Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1153 ggr
memmis
0

Kanindag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser en kanindag ut för er ?

morgon  ?

middag ?

kväll ?

Hur mkt får h*n av allt, gärna bilder på hur

ni har maten och sånt. (:

( och ja vet att det finns massor med sånna här trådar)

[Wera]
0

Morgon: Vaknar, går till kaninerna i stallet och tar ut Nalle på golvet eller ovanför på burens tak, fixar rent i hans bur, gör iordning maten, ev. städar, ger hö och nytt vatten. Går till My och Mumins bur, tar ut dom på bänken, städar buren (ev. toa lådan och så tar jag bort lite vitamin kluttar), ger ev. hö, fyller på vatten och för bereder maten.
Sopar stallet, tar alla kanierna direkt och tar ut dom i gårdarna.

Middag: Går ut, ev. gosar med dom, låter dom ev. springa lösa en stund. Fotar lite på dom ibland.

Kväll: Går och tar in dom i stallet, Nalle in i buren. Mumin och My på bänken och borstar dom sen tar jag in dom i buren.

Så ser min dag ut varje dag :)

Clariiz
0

Morgon
Går ut till kaninhuset och tittar till så att alla kaniner mår bra, sedan bär jag ut dem en och en och passar samtidigt på att känna igenom dem ordentligt.
Sen städar jag kaninhuset, och alla facken. , och kelar lite med alla knuttarna.

**Middag
**Lejonen får alla gå lösa, antingen på tomten elelr så går vi till ett fält/skog eller så. Lollipop får gå i koppel, antingen i skogen eller på en liten promenad.

**Kväll
**Tar in alla kaninerna, kelar lite. Borstar alla lejonen. Myser med alla bebisarna. Och sitter på bordet och tittar på när alla knuttarna inspekterar sina nystädade burar.
Sen pussar jag på allihoppa, och säger godnatt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Mascot
0

Har inget schema(?) eller så men här är lite ungefär över en vardag,
På helgerna går hela dagarna åt till dem.

**Morgon
**
Går först ut till Mascot & gosar lite med han,
& så kollar jag om han har vatten,
Sen ger jag pellets & hö om han inte har.
Efter det går jag till Gaby & gosar lite med henne,
Ger henne pellets & hö, Sen går jag till skolan.

**Middag

**Väldigt olika, Men Mascot får springa & busa av sig,
I hagen, inglasningen eller i koppel,
Sen får dem lite grönsaker & så gosar & håller på lite med dem,
Ja lite mys sådära, Gaby får hoppa fritt inomhus & får också lite att äta, Men dagarna går mest åt till att mysa & när det behövs så städar jag burarna också, Mascot går bara på låda så dne tömmer jag varje dag. Städar Gabys bur när dte behövs

**Kväll

**Sen kväll så går jag ut till Mascot & säger godnatt,
Ger honom hö & lite fleece filtar så han kan bädda ner sig osv,
Gaby får ligga & mysa med mig i min säng på kvällarna,
Samtidigt som jag brukar borsta henne.
Efter ett låångt tag så brukar hon få hoppa in i sin
bur med en ny flecefilt att bädda ner sig i.

myhombrero
0

På morgonen får mina bara mat, hinner inte mer än så. En och annan puss kan dom få av vovvarna som rastas i samma veva.

På eftermiddan el under dan städas alla burar och ev får dom komma ut om det inte regnar. Några får springa av sig på gården en stund om tid finns till det. Golvet sopas och hö fylls på om det behövs.

På kvällen kollar jag bara läget om allt finns som dom ska ha.

Jag har egentligen inga bestämda tider när jag gör saker och ting utan det blir som det blir. Det enda fasta dom har är maten på morgonen.

PaaatyPalm
0

Morgon: Ger nytt vatten + fyller på mat. Säger hej och pussar alla kaninerna.

Efter skoan: Tar ut alla kaninerna i hagarna, ev tar in bella. Behövs det så städas det i buren och det är även nu som om vädret tillåter som jag hoppar med dom.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Emma-lundqv
0

Morgon, 06:00 
Byter vatten, ger 1/4dl pellets och fyller på hö vid behov till alla. Epoxy och ungarna får runt 2dl pellets.

Kväll, 17:30
Släpper ut alla, och mockar. Sen så lägger jag in spån vid behov, fyller på hö, byter vatten, ger 1/4 dl pellets (ca 3dl till Epoxy och ungarna), grönsaker och grenar. När dem varit ute i ungefär en timma tar jag in dem, en och en på bordet och kollar igenom/borstar/myser.

På helgen så går jag ut till dem runt 2-3, och då blir det lite hoppning/promenad också :)

Kawaiih
0

jag har inga specciella tider.

SKOLDAG=
morgon: ger frukt, kollar vatten och hö och säger hej och ger henne en puss.
efter skolan: gå i sele och sen så gå i hagen om det inte regnar. Sen om det behövs så städar jag buren eller flyttar hagen.
kvällen: tar in henne i buren och hon får min speccial gjorda pelletsblandning
Under dagen så gosar jag även med henne så fort jag får tid.

HELG=
Direkt på morgonen får hon grönsak sen så när hon har ätit upp så kommer hon ut i hagen och är där hela dagen sen på kvällen så sätter jag in henne i buren och ger henne kvällsmat.
Sen så gosar jag såkalrt med henne underdagen och går med henne i koppel men de har jag inga speciella tider på.

