Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 693 ggr
PrinsessanFiona
0

Börja hoppa

Hej.

När kan man börja hoppa med sin kaninunge?

tack:)

Metinia
0

Jag tror att du kan börja lite smått vid 4 månaders ålder, men du kan redan innan dess börja träna din kanin att gå i sele. När du börjar hoppa ska du tänka på att hoppa väldigt låg. Läs bland artiklarna så hittar du mer info, det finns riktigt bra artiklar om hoppning.

PrinsessanFiona
0

1# Tack så mycket:)

[Wera]
0

Man ska inte sele träna kaninen för än den har blivit 3-4 månader! När den är tränat i sele och är van osv.. så kan man börja hoppa lågt, enstaka hinder (5-10 cm) sedan höjer man efter ett par gånger träning.

Metinia
0

#3:Oj, det blev kanske lite fel, det var inte tänkt att uppfattas som om man kunde träna kaninen i sele hur tidigt som helst (jag märkte det nu att det kunde uppfattas så…). Utan vid 3-4 månader är bra. Glad

Hallonsaft
0

Jag håller inte riktigt med i det där om selträning. På sätt och vis kan man vänja kaninen vid sele och hinder tidigare.

Men vid selträninen menar jag inte att man ska ha kopplet på också utan bara att ha på selen så att kaninen vänjer sig hur det känns att ha den på sig, och inte tycker att det är något obehagligt. Men som sagt. Man ska inte när kaninen är för ung försöka lära den att föras med koppel och allt.

Detsamma gäller hinder. Det gör inget att ha uppe hindren så att kaninen får nosa på dem, kanske vänja sig att gå mellan hinderstoplarna och kliva över bomar när de ligger på golvet/marken. Men man ska inte låta dem hoppa eller tvinga dem. Bara låta dem tycka att det är något naturligt och inte skrämmande. Det är ett naturligt inslag helt enkelt.

lill-jarven
0

Man får börja tävla i hoppning när kaninen är 4mån så att börja träna innan det är ingen fara. Tänk bara på att vara mjuk i handen (:

PrinsessanFiona
0

Tack för alla tips:)