Dispens för öronmärkning inte förlängd
Jag vet inte om detta har varit uppe här sedan i onsdags men detta inlägg hittade jag nyss på SKAFs hemsida:
"Idag har förbundet fått beslutet från Jordbruksverket där de avslagit vår hemställan om att få fortsätta tatueringsmärka kaninerna. Här hittar du förbundets hemställan.
Skäl för beslutet 3 a § Djurskyddsmyndigheten föreskriver (DFS 2004:14) mom operativa ingrepp på eller injektioner till djur upphör att gälla den 1 januari 2009. Av den paragrafen framgår att kaniner får identitetsmärkas genom tatuering i örat om det sker innan djuret uppnått tio veckors ålder. Av 5 a § samma författning framgår att om veterinär anlitas får djur identitetsmärkas genom tatuering även om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl. Tatuering får dock endast utföras om djuret är bedövat eller sederat. Denna regel träder i kraft den 1 januari 2009. Av 11 § Djurskyddslagen framgår att för operativa ingrepp på eller injektioner till djur ska en vetterinär anlitas. I detta ärende har djurskyddschefen Björn Dahlén beslutat. Enisa Miljanic var föredragande.
2008-10-08 17:00
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund"
Den som vill vara med och protestera mmot beslutet ska gå in på förbundets hemsida där vidare vägledning finns.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Så man måste bedöva elr söva kaninen för att tatuera/öron märka?! Elr förstår jag fel?
Ja det är precis det som Djurskyddsmyndigheten säger att folk ska göra: ta med kaninerna till en veterinär för bedövning/sövning innan de ska märkas.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Jaha, då blir det till att lägga ner kaninaveln då. Jag kommer inte ha ekonomi att åka till veterinären för att sedera. Det kostar 500:- att bara sätta sin fot hos veterinären och sedering lika mycket. Så vem vill köpa en kanin av mig för sisådär 1300-1400:-? För jag kan omöjligt ta samma pris som nu. Då går man back 1000:-/unge!
Nästa år planerar jag att ta 6 kullar, och om vi säger 4 ungar i varje kull är 24 stycken, ja 24000:- i öronmärkning!
Hoppas det går att ordna på nåt smidigare sätt..