Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1785 ggr
Kawaiih
0

Frågor kring frasse/BJ!

Jag har blivit helt kär i BJ's och frassar. Har för tillfället en dvv. Men är så sugen på att skaffa en BJ/Frasse. Men vill veta lite mer innan man börjar fundera på allvar och kolla runt på annonser. Man måste tänka igenom så de inte blir nå impulsköp. Sen så vill jag samtidigt se om de kan va en ras för mej. Så jag inte går in i en diskution med föräldrarna utan att riktigt veta vad jag sysslar med.

Men här kommer frågorna:
1) Hur mycket svårare är en frasse/BJ änn en dvv?
2) Är dom lugnare eller vildare i sättet?
3) Hur mycket erfarenhet krävs det för att kunna ha en?
4) Är dom mycket svårare änn dvärgraserna att bära?
5) Minsta måttet på bur?
6) Kan en BJ/Frasse va bur kompis med en dvv eller ska man ha två burar brevid varandra med galler emellan? eller ser dom inge "nöjje" med det?
7) Hur mycket mat äter en BJ/frasse?
8) Hur stor ska en bur minst va?
9) Är de nånting man ska tänka på innan man skaffar? (De är klart att de är många saker men de viktigaste?)
10) Hur mycket mer jobb är de med en BJ/frasse änn en dvv?

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Tejoos
0

Jag svarar så här, större kanin mera mat och mera skit. Större utrymme (minsta tillåtna för jätteras tror jag ligger på 130x70x70cm) men gärna mycket större. Har erfarenhet av frassar och de kan bli hur tama som helst, de jag haft är väldigt gosiga och kontaktsökande. Lite hundlika.

Jag har två kaniner som träffas genom galler och de verkar trivas bra med det. Skulle inte sätta ihop två kaniner med så olika storlek, de kan ju skada varandra. Dessutom så tror jag många kaniner trivs jättebra som singlar.

De äter en hel del, särskillt när de växer. Jag skulle säga att man får helt enkelt kolla hullet och inte övergöda så det blir dubbelhaka. Säger inget mått.

Kanske glömde något, men fler kommer säkert svara!

Iram
0

Jag föder upp Belgisk Jätte och de skiljer sig ganska mycket från de franska vädurarna. Man ska egentligen inte dra de två raserna över en kam. BJs har en tendens att vara mer aktiva och alerta än vädurarna. Humörmässigt är de nog ungefär lika. Mina Bjs är snälla men buffliga, det är sällan det dyker upp någon aggressiv individ. Min Dvv är den ilsknaste kaninen på den här gården iallafall, jättarna är mycket snällare. :-)

De äter och skiter mycket, som sagt. Åtminstone jämfört med en Dvv.

Ja, de är tunga att bära. Men jag måste säga att jag förstår verkligen inte vitsen med att bära omkring på en BJ heller. Jag lyfter/bär mina kortare sträckor, men längre turer får de åka transportbur. De är tunga! Och starka. Man umgås bäst med dem genom att sitta hos dem, ha dem i knät osv. Inte genom att kånka omkring.

Visst kan de bo med en mindre kompis ifall det går bra, men sånt vet man ju aldrig med kaniner. En del vill verkligen inte ha sällskap. Och det är inte alls säkert att det är jätten som kommer att dominera i buren!

Deco
0

Nu har jag bara haft min frasse kille några dagar men jag gör ett försök iaf ;)

