Du kan ju förbereda lite, t ex. se till så att transportburen är klar. Och så kan du se till att hans bur är i ordning. Att du har hö och övrigt foder hemma, skålar osv.
Har han stamtavla/h-bevis kan vara bra att tänka på så att ni inte glömmer det i morgon ifall du skulle få med något sådant..
Telefonnr mm till uppfödaren, vägbeskrivning så ni hittar mm. :)
Hoppas allt går bra.. Du får visa bilder på bebisen sen!
Fråga mycket om stam. om föreldrarna är snälla,lugna osv. Kolla tänder, päls så att den ser ut att vara i gott skick, och såklart att du tror att du kommer trivas med rasen :)
Tack för tipsen :-D
något specilellt i stamtavlanman ska titta på ??
puffis
Kolla så att öronmärkningen är rätt och att den stämmer med stamtavlan, och så att klor/ögon osv. är av rätt färg om du ska ställa ut.
Det får bara var en lucka, dvs ickeregistrerat djur, i stamtavlan om du vill kunna ställa ut honom. Kolla så han verkar lugn och sälskaplig. Inte kul med en stor kanin som är helvild!
Sedan är det bra att lyfta och bära varje dag, samt pilla på klorna så han blir van redan som liten. Extra viktigt då han kommer bli stor och starkt som vuxen.
#7: Det stämmer inte. =)
Det får vara 2 luckor i stamtavlan, men inte på samma sida eller båda föräldrarna.
Ex mormor och farfar kan vara oregistrerade (dvs vara luckor där), men själva kaninen går ändå att ställa ut.
#8 Det visste jag inte. Tycker det låter himla dumt att man får ha lucka alls egentligen. Två luckor i en stamtavla som ändå är så kort tycker jag låter mycket.
Det går ju att ställa ut kaniner med fler luckor eftersom dem inte kollar stamtavlan vid utställning, däremot kan man inte stambokföra dem då.
#9: Luckorna är väl egentligen till för att man ska kunna få fram nya raser (o.dyl) och kunna stambokföra dessa, skulle jag tippa på.
I början är det ju väldigt svårt att alla är stambokförda, då det kräver en hel del för att få nya raser godkända eller nya färger/teckningar på en tidigare ras.
Alla blir ju inte rastypiska som man använt sig av vid framtagandet. ^^
Men på vanliga raser och färger tycker jag man ska se till att ha så få luckor som möjligt.
#0: Angående tips?, så se till att du får alla papper med dig och övergångsfoder.
Kolla igenom hela kaninen så h*n ser OK ut, tex så den inte har rinnande ögon eller annat.
Be gärna uppfödaren om tips? på hur du bäst lyfter din jätte sen när den blir större, då uppfödaren borde vara kunnig och ha erfarenhet inom det. =)
Då vet du hur du ska göra när den blir lite större.
En 7-8kg kanin är inte alltid så lätt att lyfta. ^^
Kolla gärna temperament mm på föräldradjuren också om dom finns att se.
Vad roligt! =) Ser fram emot bilder!
vad kul! :)
Åh så roligt för dig! Hoppas få se nya bilder på "lillen" snart!
Vad skoj! ^^