Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1064 ggr
amela87
0

Snacka om fördomar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan ja köppte Saga fick ja höra massa negativa saker om honor,att dom kan va aggresiva o "bitchiga" Därför valde ja o köpa en hane som min första kanin(e jätte glad över att ja har honom)Men nu när ja ser tebax på hur ja tänkte så va d ganska löjligt,vissta alla kaniner e olika o så men ändå.Fördomar lixom,alla har vi dom. =P Skulle inte byta ut min Saga mot nått,hon e verkligen en kanin att dö för. <3

Har ni några fördomar lr har ni haft några som ni har kommit över? (angående kaniner då ^^)

flisan93
0

Såklart man har fördomar över många saker, men de brukar försvinna när man ger sig och vågar prova. En del saker håller jag såklart fast vid, när det gäller saker som faktiskt är sant. Det är svårt det där med fördomar, svårt att veta om de riktigt är sanna eller falska.

T.ex. ger jag inte saltsten eller kalksten för att det förstör njurarna på kaninen om den slickar eller äter på den för mycket. Det är ju en fördom som faktiskt är sann.

amela87
0

#1 Ja exakt,sen kan man ju tolka olika fördomar på olika sätt. Ibland e d ju svårt o förstå lr få andra o förstå fördomar även om dom e sanna. Bara för alla har olika erfaranheter. =) Kan lätt bli bråk,dumt nog.

Rafflan
0

Att okastrerade han-kaninier skvätter om det finns honor i närheten. Därför vill jag inte ha någon hane så länge jag bor hemma ;P

amela87
0

#3 Haha ja har upplevt tvärt om,svärmors hona skvätte jätte mycke när Nisse va i närheten XD

Zvintos
0

De fördomar (eller vad man ska kalla det), är att hararna (belgisk & dvärg) är väldigt egna utav sig. Att de är lite mer självständiga än andra raser.
Sen om det stämmer är en annan sak.
Men jag är inte den som inte kan ändra mig om jag inser att jag har fel. ^^

amela87
0

#5  Samma med mig,har inga problem att ändra på mina fördomar, ja anser att små kaniner som lejonhuvade o hermeliner e väldigt rädda o skygga av sej,sen om alla håller med lr om d e så d e en annan sak. Anledningen beror på att ja har vart kaninvakt åt svärmors lejonhuvade hane Leo,o han e rädd för sin egen skugga XD

[Wera]
0

De "fördommar" jag hört och många tycker/säger är att många hermeliner är tjuriga, sprattliga och inte bra första kanin. Men näst intill alla hermeliner jag träffat (och haft) har varit/är hur snälla som hälst, inte sprattliga väldigt goa, och tycker om uppmärksamhet. Det är bara vissa hermeliner som varit "tjuriga" och sprattliga.

amela87
0

#7 jasså? sen burkar folk överdriva lite har ja märkt när kaninerna inte e som dom "vill" att deras kaniner/kanin ska va =P

[Wera]
0

#8 Ja >.< Tycker jag med! Och så är det såå många som har skygga kaniner som är väldigt överviktiga och de vet absolut inte hur de ska träna dom att inte bli mindre skygga, men som jag har märkt det så är det sånna kaniner som inte fått uppmärksamhet, kärlek elr något de första åren sen när ägarna väl vill kela är de skygga. Då får dom skylla sig själva XD

- Är det här OT förästen? :S

ciss
0

Jag tycker att det är otroligt tråkigt att folk inte tar en på lika stort allvar för att man har långhåriga kaniner. När jag är på hopptävling/utställning med mina kaniner så är det många som "kollar snett" på mig bara för att jag har långhåriga kaniner. Jag skulle aldrig byta ut mina kaniner bara för det utan jag tycker bara att det är löjligt, bara för att jag tycker om kaniner med längre päls än normalt så är jag inte mindre seriös för det.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Wera]
0

#10 :S "Kollar snett" ? :O Aldrig varit med om det, de flesta har bara tyckt dom varit gulliga osv.. men kolla snett? Vrf då? :O :S De är helt vanliga über söta kaniner!