Men här kommer frågorna:
**1) Hur mycket svårare är en frasse/BJ änn en dvv?
**Svårare på vilket sätt?
**2) Är dom lugnare eller vildare i sättet?
*_Jag vet inte om jag kan säga att det direkt är någon skillnad. Det beror ju egentligen på individen och inte rasen i sig. Däremot är han ju lite klumpigare än tex. en dvv och visst ser man det när han skuttar och så. Samtidigt rejsar han omkring och gör glädjeskutt precis som alla andra kaniner :) Sen tycker jag att han verkar…smartare… än andra kaniner. Han är verkligen med på ett helt annat sätt, precis som en hund. Han verkar så medveten på något sätt. _*3) Hur mycket erfarenhet krävs det för att kunna ha en?
**Jag tycker definitivt inte att man ska skaffa en frasse/bj som första kanin iaf…
**4) Är dom mycket svårare änn dvärgraserna att bära?
**Det är ju också beroende på individ. De är ju naturligtvis bra mycket tyngre och en frasse/bj som inte vill bli lyft lyfter man nog inte i första taget ;)
**5) Minsta måttet på bur?
**Minsta tillåtna ytan är 0,9 m 2 och den kortaste sidan ska vara minst 70 cm, likaså höjden.
6) Kan en BJ/Frasse va bur kompis med en dvv eller ska man ha två burar brevid varandra med galler emellan? eller ser dom inge "nöjje" med det?
Jag skulle aldrig våga ha en sån stor kanin med en sån liten. Men det kanske funkar, jag vet inte.
**7) Hur mycket mat äter en BJ/frasse?
**MYCKET mer än en dvv! Både pellets och hö. Jag köpte hem rejält med hö i går för det kommer gå massor mycket mer än tidigare. Han vräker i sig hö *ler*
**8) Hur stor ska en bur minst va?
**Samma som fråga 5. Sen ju större desto bättre så klart…
**9) Är de nånting man ska tänka på innan man skaffar? (De är klart att de är många saker men de viktigaste?)
**Tänka igenom om man kommer tycka om att ha en stor kanin eller om man rentav kommer tycka att det är avskräckande/obehagligt. Har du en tillräckligt stadig bur? Stora kaniner är också väldigt mycket starkare än små kaniner ;) Har själv fått modifiera våran bur lite ;)
**10) Hur mycket mer jobb är de med en BJ/frasse änn en dvv?
**Man får ju hålla ett extra öga på hö tillgången och vattenflaskan. Det minskar fort i båda ;) Sen upplever iaf jag att min frasse har väldigt mycket större rörelsebehov än mina andra kaniner så det blir många rastningar varje dag så han får komma ut och röra på sig. Sen skitar dom ner betydligt mer än små kaniner gör så det blir lätt lite mer städning.

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom dom är större, kan storleken påverka att dom blir "svårare". Så ett tips? är att träna så mycket som möjligt med att lyfta stora kaniner medan dom är "små och lätta", eftersom det är rätt jobbigt att ha en sprattlande 5-8 kg klump.

Jaa du.. BJ:s har jag ingen erfarenhet av, men frassar brukar vara riktigt lugna och orädda. Svårt att jämföra med en dvv som är så mkt mindre, det blir helt annorlunda.
**
3) Hur mycket erfarenhet krävs det för att kunna ha en?**
Jag tror att man måste ha lite erfarenhet, för nybörjare kan vara väldigt försiktiga, och man måste ha en bestämd hand enligt mig. Man måste kunna handskas med djuret från början för att det ska funka. Självklart kan en nybörjade skaffa en stor ras, men jag skulle rekommendera att börja med något mindre så man lär sig hur kaniner funkar. Man kan ju även åka och hälsa på någon uppfödare med stora kaniner, lyfta och känna lite på dom, prata med uppfödaren om vad h'n tycker osv.
**
4) Är dom mycket svårare än dvärgraserna att bära?**
Ja dom är ju tyngre och det blir alltså jobbigare att bära. Det är även lättare att hålla i en sprattlande dvv, än i en sprattlande frasse ;)

5) Minsta måttet på bur?
0,9 kvm
**
6) Kan en BJ/Frasse va bur kompis med en dvv eller ska man ha två burar brevid varandra med galler emellan? eller ser dom inge "nöjje" med det?**
Storleksskillnaden kan ju bli ett problem, men jag har haft en lejonhona tillsammans med min frasse vilket inte var några problem alls. Men man kan lika gärna ha dom i varsin bur.

Olika. Dom äter mer hö, gräs osv, men pellets.. Ja dom orkar väl mer, men det är inte säkert dom behöver mer. Vissa måste ge sina jättekaniner flera dl pellets för att dom ska ligga bra i hull, min tjej behöver nästan inget alls. Hon är inte tjock, men hon har en enoorm dubbelhaka även att jag alltid har gett henne begränsat med pellets. Dubbelhaka kan ju även ärvas ned, så det behöver ju inte bero på fodret.

