Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 838 ggr
ladysurprise
0

vad kåstar de?

vad kåstar de  ungefär att vacksinera o att öron märka?

[Stampelina]
0

Hmm. Vad kan det bli, en femhunka kanske?

ladysurprise
0

#1 femhunka?

[Stampelina]
0

Ja - 500 kr. He he!Glad

thexclub
0

#2: hon menar nog femhundra

the vanity, it becomes insanity

Clariiz
0

#2; Femhundring.

Öronmärka kan endast uppfödaren göra.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Haha alla 3 svarade samtidigt :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Sashhi
0

Veterinärer öronmärker inte ungar.

Not your mom, not your milk.

[Stampelina]
0

Nej, just det… Det glömde jag helt bort, tänkte nog på sådan öronmärkning man gör på tex katter i fall de skulla komma bort.

ladysurprise
0

kåstar de så mycke att vacksinera? oj .. hur gör man när man öronmärker då? vad behöver man för att göra en öronmärkning

[Stampelina]
0

Men bara att vaccinera, kanske 200-300 kr då. Beror ju på vilken vet Du går till också.

[Stampelina]
0

Öronmärkning får Du ju som sagt var vända dig till din uppfödare för.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
thexclub
0

#9: det beror ju på vad du vaccinerar imot, vanligast att vaccinera imot är väl RVHD eller kaninpest.
En del veterinärer sänker även priset om du vaccinerar flera kaniner samtidigt, men räkna med runt 100-300 för varje kanin.

the vanity, it becomes insanity

ladysurprise
0

men om jag skälv funderar på att börja avla hur gör jag då för att ficka öron märkning?

[Stampelina]
0

#15 - Det tror jag inte Du kan.

Eller kan man märka efteråt…?

[Stampelina]
0

Du måste ju ha din uppfödares uppfödarnummer…

ladysurprise
0

Är de ett måste att ha öronmärkning eller barar bra att ha?

Tina-A
0

Man öronmärker ungar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tejoos
0

Nej, endast uppfödaren får öronmärka och bara innan kaninungen blivit 10 veckor gammal. Du måste alltså köpa en kanin som redan har stamtavla och är öronmärkt om du vill avla.

ladysurprise
0

#17 men aså om jag tar en kull så blir ju jag uppfödre på den kullen är du med? då har jag ju ett eget uppfödarnummer eller hur.. Hur gör jag sen? måste jag gå till vetrinären och öronmärka eller gör man de själv?

[Stampelina]
0

#18 - Så klart Du kan avla på henne även utan stamtavla och öronmärkning, men då vet Du ju inget om vad som finns i hennes bakre led.

Jag skulle inte vilja avla på det viset. Jag vill veta precis vad det är jag för vidare. Men alla är ju olika!

ladysurprise
0

#20 så man gör de själv?..  o mamman o pappan måste ha stamtavla?

Clariiz
0

Du måste bli medlem i skaf.
Skaffa uppfödarnummer.
Ha två stambokförda kaniner.
Sen kan du öronmärka, antingen gör du det själv, eller så kan vissa uppfödare öronmärka dina ungar. De brukar kosta typ 20-30kr /kanin.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ladysurprise
0

#22 jo vist är de bra med stamtavla men vill bra vet vad som gäller utan oxå..

[Stampelina]
0

#21 - Det gör man själv eller med hjälp av någon uppfödarvän som har tång med din siffra.

Har aldrig hört talas om att man gör det hos en vet, men det kanske går det med.

ladysurprise
0

#24 vad är de för apparat eller vad man ska säja som man behöver för att öronmärka eller vad man nu använder?

Tejoos
0

Du kan hur som helst inte märka kaniner utan stam, möjligtvis om du skulle vilja sätta ditt uppfödarnummer i örat på eventuella kaninungar. Men det är ju ganska onödigt eftersom det gör ont på kaninen och den kommer ju ändå inte kunna ställas ut i framtiden om föräldrarna är kelkaniner. Hänger du med?

ladysurprise
0

#26 jag har ingen aning.. därför jag vill ta reda på de ^^

Clariiz
0

Glömde säga att du även kan skriva stamtavla på en unge om den ena föräldern är stambokförd, och den andra föräldern har h-bevis. Dock måste föräldern med h-bevis ha två stambokförda föräldrar.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ladysurprise
0

#28 jo nu hänger jag med.. ganska lågist nu när jag tänker efter.. Hehe

Tejoos
0

#30 En lucka är godkänt att ha i stamtavlan. Dvs en förälder som är öronmärkt men inte registrerad. Du kan dock inte ta in vilken kanin som helst och sätta in den som "lucka" i stamtavlan.

Clariiz
0

#32; Vilket jag skrev?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ladysurprise
0

var skafar man sig tången till öronmärknigen?

Tejoos
0

#33 Tänkte bara klargöra lite, det kan ju lika gärna vara tex mormor som är icke registrerad, det behöver ju inte vara just mamma eller pappa. Men att det oavsett är tillåtet med en lucka.

Menade inte trampa dig på tårna Clariiz:-)

Clariiz
0

#35; Hihi :)

#34; Tex genom Skaf. Uppfödare säljer ibland begagnade också.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Stampelina]
0

Skafs materiallager kan Du köpa tång på.

Thumper-KG
0

Du kan naturligtvis öronmärka din kanin hos veterinären, även om den inte är renrasig och har stamtavla.
Skillnaden ligger i att du får INTE märka den med uppfödarnummer och/eller kullnummer, annars är det fritt fram.

Man kann t.ex. tatuera in kaninens namn ellert ägarens namn…

kaningodis
0

#32 Vad menas med en kanin som inte är registrerad, att den inte är utställd? Om man har en kanin som är öronmärkt + har stamtavla men är ej utställd, sen så tar man en kull på den, har de ungarna en "lucka" då  och går de att ställa ut?

Kastanjegårdens Kaniner

Myrans-kaniner
0

Jag kommer att skriva en artikel om att bli uppfödare imon kort. :)

ladysurprise
0

#40 de låter MYCKE bra =D