Kristall
0

Ungefär samma som #7 då, att hermelinkaniner skulle vara sprattligare än djur utav andra raser. Vi hade en hermelintösa en gång som var den absolut lugnaste kaninen jag haft (tills jag köpte Currybusen! <3) och oerhört kelsjuk och snäll och mycket lätthanterlig, saknaden av den kaninen är jättestor. <3
Naturligtvis kan det variera. :]
Och sen att havre inte skulle vara bra för en kanins mage, alltså att de skulle bli feta av det, har jag inte erfarat. Våra kaniner fick nämligen, när de bodde i en stor inhägnad i pappas ladugård, havre som såkallat "kraftfoder" och de blev då inte "feta" av det, över huvudtaget, nog för att de fick mer Motion än mina kaniner får nu idag. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

#12 Havre gör dom nog inte feta, dock kanske får de bättre hull? Men för mkt havre kan ge diarré.

[Caaassie]
0

Jag har haft fördomar mot hermeliner att de ska vara aggresiva/skygga. Jag vet inte riktigt varför men det var bara någon känsla jag hade. Fast när jag tänker efter så var det nog för att jag hade en hermelin för x antal år sedan och den var inte trevlig, så det är väl därför till stor del varför antar jag.

Emma-lundqv
0

Jag har fått för mig att hermeliner är fega, inte nödvändigtvis sprattliga, men inte så framåt, att dvärgvädurar är lugna som filbunkar, att lejonhuvade är smått korkade och att teddysar har tråkig personlighet och mest sover (a)

amela87
0

#9 Sant,Hur skygg kaninen än e(finns vissa som e väldigt skygga av sej,för att dom har sån personlighet) så kan man ändå få dom o va mer sociala,ja vet hur svärmor kanin Leo e,han kan tillome knorra o slicka henne på handen.Men annars så e han hur rädd som helst.Allt handlar om tid o tålamod =)

#10 Ursh va jobbigt. Ja som tycker att d e så fint ut med långhåriga kaniner som hoppkaniner. Ja tycker att d inte ska spela roll Vilken ras? man hoppar med bara man har roligt med sin kanin.^^

[Wera]
0

Ja, det är så många som tror/tycker att hermelin är skygga, inte lika frammåt som t.ex. dvärgvädurar, och agressiva. Jag har aldrig mött på en hermelin som är agressiv heller inte skygg. Ingo (Veronicas hermelin) är jätte frammåt och go! Men såklart beror det på individ.

Jag har fått för mig att dvärgharar är sprattliga, väldigt okelna och tuffa. Men det kanske är sant? Men iaf. är det olika beroende på individ här med.

Jag har fått för mig mkt att blandraser (som den vanliga ex. hermelin/dvärgvädur) är ofta överviktiga, lite skygga och "stora" för jag träffat på så många sånna blandningar som är det! Och jag vill värkligen inte ha en sådan blandning XD Ingen blandis alls vill jag ha! Hehe :)

Mickis1994
0

Min fördom: Att Dvv. Är lite mer tråkig och "alldaglig" ras. Lugn, fin osv. Sticker int eriktigt ut i mängden ;) och att kaniner med längre päls sover mer X'D

Därför jag har ingen Dvv ;)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

amela87
0

#18 Hahaha! vilka roliga fördomar =P

[Wera]
0

#18 Mumin, teddyvädur är inte alls sovig av sig, hon sprattlar, skuttar, får glädje skutt och massa sånt =D My gör det ibland också :D Men såklart beror det på individ.

Rafflan
0

#15 Ja min lejon tös e lite kokrad :D men en hane jag känner är helt underbar ;D

Mickis1994
0

X'D jag vet. men jag är ju lite som jag är X'D som en del har  märkt X) <3

Jag tycker att teddyvädurar borde sov amer för dem har så flufflig päls :D som värsta nallar. och nallar sover tyo mkt. xD

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

amela87
0

#22 hahah =P

Jetaime
0

Hehe jag är lite off the diskussion men…

Jag har också alltid hört att det är bättre att ha tex hanar om man ska bara ha till kel, men själv tycker jag det beror mer på indeviden. Jag har haft honor som ar varit helt konstiga när dom har varit brunstiga, och som har stänkt och så. Medans det inte märks på hananrna så mkt att dom är hanar, om ni förstår vad jag menar. DEt är inte alla hanar som stänker och så, medans visst stänker och lyktar nått fruktansvärt.