Som ovan skrivit.

9) Är de nånting man ska tänka på innan man skaffar? (De är klart att de är många saker men de viktigaste?)
Man måste lägga mycket tid på kaninen i början speciellt, om man vill ha en lätthanterlig kanin.
**
10) Hur mycket mer jobb är de med en BJ/frasse änn en dvv?**
Inget speciellt tycker jag faktiskt, förutom att vara extra noga med mycket hantering i början som jag skrivit. Men man ska ju hantera sina dvärgvädurar mycket också, så jag ser ingen stor skillnad =)
_
På bilden är min frasse Alpha. En ras som jag starkt kan rekommendera! <3_

Kawaiih
0

Tack för alla svar.

De ända jag tänker mest på just nu är de där när man ska lyfta en BJ/frasse ifrån kaninburen/kanin-stugan till hagen. De är ändast då jag i sånna fall kommer lyfta den. Andra sträckor kommer jag i sånna fall ta i en transportbur. (Sån som man har till hundar). Men hur orkar man holla kvar en sån stor kanin om den börjar toksprattla osv. För om man inte lyfter dom så mycket så kan dom ju bli rädda för att lyftas. Men om man lyfter den emellan så kanske man tappar den pgr. av att den sprattlar sej lös. Men man kan ju samtidigt lyfta den i transportbur emellan och sen bara lyfta upp den i famnen och träna klo klippning osv.

På svaren som jag har fått så verkar de som att frassar är lugnare änn BJ's. Så om de blir nån så blir de nog en frasse. Men som sagt. De är föräldrarna som ska gå med på det också.

Nu på svaren ser jag också. Så som jag förväntade mej att de inte går att ha en dvv med en frasse. Utan att de är bättre att dom är galler vänner.

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#5 Jag är rätt liten o klen :P Men jag lyckas iaf hålla kvar min tös när hon börjar klättra omkring. Det gäller att vara envis och bestämd helt enkelt.. :)
Ja det blir nog bäst om du inte har dom tillsammans skulle jag tro.

Kawaiih
0

#6 men om man skulle skaffa så känner man ju om man är redo för att bära henne imellan buren och hagen eller om man vill ta henne i transportbur och sen bara lyfta henne där man vet att om hon skulle råka springa ur famnen så kommer hon i alla fall inte smita iväg och man kanske inte får tag på den.

Är det nån som har en bild på en frasse och en människa eller nått annat på bild så man kan gämföra hur stora dom blir…

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#7 jaa :) här är en bild på mig och alpha, tyvärr har jag ingen aning om hur gammal hon var.. Men kanske 3-4 månader skulle jag tro :)

Deco
0

Maken fick fota honom i mitt knä för en stund sen. Dessvärre blev det askassa bilder men storleken får man ju ett hum om iaf. Han är 5 månader gammal, väger 3,2kg  och så här ser han ut i mitt knä. Tilläggas bör väl att jag är inte någon liten och smäck person utan snarare raka motsatsen. Hyffsat kort och j**ligt tjock. Så i en liten och smal persons knä vette tusan om han ens skulle rymmas *s*

Deco
0

En till :)

Kawaiih
0

#8-10Tack för bilderna, Man vill ju lixom se hur stor den blir i famnen :D

Men är de ingen som har en bild på en fullvuxen frasse i famnen :D? Eller iaf en som väger 5kg+. Eftersom de är vell de dom väger på ett ungefär när dom blir stora… eller har jag fel?

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#11 Kan försöka fota sen =) Japp, dom ska väga drygt 5 kg (5,51). Alpha väger 5,4 kg, så hon är nog fullvuxen :P (1 år, 4 månader).

Moonstrike
0

Svarar på frågor om BJ :) (har ingen erfarenhet av frasse)
inte speciellt om man uppfostrat den rätt.. svår fråga^^
beror på individen
det beror väl lite på hur gammal man är.. men minst 2 års erfarenhet av kanin tycker jag.
Om man inte lärt kaninen att bli lyft blir det MKT svårare, annars är det inte så mkt svårare om man bara har rätt teknik. Längre sträckor blir iofs jobbiga med tyngden.
5) Minsta måttet på bur?

