Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 970 ggr
Taci
0

"Förhårdnad"

Tjo!

Berit har haft förhårdnader på bakfötterna, undersidan då, ett bra tag nu. Jag har inte gjort något åt saken, dels för att jag inte vet vad, o dels för att hon inte lider av det. Nu har hon börjat få längs med liksom hela undersidan av foten. Alltså inte bara en liten "dutt" som det var innan, precis på hälen. Utan nu sträcker det sig ännu mer. Vet att dom kan få sånt av för hårt underlag, men hon har tjoockt lager spån i hela buren, så något mjukare kan hon knappast ha. Hon är lös ca 12 timmar om dygnet, o vistas då på golvet, men mestadels på matta.

Vad ska jag göra åt det? Ska jag ens göra något åt det? Kan det ha med ålder att göra också..? :S

Sen har jag en fråga som absolut inte har med saken o göra, men slänger in den ändå.. ^^ När man ger broccoli.. då ger jag "buketterna", men också en liten stam följer med såklart. Men det blir ju en kanske 15 cm lång tjock stam kvar på knippet efter. Går detta också bra att ge?

Taci
0

Putt!

Kom igen, ni som är så kaninkunniga :))

Tindra1
0

Kan du visa nån bild ?

Taci
0

Har inte tagit någon bild. Kanske kan ta en imorgon, men jag har så jäkla mkt o göra om dagarna nu ^^

Någon som förstår hur jag menar…?

Taci
0

PUTT

[Niike]
0

Broccolistammen går bra att ge.

Hoppas du får svar ang. förhårdnaderna, själv har jag ingen aning om vad det kan vara..

lill-jarven
0

Alla mina kaniner har små hårlösa fläckar under baktassarna, en på varje tass dårå, precis vid "hälen" om man kan kalla det det ^^
Var det så Berit också hade från början? Isåfall har det nog med åldern att göra.. men jag vet inte.

Broccolistammen ger jag till mina. De brukar få både buketter och sen lite stam att knapra på :)

Taci
0

Okej, så då kan jag skära upp den stora hårda stammen i bitar o ge också? :)

#6, precis, det var så hon hade från början, o har haft väldigt länge. :) Men nu börjar det bli ännu mer.

[Niike]
0

#7 jepp :D

[Wera]
0

Jag äter upp broccoli stammen själv jag, ger inte något till kaninerna XD hänt att jag gett "kronorna/buketterna" bara, + skalet från stammen, för jag äter ju det själv. Det är jätte gott ju!

Taci
0

Men herregud så mkt broccoli-stammar jag slösat bort!! *ser pengarna rinnga iväg* ;DDD

Nån mer som vet nåt om Berits fot-problem? :P

[Wera]
0

#10 Haha XD Ge till kaninrna eller skala av stammen, ge skalet och ät själv, om du tycker om det :D:D

Kawaiih
0

Det kan va för att hon går på för hårt underlag? testa och lägg in nå mjukt bottenmatterial eller lite mer änn vad du brukar ha…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Wera]
0

#12 Hon har ju skrivit att hon går på tjockt lager spån, så mjukare kan det inte bli :)

Men kanske är mjukare med halm ? ;D Elr så får du höra med en veterinär. Tror annars inte att det ska vara något farligt elr så :P

Kawaiih
0

#13 oj, jag missade. förlåt…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Taci
0

Tack för svaren:)

Någon mer? Eller bör jag lägga "problemet" på hyllan?^^ Hon lider som sagt inte alls utav det, vad jag vet då.

Tejoos
0

Verkar hon inte ha ont så är det kanske ingen fara, kanske har med ålder att göra?

Jojsan
0

Channie har också så under båda bakfötterna på hälen. Jag tror det är för att hon har för hårt underlag, men hon har en mjuk vikt fleeccefilt… Men jag ska testa byta till spån…

DarkAnge1
0

Shadow har också så under fötterna. Tidigare (9 mån sen) märkte jag att han blödde och nu växer ej pälsen tillbaka

ciss
0

Marsvin kan få sådana förhårdnar, det är ofarligt och ganska vanligt. Då kan man försiktigt slipa ned förhårdnaden med en liten nagelfil och sedan smörja på med någon mild hudkräm som inte är farlig för djuret.

Vet inte hur det funkar för kaniner men testa går ju ;) Lägg upp bild!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se