Och sen om långhåriga kaniner på hopptävlingar.. Antingen så älskar folk dom och vill gärna sno dom och känna på dom och klappa dom och beunderar dom. Men jag har också fått höra mycket riktigt elaka saker av kaninhoppare. Man förstår inte hur dom kan säga så för dom har ju själv aldrig haft en kanin med mycket päls. Det finns ju olika raser så varför skulle just teddysarna vara värst?
Jag tillexempel kunde ju sagt nått lika taskigt tillbaka om deras stirriga hoppkaniner. Det är inte alla som är det, men man vill ju gärna avlafram "piggare (för att vara snäll)" kaniner, teddysar kanju vara rätt sege att hoppa med, oftast lite swvårlärda, men dom kan dom med. Dom har bara inte lika bra förutsättningar som "hoppkaniner". MEn jag tycker mer "synd" om sk. hoppkaniner ibland för dom är avlade fel ibland, ibland tänker folk inte så mkt när dom tar kullar och kan gärna få fram lite stressade kaniner så, visst kan det va jätte bra nä man hoppar men..

matilds
0

Att honor är mer aggresiva är faktist ett faktum, för det är så med nästan alla djur. Honor "ska" ju vara aggresiva för att skydda sitt revir och sina ungar. Nu är ju detta våra tamkaniner vi snackar om och då är det ju inte samma sak, men instinkten finns ju kvar. Så att säga "honor är surare än hanar" t.ex., är ju inte en fördom utan ren fakta.

Sen gäller detta inte alls för alla honor. Min hona är helt underbar, har aldrig någonsin visat tecken på vare sig aggresivitet eller osäkerhet.

Jag tror att vissa av er blandar ihop fördom och fakta litegrann.

En fördom är något som en förhastad slutsats, någonting man får för sig fats som kanske helt saknar sanning. T.ex. att hermelinen är sprattlig och nervös. Bara för att man träffat en hermelin som var det, är det fortfarande en fördom att säga att alla är det.

Fakta är ju sådant som är bevisat på ett eller annat sätt, t.ex. att kaniner får njursten av saltstenar/kalkstenar. Sen kanske man kan ha fördomar mot de som har saltsten/kalksten till sina kaniner, men det är ju en helt annan sak.

- - - - -

Sen måste jag också säga att det finns så jkla mycket fördomar mott oss som har teddy/fuchs kaniner, som ciss säger. Fytusan alltså. Väx upp, säger jag bara. Är det OK att snacka skit om eller tracka någon bara för att man valt en annan ras? Ren idioti.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Jetaime
0

#22 kanske inte sover mer men dom brukar ju vara väldigt lugna och sover mer än gärna i knäet en stund ;) mina kaniner är väldigt lugna när dom är uppe, men sen är det klart det kan va röätt bra fart i dom i hagen också. (Dock kan dom va rätt klumpiga x)

Emma-lundqv
0

#21, Jag brukar ursäkta min lejonhanes dumhet med att det går åt så mycket energi till pälsen att det inte finns så mycket kvar till hjärnaktivitet ^^ Han är lite seg ;)

Moonstrike
0

Hm.. Att dvv är lite mer "opersonliga" och korkade för att dom är så massproducerade. Och för att våran dvv/vädurskorsning är ganska korkad xD

Att vädurar i allmänhet är mer osmarta än kaniner med uppåtöron.

Att hermeliner är sprattliga, ivriga osv..

Men jag vet ju att dom här sakerna inte är sanna (förutom på en del individer) men det sitter ändå där inne i skallen som en baktanke, eller vad man ska säga :)

[Wera]
0

#24 Ja, teddy pällsade kaniner brukar vara mer sega, och lugna. Skulle vara roligt med en mer pigg och fart fylld teddy :D Svårare är lära tycker jag dom verkar ockås, kanske mer envisa på ett sätt :) Nalle t.ex. är väldigt lätt lärd (hoppar ibland med han) medan My och Mumin hälst inte vill ha på sig sele eller hoppa :)

matilds
0

Jag tycker om teddy just för att de är så lugna och härliga, och jag tycker inte att man ska avla in mer "pigghet" för då tror jag även att man förlorar lite av deras underbara snällhet!

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Jetaime
0

#30 precis, det är ju lite det som är "rastypiskt" för teddyn, dom är lugna små lurviga bollar <3 men sen kan det va rätt mycket fart i dom ändå, men dom är ju inte aå smidiga alltid ;)

Tejoos
0

#28 Smartare kanin än min frasse får man leta efter, så det där stämmer inte!