0,9kvm. Kortaste sidan minst 70 cm. Men ju större desto bättre. speciellt på höjden om man har en BJ.
Det vet jag inte. Ska va en väldigt stor bur om dom ska dela iaf.
Min 9 månaders BJ äter ca 3 dl pellets per dag + en morot + en potatis/ca ½ dl ris/pasta
Att man har plats för inte bara buren utan också rastningen. Min BJ springer lös på ca 600 kvm tomt några timmar nästan varje dag. (man behöver inte ha så stort, men du fattar nog)
Mer att göra rent osv..
Ett tips? är att läsa artikeln "att ha en BJ" (tror det heter nåt sånt) :)

Kawaiih
0

#12 okej, de skulle va jättebra med en sån bild :D

#13 tack för svaren :D Har mer tänkt mej en Frasse nu när jag har läst mer om BJ's och frassar. En frasse passar mej mer i personligheten osv. Men ska ändå läsa artikeln :D

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#14 Tyvärr kunde jag inte fota ikväll men ska försöka göra det någon dag..

Kawaiih
0

#15 okej :D
För man vill ju gärna se hur stora dom blir i famnen…:D

Hanna, 22år, Uppsala

Deco
0

Eftersom han bara är 5 månader ännu kan jag inte riktigt fixa bilder på honom som fullvuxen, men jag tog några bilder där jag håller våra andra kaniner som jämförelse. Det kanske kan ge ett lite bättre hum i alla fall :)

Här är Nala. Hon är 3 månader gammal och av rasen Lilla Tysk Vädur. Hon väger 1,8 kg, ungefär som en vuxen dvv med andra ord :)

Deco
0

Också en på dotterns lejonhuvad lilla Lovisa. Hon väger bara 1 kg. Även hon 3 månader gammal.

Viss skillnad mot Maximus som jag visade bild på tidigare i tråden!

Zvintos
0

Har själv en belgisk jätte, så kan väl försöka svara på frågorna.

Det är inte särskilt mycket svårare egentligen.
De kräver samma typ av skötsel.
Däremot kräver de större bur, mer mat osv.

Beror mycket på individ.
Min bj är precis lika social och mysig som mina dvärgvädurar, och lilla tysken.

Tja, det krävs ju att man vet hur den ska bäras m.m.
Kloklippning är också bra att kunna, och då bör man vara två.

Ja, de är ju tyngre och otympligare.
Men är den lugn så blir det lättare.
Jag har ju nackdelen att min dam är höjdrädd.
Så ska hon någonstanns, bärs hon i transportbur.

5) Minsta måttet på bur?
0,9 kvm och lägsta höjd 70cm.
Håller på och fixar iordning en bur nu, som är 200cm lång, 75cm hög och 70cm djup.

Kan kan de väl.
Men i sådana fall ska de bo stort.

Beror på aktivitetsnivå och energibehov.
Min hona ger jag 2,5dl/dag samt massvis med hö.
Får hon mindre pellets blir hon i alldeles för dåligt hull.

Större än minsta måtten. ;)
Men absolut inte mindre än 150*70 anser jag.

Att verkligen tänka igenom köpet, men det gäller ju alla raser.
Se till att hitta en riktigt bra uppfödare, så att man får en bj med bra temperament.
Man vill inte ha en bj med dåligt temperament!

Inte särskilt mycket alls.
Visst tar buren lite längre att städa, men inte direkt.
Tar en timme för mig att städa ur alla 5 (snart 6) burarna.

Kawaiih
0

#17-18 Okej, Där såg man faktiskt rätt bra när man såg skilnaden :D

#19 Okej, Nu har jag tänkt igenom de ordentligt. Tänker göra två fackad bur i den blivande kanin-stugan så jag har möjligheten att skaffa en längre fram.

