Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1484 ggr
Tina-A
0

Lära kaninen trix?

Har ni lyckats lära era kaniner någonting, om så vad? Och hur gjorde du?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Jag har lärt min kanin att komma när jag ropar, och hon är relativt rumsren. Hon kan stå på bakbenen när jag håller en godisbit ovanför henne, men inte så att hon gör det på kommando.

När jag skulle lära Leah att komma när jag ropade så satte jag mig på golvet med lite sallad, maskrosblad eller banan/äpple i handen och så började jag säga "Leah.. Leeeah" och väntade tills hon kom fram till mig. Då sa jag Leah några gånger till, gav henne något att äta, och klappade henne och sa att hon var såå duktig så. Så gjorde jag det här flera gånger varje dag, och hon trodde nog att Leah betydde något i stil med godsaker! Men vad gör det Glad Sedan kunde jag ställa mig i andra änden av rummet, eller rent ut av ännu längre bort, sålänge jag såg henne, och ropa Leah. Då kom hon, spelade ingen roll om jag hade godis till henne eller inte.

Anledningen till att jag skriver i dåtid är för att hon har glömt nu, hehe. Har inte tränat det med henne på över en månad, men när man säger Leah lyfter hon upp huvudet. Hon vet att det betyder något men hon verkar inte komma ihåg vad. Tror inte det skulle ta så lång tid att lära henne igen..

Horsegirl
0

Jag har en kanin (Teddy) som var liten bebis när jag började träna honom att stå på bakbenen på komando. (då jag har fött upp honom själv) Och nu är han faktiskt ganska duktig.

Jag började med att hålla en godisbit över huvudet på honom och säga upp tills han reste sig och då fick han godisbiten. Sedan gick jag över till att bara säga upp och hålla godisbiten där nere. Då till sist reste han sig och så fick han godisen.

I början gjorde jag också så att jag puttade honom lite på nosen/munnen så att han fattade att man skulle upp inte ner.

Detta gör jag varje dag när jag ger honom mat några gånger. Oftast så reser han säg utan att jag säger något men då får han ingen godis :P

Jag tror att det var allt.

MVh Linda

Tina-A
0

#2: Haha, "reser han sig utan att jag säger något". Jo sådär kan det ju bli =) Det är ju lite charmigt. De vet att de brukar få godis när de ställer sig på bakbenen och då gör dem det och hoppas att godiset trillar ner från himlen.

Horsegirl
0

Haha Jaa :D

Tina-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe, här står min kanin på bakbenen och äter.

Tina-A
0

En till där man ser tungan ..

Horsegirl
0

Fina kanske kan få en bild när teddy ställer sig på bakbenen på komando :P

Horsegirl
0

Här är när Teddy tror att det ramlar ner peppets från himlen :P

Jag har ingenting att locka med. Jag säger bara upp.

Horsegirl
0

Och här :P

Horsegirl
0

JAg ska se om jag kan filma någon gång :P

Tina-A
0

Vad fint! Han verkar ju superduktig :) Han undrar nog vart allt godis är, hehe.

Horsegirl
0

Hehe ja! :P

Channa
0

En av mina kaniner ställer sig upp när man håller en godis eller något ovanför honom. haha, men inget mer avancerat än så.
jag ska behålla två ungar ur den kullen jag har nu, kanske att jag kan lära någon av dem något? det skulle ju vara kul ^^

Tina-A
0

Att lära kaninerna komma när man ropar brukar vara väldigt lätt. Enligt mina erfarenheter i alla fall

Horsegirl
0

#14 HAha inte enligt min :p Fast det är väl svårare när man inte har innekaniner?

Tina-A
0

#15: Ja, det brukar vara det :) Det beror ju på hur mycket man tränar dom. Leah var ju duktig när hon stod inne, men nu när hon står ute tränar vi det inte längre så hon har glömt! Annars sprang hon ju runt i mitt rum nästan hela tiden och då ropade jag på henne lite hela tiden :) Nu blir det ju inte mycket sånt, tyvärr

__iE
0

Jag lärde Blixten (som min kanin hette) att putta på en boll, så om man sparkade iväg den så sprang han efter o sen började han putta på den, super sött :b sen lärde vi han hoppa lite, på skoj. resa sig på bakbenen kan nog de flesta if man håller ngt godis över dem (:

dt är vad jag kmr på nu som vi lärde honom, elr jaa.. han följde alltid efter oss ute, elr för dt mesta, ropade man på honom kom han, följde en som en hund (:

saknar honom.. :/

Tina-A
0

#17: Ååh :) Han verkar ha varit en riktigt underbar kanin. Synd att en del saker inte kan vara för evigt..

__iE
0

#18 aa, dt va han :) mhm, synd dt..
funderar på att skaffa en ny kanin, men jag vet inte om jag vill.. kmr ju aldrig få en som han igen, han va unik! vill ha men ändå inte.. jobbigt ;/

Tina-A
0

När man skaffar en ny kanin ska man inte försöka skaffa någon som ersätter den gamla, utan skaffa någon som man kan älska på nytt :) Man ska inte vara rädd för att skaffa ett till djur om den inte skulle vara precis som den gamla. Skaffa en nytt djur för att du vill ha nya roliga stunder! ;) Lycka till.. Var det länge sen du hade honom? :(

__iE
0

joo jag vet .. men man kmr tänka så mkt på hnom då! iaf i början.. men ska nog prata med mamma om att skaffa en ny kanin (:
Han dog förra våren, blev lite mer än 8 år..

Tina-A
0

*puttar upp den här tråden ifall någon har missat den*

Maleficum
0

min första kanin kunde stå på bakbenen och göra en piruett =) gick inte lika bra med min andra kanin eftersom hon inte hade lika bra balans men hon kunde däremot puss ^^ alltså pussa på munnen innan man fick en liten gobit =) det blev sen en hälsningsgrej också även då man inte hade gobitar eller annat med sig, hon var dessutom bättre på inkallning än min hund *s* för tillfället har jag ju ingen kanin nu =( men är på småjakt efter en annan angora, gärna blå hona =)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu