Hur mycket pellets?
Hur mycket pellets ska en stor dvärgvädur (som får ca ett halvt äpple per dag) få varje dag?
Jag vet att det antaglingen finns ganska många såna här sidor men jag hittade ingen…

Behöver man mer info för att veta?
Jag skulle säga max 1/2dl per dag. Men sedan beror det på vilken storts pellets han får, hur bra hans hö är och hur mycket han aktiveras och motioneras.
Spelar också in om han bor ute eller inne, utekaniner behöver mer tillsakott än innekaniner.
Spelar roll på årstid, Motion, vikt och annat. Min dvärgvädurshona, stor får 1/3 dl på vintern/höst/vår och klarar sig fint. Inget på sommaren.
Tänk på att kaninen inte ska ha samma frukt/grönsak hela tiden, speciellt inte frukt ! De ska ha frukt ca 2 ggr/v. Variera maten, och mer än bara en frukt/grönsak. Ena dagen kanske en bit äpple, lite morot och lite broccoli, andra dagen kanske ett halvt blad vitkål, lite paprika och spenat.
Not your mom, not your milk.

Hon är en innekanin som får vara ute ur buren i runt 2 timmar och utomhus 15-30 min på vardagar. Hon är lite mullig med en liten dubbelhaka och väger ca 1980 gram (Jag har inte sett många andra ddv men hon är större till storleken än sin syster så hon är inte jättefet eller ngt).Jag vet inte vad hennes pellets heter de är köpta på hornbach så det kanske inte är de bästa som finns. Några förslag på vilka pellets som är bäst och var man kan köpa dem i gbg-området?
#3 Så det är bättre att hon får flera små bitar än en stor?
#4 Bra pellets är Carrier, Rabbfor och Stampe, finns att köpa på Granngården.
Jag skulle gett henne max ½dl men det beror på Motion, storlek osv… jag tycker det låter som om hon är överviktig, en dvärgvädur brukar väl äga omkring 1.7kg men om hon är större än en andra dvv så kanske hon ska väga mer än 1.7kg :) Vet inte exakt, har du bild på hon ;D ?
#4 På Backaplan, mittemot Biltema, finns en affär som heter Naturnära (ett ganska stort rött hus). Där kan man köpa 10 kg Carrier (som iallafall jag tycker är bra pellets) för 100 kr, tror jag det var.
Om det är en innekanin behöver den inte så mycket som ½ dl. Så länge hon har hö och grönsaker så behöver man egentligen inte ge pellets, men om du vill så räcker nog 1/4.

#8 Hon ser inte ut att vara överviktig, det kanske räcker med fri tillgång till hö (såklart) och grönsaker. Vet inte hur mkt grönsaker men variera iaf. morot, lite äpple (har hört att för mkt äpple kan ge tarm problem), broccoli, ytterst lite kål och sallad, banan, päron och massa annat går ju att ge. Men om du tycker att hon magrat av på det så kan du ju ge henne några msk pellets elr ½dl.

Jag har en dvv som väger 1.8 kg.
Hon delar på 1/2 dl tillsammans med sin burkamrat,
och får sedan grönsaker och hö.
Men du kan ju testa dig fram. :)
Hon ser inte så överviktig ut på bilden iaf.
Tänk på att inte byta pellets för hastigt bara,
utan OM du byter till tex. carrier, blanda typ hälften det,
och hälften pelletsen du har först ett tag.