Har även tänkt på de där med burarna. Dom kan va tsm. i hagen som kommer bli väldigt stor. De är en förudetta hundhage som pappa ska sätta dit mink galler på. Innuti den så ska Själva stugan stå med burarna så kaninerna själva kan komma och gå ut hur dom vill… En tunnel/trappa upp till varje bur (om de går och fixa)

Men som tidigare sagt så är de väldigt osäkert änn. Jag känner att jag vill ha en till. Men de är mamma och pappa som lär va med och bestämma också. För skaffar inget djur om inte alla i familjen är med på det…

Hanna, 22år, Uppsala

Kawaiih
0

putt,
fler bilder om de går att ordna :)

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

Alpha och en teddyvädur.
Ska försöka fixa bättre bilder där man ser storleken..

KvirrZ
0

vuxen frasse och ben ^^

- Mvh Emma

Kawaiih
0

#22 okej, :) Går de inte och lägga t.ex. en linjal brevid och ta ett kort XD Då ser man ju exakt. XD

#23 åhhh, så söt h*n är :D

Hanna, 22år, Uppsala

Kawaiih
0

Nu har jag ändrat mej igen. Jag vill hällst ha en BJ av någon anledning. Nu känns de som att en sån passar bättre mej…. (Har läst bra/dåliga saker om dom båda och då överväger jag nog en BJ ändå)

Hanna, 22år, Uppsala

Moonstrike
0

#25 Bj's är jättefina! ;)

(BJ-hane, 9 månader)

[Niike]
0

#25 Vad är det du har hört som är dåligt med båda raserna? Lite nyfiken bara ^^

Kawaiih
0

Franska vädurar blir ibland lättare "trötta/sega" änn andra kaninraser och BJ's blir oftast överaktiva. De va mest de jag tänkte på då när jag läste de. Sen va de lite andra saker också som jag inte riktigt kommer ihåg va specifikt för rasen. Men de va småsaker som inte va så viktiga enligt mej.

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#28 okaj =) ja det gäller ju att hitta sin ras. Du kanske gillar lite mer aktiva raser och då passar nog BJ bättre ^^

Kawaiih
0

#29 om jag skulle få "designa" en helt egen ras så skulle den va:

-stor
-aktiv och frammåt
-orädd
-gosig
-pussglad

och vilken av BJ och frasse liknar mest dom beskrivningarna?

Hanna, 22år, Uppsala

Zvintos
0

#30: Låter som Järnsaxa upp i dagen, om man tar bort orädd.
Nackdelen med hennes öron, är att hon hör för mycket. =P
Hon kan reagera på ljud som egentligen är helt ofarliga, ex grannen som drar fram sin soptunna, när han krattar löv etc.
Katter är hon livrädd för.
Förstår inte varför, då hon lätt skulle kunna spöa skiten ur varenda katt som finns på flera km avstånd.
Hon är ju mycket större än dem!
Men vovven tycker hon är jätteskoj, och han (vovven) väger ändå runt 50kg. =P
Pussglad är hon definitivt!
Stor med för den delen, 7.5kg.

Men det är ju hon som individ. =)
Jättar brukar i regel vara precis som du beskriver.

Kawaiih
0

#31 Japp, och de är därför jag holler på och övertala mamma och pappa till en jätte.

Vi kommer ha plats när stugan är färdig, Jag har hittat en uppfödare som jag värkligen gillar, Jag har mejlat henne om mer information och bilder, nu är de lixom bara dom som man lär övertala…

Mamma tycker att de kommer bli jobbigt när jag går i gymnasium ifall hon kommer hem tidigare så ska hon ta ut h*n i sånna fall. Men jag har lösning på det. Jättens bur har man i golvhöjd (lite högre men endå) så är de bara för mamma att öppna dörren på buren och sen dörren på stugan så kommer ju kaninen ut i hagen. Då slipper hon ju lyfta en jätte lixom. och hon går nästan med på det :D

Hanna, 22år, Uppsala

Zvintos
0

#32: Jag lyfter inte min jätte överhuvudtaget.
Hon är väldigt rädd för höjder, och en sprattlande bj är ingen höjdare. =P
Ska hon ut i hagen, sätts hon in i  transportburen och sen i hagen.
Jätteenkelt. ^^
Mina föräldrar gör precis likadant.

