Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 525 ggr
ladysurprise
0

Han spratlar o rivs

min lilla kille på 14 veckor spratlar o rivs inte alltid men ofta när man ska lyfta upp han när man bär han o när man släper ner.. Jag har övat på att lyfta upp med mera men de blir inte bätre.. har ni några tips??

[Stampelina]
0

En del kaniner är sprattligare än andra, så är det bara.

Min Stampe har nog aldrig sprattlat när man ska lyfta honom, tvärtom, han ställer sig upp mot gallret och nästan sträcker sig upp mot mig. Han älskar att bli upplyft och ompysslad!

Min Lotta däremot, hon sprattlar massor och vill inte alls komma upp till mig, men när jag väl fått upp henne i famnen tycker hon faktiskt att de är riktigt mysigt, ibland somnar hon tom när jag sitter och klappar på henne.

ladysurprise
0

De är nädstan som han får panik när jag håller han..

Siggen
0

Fortsätt öva, ta det jätteförsiktigt. Om du märker att han får panik, släpp ner honom igen och börja om. Prata hela tiden lugnande med honom och gör inga hastiga rörelser. När han är uppe i din famn, beröm honom jättemycket och klappa honom, om du vill kan du ge något av det han tycker om, till exempel lite morot eller knäckebröd. Håll honom inte uppe för länge sen så han blir uttråkad, och när det går som bäst, sluta. Hoppas det går bra! :)

Mvh Sigrid

[Wera]
0

Vissa kaniner är höjdrädda därför kan de sprattla.

ladysurprise
0

får sita p golvet o öva o sen lite högre upp så han får mer förtroende för mig

ladysurprise
0

Börjar tro att han gör de för att retas eller nåt i dag började han bita i min tröja. då tog jag löst i nackskinet o sa nej. Då började han sur o bet igen o spratlade så jag tapade gräpet o sprang i i buren o sat o tittade surt på mig o åt på sin gurk bit

Jojsan
0

Om han sprattlar och rivs så ska du inte släppa ner honom. Då lär han sig att det funkar att sprattla och rivas. Håll ett fast tag om honom men inte så det gör ont. Du får ha tålamod men om du nu tappar honom när han sprattlar och rivs så lyft upp honom igen och lägg inte ner honom förrän han är lugn.

Men om han inte litar på dig ännu (han var ju inte så gammal) så får du nog börja med att vara med honom i hagen och ge honom godbitar när han är duktig och stärka bandet mellan er så. Sen kan du börja lyfta honom lite och sen mer och mer. Men om han redan litar på dig så är det bara att göra som jag skrev högst upp.. Lycka till!

ladysurprise
0

#7 ok.. har inte haft han så länge.. han är 14veckor..

hitils har jag tait ett tag i nackskinet när jag har hålt på att tapa gräpet för att ta ett bätre gräp om kroppen men då sprtalar han önumer