Jag har inga direkta fördommar mot den ena eller den andra kaninen, däremot vet jag vad jag tycker om och inte. Men det är ju bara min personliga åsikt.

velenoso
0

En fördom jag har stött på väldigt ofta från personer som inte har, eller har haft kanin, är att kaniner är tråkiga. Folk verkar inte tro att dem kan bli såpass tama som dem blir eller så sällskapssjuka. Min sambo trodde att kaniner var tråkiga och bara låg i sin bur hela dagarna, men efter att ha spenderat ett par dagar med en kanin jag passade så blev han helt tagen, nu ska vi snart skaffa en kanin tillsammans! :)

amela87
0

#33 Ja håller med!Finns folk som aldrig har haft kanin,påpekar hela tiden om hur mycke mina kaniner stökar ner o att dom bara e "kaniner"som om kaniner inte har kännslor*suck* tycker verkligen inte om människor som tror att en hund lr katt e mer av ett husdjur o kan bidra till mer kärlek än en kanin.

Tejoos
0

Jo, tror nog andra människor har mer fördommar mot våra kaniner och oss än vad vi har. Många tycker man är konstig som har ett så "tråkigt" husdjur som kanin…

amela87
0

#35 Ja,tuvärr e d nog så

Fnyan
0

Min hona (född11mars 2008) är vääääääldigt surig just nu :/ hon har varit de i fleera veckor, men nu har hon börjat lugna sej! :D Annars är honor helt fantastiska :D efetrsom dom typ inte börjar j*cka mot andra kaniner t.ex ;D elelr jo vissa, men för tt visa vem som bestämmar ju typ bara :b :)

#0 Snacka om SÖT kanin! :O :D

amela87
0

#37 Håller med,min hona fyllde 4 månader i måndags,har inte märk nått när d gäller hennes beteende,ja utom att hon e lite "bossig"mot Nisse(vår andra kanin,kastrerad hane) så nu bor dom för sej,o d funkar. D börjar lukta lite om henne,d gjorde d om Nisse oxå,typ "hormoner":P hon skvätter inte men dom har en viss lukt. Hon e mycke lugnare o coolare än va ja trodde om honor.

(tack för komplimangen)^^

[Wera]
0

#33 Håller med!

Många verkar tro att det enda kaniner gör är att bajsa, äta och vara skygga. Inte kunna kela med dom, eller gå i sele osv.. när jag berättade att jag ibland går i sele med mina kaniner i skolan säger dom "VA?" :S och tycker det är konstigt osv.. Skrikandes

amela87
0

#39 Ja,ja får oxå sån reaktion av folk,d e nog för att folk vet inte så mycke om kaniner o dömmer oss. Obestämd

[Wera]
0

#40 Vissa har till och med tyckt att kaniner inte ska gå i sele, utan isåfall vara lösa elr i gård/bur. Men hallå? Hundar då? och vissa katter? Dom kan gå i sele/koppel!

PaaatyPalm
0

Asså shiit, holler helt och hållet med dej, jag va exakt likadan i våras :O Sen så köpte jag min första tös, lingo och sen min andra, Bella och de är mina älsklingar, mina "favoriter" om man säger så.  Förstår inte häller vart jag fått det ifrån då jag aldig träffat en hona innan lingon eller något sånt.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

amela87
0

#41 ja exakt! tycker ioförsej att ha katter i sele e lite myssko =P (lite fördomar där oxå) men ja förstår att man har yngre katter o så i sele.Tungan ute

Mezzzanina
0

Vi har ju precis skaffat vår första dvärgvädurskanin.Vi fick rådet att ta en hane och så småningom låta kastrera honom.Alla sa att honorna var tjuriga.

ciss
0

#37 & #38 Det kan ha att göra med tonåren.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Wera]
0

#43 Jag med, tycker det är mysko att vuxna katter går i sele. Främst om katterna kan gå lösa (om de tex bor i ett hus med tomt, elr i en by) en annan sak om man bor i centrum/staden eller om man bor i ett område där det finns folk som gör saker med katter (tar/snor dom, etc.)

amela87
0

#45 Hehe jo ja vet ^^ brukar hända runt 4 mån ålder =P
#46 HAHA! jaa,d tycker ja oxå XD

Fnyan
0

#38 okej, varsegod (:

#45 joo, men den kommer ju typ vid 4mån eller lite mer eller mindre, å min hona va typ 6månader när hon blev tjurig ;D fast de kan säkert va tonåren ändå :b