[Niike]
0

#30 Tycker faktiskt det låter som Alpha (frasse) också :)
Hon är stor, aktiv (undersöker mkt) och framåt (nyfiken), orädd (endast rädd för t ex gräsklippare ibland, eller helt plötsliga ljud/saker som dyker upp), ofta är hon extremt gosig och man kan sitta och klappa och klia på henne hur länge som helst.
Dock är hon inte pussig ;)

Kawaiih
0

#33 så skulle man ju kunna göra, iaf mamma och pappa. Om jag får en höjdrädd kanin då kommer jag också göra så.

#34 vad svårt du gör det för mej nu x) Jag som hadde intalat mej att BJ va mer lik så som min drömmkanin är.

X)

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#35 hihihi förlåt :D Frassar och BJs är nog rätt lika egentligen. Skillnaden är nog att frassar är lite coolare/lugnare, och BJs lite mer.. fartiga! Men jag har ingen erfarenhet av BJs så jag vet inte riktigt. Men skulle kunna tro att det är så, av vad jag har läst/sett :P

Kawaiih
0

#36 De är så jag har förstått det också. Och de är de som gör de hela så svårt att välja.

Men de som är viktigast i längden är nog att den inte bits eller rivs direkt när man är i närheten typ. Och att den är gosig. Men de är ju lixom personligheten hoss dom så de varjerar ju.

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#37 Ja det beror ju helt på individen hur kaninen är.. Men om du hittar en uppfödare tycker jag du ska åka och hälsa på, kolla föräldradjuren och mysa med ungarna.. Se hur dom är, om dom är mycket hanterade osv. =)

Kawaiih
0

#38 Jag har kollat runt lite på uppfödare och då har jag hittat en som har hollt på med kaninuppfödning sen 1999 och som har jättefina avelsdjur och har en kull som blev leveransklar för en vecka sen… De ända är att hon bor för långt bort för att åka och kolla… Så man får fråga henne lite om temperamenten på ungarna och bilder osv.

Hanna, 22år, Uppsala

Kawaiih
0

#26 va stor och mysig han såg ut<3
Vill ha (A)

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#39 Okej =) Lycka till iaf!

[Niike]
0

Just det, har glömt att lägga in bild på mig och Alpha som jag skrev att jag skulle tidigare :P Nu har jag fotat iaf.. så här är vi ^^

Kawaiih
0

#42 åhhh, va söta ni är tillsammans….=D

Hanna, 22år, Uppsala

[Niike]
0

#43 tackar =) dock ser jag rätt nerdrogad ut xD men det bjuder jag på hihi :)

Kawaiih
0

#44 nee, de gör du inte….:)

Hanna, 22år, Uppsala

Deco
0

Jag tycker din beskrivning passar väldigt bra in på Maximus också *fniss*

Visserligen är han bara "unge" ännu, han kommer ju växa bra mycket mer, men redan nu är han ju rätt stor om man jämför med andra. Han är väldigt framåt, när man kommer mot buren så hoppar han fram och tillbaka vid dörren, precis som en hund i en hundgård brukar göra. Bara för att han så gärna vill ut och hälsa. Han gillar att skutta omkring och samtidigt följer han efter vart man än går i princip, han vill ju ha koll på vad man pysslar med! :) Sen när han har skuttat ett tag slänger han sig gärna på sida och slappar lite. Skitmysigt att sitta brevid och klappa honom på magen då och bara gooosa *ler*

Maximus är ursnäll. Rivs, bits eller naffsas aldrig, bryr sig inte heller om de andra kaniner utan luffsar i stället vidare och gör sitt *ler* Han är helt orädd, hittills har jag aldrig sett att han har blivit rädd för någonting :p