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

annaforsgren
0

Morgon: Her hö och nytt vatten
Dag: kelar med dom
kväll: ger mat,går ut med dom i sele^^

(på vardagar)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Gretchi]
0

Morgon före kl 8:Ger nytt vatten till henne,mat,hö om det behövs och kelar :)
Middag ca kl 16:Tar ute henne så hon får skutta i hagen i minst 1 timme…Ibland blir det promenader i trägården eller hoppträning också.
Senast kl 18:Tar in henne från hagen innan det blir mörkt,kelar lite…
Kväll ca kl 20 typ:Hon vatten,hö om det behövs,mat och borstar å gosar lite med henne :P

Typ så här gör jag på vardagar,men på lunchen ibland smiter jag hem från skolan å gosar med henne å om det e lång rast tar jag ut henne i koppel oxå :P

[Niike]
0

Helg

Morgon
Tillåter vädret blir kaninerna utsläppta i sina hagar.

Middag
Borstning, mys, fotografering, kloklippning, skutta i sele mm.. Något av det, ibland inget, ibland sker detta på morgonen eller kvällen. Lite olika.

Kväll
Tar in alla från hagarna, utfodring och mys.

Deco
0

Oj vad alla verkar ha gott om tid på morgonen! Här är det fullt upp på morgonen med att göra sig själv klar, dottern klar och lämna på förskolan samt pendla x antal mil.

Så här ser det ut för mig på ett ungefär. Eftersom jag studerar (högskola) så är jag hemma vissa dagar och då har jag ju även ibland möjlighet att umgås med kaninerna tidigare/mer än när jag är borta hela dagen.

I alla fall….

Morgon: Tittar snabbt ut i garaget och kollar så att alla är i sina burar och verkar må bra. Slänger ett öga på vattenflaskor och höhäckar men byter/fyller aldrig på eftersom de aldrig har slut eller nära på slut på morgonen.

Middag: Är jag hemma tidigit, dvs har halvdag eller är hemma hela dagen går jag ut till kaninerna och gosar och grejjar med dom någon gång mitt på dagen. Är jag däremot på universitetet hela dagen finns det inte tid till det fören… jaa… sent. Då är det hämta dottern på förskolan, fixa middag och ev. handla/städa och umgås med henne innan hon ska i säng för kvällen.
I bland får de grönsaker mitt på dagen i stället för på kvällen.

Kväll: När det har lugnat sig med allt annat som måste göras går jag ut till kaninerna och rastar, kelar, rensar burar, utfodrar (pellets, hö, vatten, grönsaker.

thexclub
0

Morgon:
ger kaninerna pellets, fyller på hö och ger nytt vatten. Om vädret tillåter så släpper jag ut några i hagarna. Tar ut 1-2 på en promenad.

Eftermiddag:
Borstar de kaniner som fäller, kelar, städar ur burar a lite, klipper klor om det behövs, hopptränar ev. , låter någon kanin skutta på tomten . Byter kaniner i hagarna

Kväll:
Tar i alla kaniner i burara och utfodrar med grönsaker, frukt, kvistar. fyller på hö och nytt vatten. kelar lite med alla var för sig.

Detta är dock bara för utekaninera. Amilo bor ju inne så han är med mig lite överallt och så.

the vanity, it becomes insanity

Sashhi
0

Vardag/skoldagar:

Morgon: Går upp och fixar mig för skolan, så ger jag kaninerna hö, nytt vatten, pellets och grönsaker/frukt. Ev. någon toalåda rensas.

Middag: Låter kaninerna oftast vara ute varje dag, vid denna tid. Jag städar burar om det behövs, fixar toalådor och fixar grenar/kvistar till kaninerna. Gosar med kaninerna. Tar in kaninerna efter ca 30min-1 timme. Gör övrigt.

Kväll: Tittar så alla kaniner sitter bra i burarna och fyller ev. på nytt hö, vilket det brukar vara slut hos Irma. Ger lite pellets till Spöke, om han ätit upp.

Helg:

Morgon: När jag vaknar går jag ut till kaninerna, ger mat och låter de vara i fred en stund medans de äter, ca 30 min. Sedan får kaninerna komma ut en kort stund, medans jag fixar toalådor/burar. Gosar kanske men en av dem. Byter vatten. Grenar/kivstar fixas.

Middag: Låter kaninerna vara ute en längre stund. Gosar med resten av kaninerna, och gör övrigt.

Kväll: Fyller på ev. hö. Tittar så alla kaniner är ok.

På lov blir det mycket uppmärksamhet.

Not your mom, not your milk.

Jojsan
0

På morgonen går jag upp ger de mat och hö. Går på lektion. Kommer tillbaka kvart i 10 när lektionen slutar. Är med kaninerna, gosar och ibland låter Channie eller Bebbe skutta i mitt rum. Inann jag går på nästa lektion (10.05) så tar jag ibland ut Channie så hon får vara ute under tiden jag har lektion. När det är lunch kommer jag till kaninerna igen och tar in Channie och ut Bebbe (mycket olika alla dagar). I alla fall så är jag med dem varje rast (20min ca) och lunch. Sen när skolan slutat så tar jag kanske ut de utomhus om det är bra väder. Bebbe får skutta lös och Channie i sele. På kvällen får de pellets och hö och vatten och byter toa. Grönsaker och frukt också. Sen får de vara ute hela kvällen tills jag går och lägger mig.. De är oftast med i soffan och kollar på TV om det inte är någon hund där ^^ Jag är med dem stora delar av dagen, i princip alltid om jag inte har lektion ^^