Garderobskanin
Nu blir det många trådar från mig. Men vi ska ju ta emot en till fransk vädur som är bror till våran blinda Texas. Och nu behöver jag lite tips? om hur han ska bo hos oss. Texas är frigående innekanin.
Vi har som en jättestor garderob som man går in i. Funderade på om man skulle tömma den och inreda till frassen där? Tycker det tar emot att sätta en frasse i bur (ute) eftersom de blir så stora och dessutom är så himla sociala och kontaktsökande till sin natur.
I så fall skulle man kunna ta bort dörren som sitter där nu och sätta för en skiva istället. Vi har kompostgaller också, men hela idén är att de inte ska kunna se varandra och känna att de konkurrerar om samma revir.
Och sedan inreda med en mysig matta, kattlåda och hö, mat- och vattenskålar. Kanske någon tunnel, pall och kryp-in mm. Som en box, fast inomhus då.
Det skulle ju inte bli lika stort som våran Texas har. Men ändå betydligt större än en bur, det är ju som ett minirum därinne. Det är så pass stort att han kan skutta runt och man kan sitta därinne och umgås med honom.
Tror jag har sett någon som haft något liknande till sin innekanin tidigare…. Tror ni att det skulle kunna bli bra för stora killen?
Jag tror det skulle bli jättebra! Låter superfint!
Synd bara att ni förlorar eran garderob ;) Hoppas ni har många förvaringsställen, hehe.
Skiva låter bättre än kompostgaller, dock finns det ju risk att en av kaninerna känner för att skutta över. Känns lite tråkigt med dörr, men kanske någon hög skiva som man kan "öppna" överdelen på som man öppnar en dörr, så att man lätt kan kliva över..?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#1 Vi har andra förvaringsmöjligheter så det är ingen fara 
Vill inte ha en hel dörr eftersom det inte finns något fönster därinne och att det skulle bli så instängt. Hade tänkt mig en skiva som är så pass hög att de inte kan hoppa över den. Eventuellt att man skulle kunna ha ett kompostgaller över skivan när man inte är hemma och nattetid. Det skulle ju släppa in ljus, men ändå förhinda in- eller uthopp.
Vill samtidigt att det ska se snyggt ut, lite petig med att allt ska se snyggt och prydligt ut hemma även fast vi har hund och kanin(er) inne. Både praktiskt och okej rent estetiskt sett då 
#2: Ja, kompostgaller över skivan skulle nog bara bättre än en väldigt hög skiva! Det kan ju vara svårt att själv kliva över en sak som kaninerna in kan hoppa över :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag tycker det låter som en jättebra ide! :) Det kommer nog bli prima för den nya killen :)
Ang. dörröppningen så hade jag kört på att kapa dörren. en bit ovanför handtaget. Då kan du ha den så hög att de inte kan hoppa in/ut och samtidigt är det bara för dig att öppna och kliva in, du slipper kränga dig själv över en skiva som du knappt kommer över och som kaninerna i sin tur med säkerhet kommer över om dom bara vill tillräckligt mycket;) Det går ju att sätta nån typ av list där du kapat dörren så att det ser snyggt ut. De brukar tex. göra så på vissa förskolor :)
Förmodligen detta som Texas har:
Buphthalmia glauocom, dvs grönstarr. Kallas även 'mooneye' utomlands. Djuren kan uppvisa symtom redan vid 2-3 v ålder men vanligast är omkring 3-4 månaders ålder och även senare. Det är ärftligt och sjuka djur ska ej avlas på!
#4 Det var ju ett kanonbra tips?! Bor dock i hyres, så blir att skaffa egen dörr att kapa. Men det ska väl inte vara så svårt att få tag i en begagnad dörr… 
Nej, det är ju bara kolla blocket :)
Tråkigt att det skulle drabba texas, men det måste väl vara skönt att veta vad det är i alla fall? Och veta att han kommer kunna vara kvar med er trots sin sjukdom :)

Absolut att ni skall ha brorsan inne. Tyckte faktiskt inte att det lät något vidare som du skrev innan att han skulle bo ute.
"Kaninbra" idè att inreda garderoben. Kanske du även får ett bra tillfälle att slänga en massa bra o ha prylar samtidigt?
Vet av egen erfarenhet hur saker har en förmåga att samlas om man har en stor garderob.
Du gör helt rätt, enda problemet är kanske att dom kan börja revirmarkera. Men dom skall väl kastreras?
Marsvin 4-ever
.
#8 Tänkte ha ett slänga-skräp-projekt här imorgon faktiskt! 
Förmodligen bäst att kastrera så snart som möjligt egentligen, men vill att de ska växa klart i kroppen först. Hoppas kunna vänta någon månad till i alla fall.
Är så himla lycklig över att Texas är så renlig av sig som han faktiskt är, så hoppas det håller i sig även med en till frassehane här hemma. *Peppar peppar*
Supersmart idé! Hoppas att han blir rumsren bara ;) Jag hade också den idén en gång men det blev inte så…
Vill se bilder både innan och efter flytten =)
Kastanjegårdens Kaniner
Tycker det låter som en jättebra idé! Hur stor är garderoben? :)
#10 Eftersom tantnett satte huvudet på spiken angående att samla på sig ett och annat, så blir det inga bilder förrän där är tomt och riktigt utrensat…. 
Jag tror inte det ska vara något propblem med rumsrenheten, han är ju släkt med Texas. Och stämmer teorin om att de tar efter sin mamma så borde de ju vara lika duktiga på att gå på toa tycker man ju… Hoppas ju det i alla fall!
Tror det blir kanonbra!
Men många kaniner gillar ju att kunna sitta och spana ut och se vad som händer utanför. Skulle det inte funka om ni satte en plexiglasskiva i dörröppningen så killen ser ut? Fast då kanske han skulle bli galen av att se Texas skutta omkring utanför.
Annars tycker jag tipset om att kapa dörren lät kanon! Lycka till :)
Himla bra att få många som tänker åt en! 
#13 Tänker också att jag inte vill att han ska känna sig så instängd, klurar på…
#14 Eller om du vill ha kvar den avkapade dörren (om du gör så), kanske det går att fixa ett fönster i den så han ser ut lite.. Men då är ju fortfarande dörren kvar vilket alltid är smidigt.
#12 Hehe okej ;) Lycka till iallfall!
Kastanjegårdens Kaniner
Låter hur bra som helst! :D
#14; Hahaha :P Fatta vad grannarna tänker, först slänger dom ut en dörr, tar in en ny, sen kommer dom ut med en halv dörr och efter det en liten fyrkantig bit av en dörr :P
Hoppas det går bra, och jag är verkligen inte avis dig.
Verkligen, "inte"..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#17 Ha ha! Ja grannarna här omkring tycker nog redan att jag är weird som promenerar kanin så gott som dagligen. "Kolla nu river de lägenheten också!"

# 18 Brukar säga att tur för grannarna att vi "halvgalna" djurfantaster finns så att dom har något att prata om. fniss.
Marsvin 4-ever
.
#18; Haha :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag är duktig idag! Har börjat rensa ur och dammsugit därinne nu. Känns nästan mindre utan alla grejer som stod där. Oavsett så var det bra att få det gjort.

Det låter jätte bra :D Lycka till!
Du måste visa bilder sen! =D

När flyttar han in? Undrar nyfiken frågvis!
Marsvin 4-ever
.