Fast egentligen är ju allt sånt där så individuellt. Du blir säkert nöjd med båda raserna :)

sofijans
0

**1) Hur mycket svårare är en frasse/BJ änn en dvv?
**vet inte hur du menar, dom klöser inte speciellt mer än en dvv, men när dom väl klöser så gör det mycket ondare eftersom dom har så kraftiga klor. Så det är viktigt och träna att dom inte ska klösa när dom är unga.
**2) Är dom lugnare eller vildare i sättet?
**enligt mig är dom lugnare. dom är mer "klumpiga", och skuttar sakta fram, är mer modiga känns det också som.
**3) Hur mycket erfarenhet krävs det för att kunna ha en?
**Jag var ganska erfaren när jag skaffade min frasse, och jag kunde ganska mycket om både frassar och bj för flera av mina kompisar har frassar och bj. Så jag kunde hälsa på dom och se hur dom var i sättet när jag ville.
**4) Är dom mycket svårare änn dvärgraserna att bära?
**dom är betydligt tyngre, tänk dig själv att gå omkring och bära på ca sju kilo. Och om du inte har lärt dom att inte klösas så gör det väldigt ont och plocka upp dom/ställa ner dom. Fast det är inte ett större problem för mig, dom brukar vara betydligt lättare att "fånga" än dvärgraserna eftersom dom brukar vara tamare..
**5) Minsta måttet på bur?
**Jag tror det var 70 i tak, sen 60x60.
**6) Kan en BJ/Frasse va bur kompis med en dvv eller ska man ha två burar brevid varandra med galler emellan? eller ser dom inge "nöjje" med det?
**min frasse är jättekär i min hermelinkanin, dom är bästa kompisar och dom delar på en tvåvåningsbur, det skiljer ju ett tak mellan dom fast dom känner ju doften och hör varandra och sånt.
**7) Hur mycket mat äter en BJ/frasse?
**MYCKET, ska snart dra ner det till 3 dl, för nu när han fortfarande växer kan han äta upp till 1,3 liter per dag!!
**8) Hur stor ska en bur minst va?
**samma svart som på 5)
**9) Är de nånting man ska tänka på innan man skaffar? (De är klart att de är många saker men de viktigaste?)
**du måste ha mycket tid när dom är små, för du måste lära dom att klippa klorna utan att sprattla och sånt, för det gör betydligt ondare att bli klöst av en frasse än av en dvv, därför ska man vara väldigt noga med att lära bj & frasse att vara lugna.
**10) Hur mycket mer jobb är de med en BJ/frasse änn en dvv?
**inte så mkt, det lönar ändå sig i slutet för bj & frasse känns mer "verkliga", dom känns mer som typ hundar för att dom är så stora och sociala.

Tejoos
0

#47 Har du snott min Texas va? Glad

sofijans
0

#48 MOHAHAHAHAHAHA ! xD

Moonstrike
0

Snart kan du se hur min BJ beter sig i en liten film ;)

Tejoos
0

#49 Väldigt lik min, fast Texas är bara bebis ännu.

Jag kan absolut rekommendera frasse, helt underbar ras!

sofijans
0

#51 hur gammal är Texas?

Kawaiih
0

#53 åhh, va söt <3 Vill ha (A)

Hanna, 22år, Uppsala

Tejoos
0

#52 Han är född 080701

Klart du ska ha en frasse Kawaiih Glad

[Niike]
0

#55 Instämmer ;)

Kawaiih
0

Vad svårt det är, jag vill både ha en frasse och en bj men vet att om jag får en så får jag bara välja en…. x)
Eftersom jag ska ha den som kel kanin så kanske en frasse passar bättre till sättet men jag gillar BJ's också väldigt mycket… x)

Hanna, 22år, Uppsala

moonsi
0

vad blev det ?

myhombrero
0

#29 om jag skulle få "designa" en helt egen ras så skulle den va:

-stor
-aktiv och frammåt
-orädd
-gosig
-pussglad

och vilken av BJ och frasse liknar mest dom beskrivningarna?

Den beskrivningen passar så bra in på mina frassar. Dom är inte lugn för 5öre. Dom är båda väldigt frammåt och nyfiken, dom ska undersöka allt och kräver att man goar med dom. Men dom är väldigt lugn när man bär dom. Barnen 5 och 8 klarar av att bära våran pojke, han är jätte snäll med dom och sprattlar aldrig. Medans våran hona gärna gör det. Men hon är fortfarande ganska ny och har inte lärt sig att det inte är farligt att bli buren.