BEHÖVER HJÄLP FORT!!!!!!!!
Min kanin har gåt ner mycke i vikt. Jag har kållat igenom bajset men hittar ingen mask.. ökade höt lite men de hjälpte inte.. Har börjat ge han banan o ska koka pasta till han han i morgon.. Men såg i dag att han börta få betg fel.. Vid över tänderna så växer de tänder bakom bom vanliga o dom främre tänderna börjar vika sig åt sidorna.. o de ska de inte va ett lite över bet va? han har inget alls.. Han ser så läsen så jag mår så dåligt när jag ser han
Åk in till vet och fixa tänderna direkt imorgon.
Så kanske du ska överväga avlivning, om du inte har råd eller tid för att fixa tänderna.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Det ska vara dubbla framtänder där uppe. En rad bakom dom främre.
Ok men dom främre klyver sig så dom växer ut på sidorna
Bettfel!
Du måste åka till vetrinären och klippa. Är det ett grovt bettfel bör du avliva honom. Det är rätt jobbigt. Dock går det att klippa, men man bör göra det ca 2-4 ggr /månaden, om jag inte minns fel?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
De blir nov avlivning i morgon ='( kan inte åka o klippa så många gånger i månaden..
#5 Kolla med vetten först såklart… Det är olika hur ofta dom behöver klippas beroende på hur grovt bettfelet är.. Har även läst att vissa kan bli bra igen efter en klippning om tänderna slits ner bra sen, men jag är inte säker.
Hoppas det går bra.
#5; Ge inte upp en! Som Maja säger, kolla med veterinären.
Oftast kan du också klippa hemma själv! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Tror inte de är betfelet som är fel facktist för han äter o allt sånt.. De ser ut som om han lider av nåt annat.. INGET hos han är som de brukar.. När jag höl i han igår så bara låg han i mina händer..
Han brukar alltid hoppa fram o hälsa när jag kommer =).
Varför har han sjunkit så i vickt ='(

Om de klyver och växer ut på sidan så är det nog bettfel. Du borde åka till vet. och kolla iallafall, kaniner kan äta trots att det har bettfel men de kan tycka att det är jobbigt
the vanity, it becomes insanity
Du har väl pratat eller besökt en vet? Vad sa han/hon?
Om Du inte hunnit än så får Du tala om så fort Du gjort det. Under tiden är vi många som håller tummarna fö Er. Hoppas det inte är något de inte kan ordna.
Att han inte är som vanligt i övrigt kan ju också bero på att han gått ner mycket i vikt. Eftersom du sett att hans tänder inte växer som dom ska är ju första steget att åka till veterinären med honom och kolla upp det.
ska man rina Distriktsveterinärerna eller djursjukhuvset?
Spelar ingen roll. De är alla utbildade veterinärer så de kan nog hjälpa Er var de än arbetar. Se bara till att skaffa hjälp snabbt!
Ingen kunde svara så jag pratade in ett medelande så dom ringer upp
Bra! Då hör dem ju av sig snart!
På tistdag mellan åta o kvart i nio
Va?! På tisdag? Men hallå? Din kanin är ju sjuk och det är lördag. Föreställ dig själv att behöva vänta med läkarhjälp till tisdag om Du själv var jättesjuk.
Ring nästa vet.
Var bor Du? Kanske kan hjälpa dig att hitta en vet som har helgöppet.
Jag fick inte komma tidigare!! bor i alvesta.. De är ju inte mitt fel att jag inte får komma tidigare!!!
Det ordnar sig nog endå, även om det är ett par dagar. Se till så hon får i sig vatten och foder bara :)
-Dubbel-

Putt
Ringde du distriktsveterinärerna eller djursjukhuset? distriktsveterinärerna åker nämligen ut till folk ibland när det behövs dock är dem betydligt dyrare då dem tar dubbla summan för en undersökning plus att du får betala resan för dem ifall dem hos dig åker ut men det kan det ju vara värt om kaninen nu är så dålig och kanske lider.
Jag hade en kanin med bettfel som tänderna behövde klippning varannan månad (ibland lite oftare vid behov). Men han fick så ont dagarna efter klippningen att han inte åt alls och trots att han hade fri tillgång till foder så gick han ändå ner i vikt. Till slut så avlivade vi honom eftersom han helt förlorade gnistan och åt så ovilligt.
Förhoppningsvis går det bättre för er!
Förlåt om Du tog illa vid dig, det var inte meningen att låta elak på nåt vis. Jag förstår om att Du inte fick tid tidigare, tycker bara att det är dumt av veterinären att inte rekomendera dig att söka någon som kan ta emot din kanin tidigare eftersom den faktiskt är sjuk.
Om han eller hon inte hade tid förrän tisdag så tycker jag att de borde sagt åt dig att återkomma om Du inte hittade någon annan som kunde ta kaninen innan.
Hoppas hur som helst att allt går bra för Er. Ber återigen om ursäkt om Du kände dig påhoppad, vet att det är det allra sista man behöver när man sitter i en sits som Du gör nu.
#24Jag förstår blir själv väldigt frustrerad. Ska ta hem han i morgon så får han va på balkongen så jag kan hålla koll på han lite mer..