HJÄLP!!!
Hej!
Kom ut i min honas Hage idag och upptäcker att hon har fått ungar… Då min hane rymde in till henne för ett tag sen (kommer inte ihåg när) så förstår man ju att det är han som "ligger bakom detta". Jag har inga som helst erfarenheter av detta och behöver kunniga svar snarast! Ungarna är små men har redan fått en del päls och rör sig inte direkt utanför boet än.
Vad bör jag tänka på? När ska jag sära på ungarna och mamman? Hur länge diar dom? Ska jag flytta in dom? När börjar dom äta o vad ska dom ha? HJÄLP!!!
Om dom har päls borde de inte vara nyfödda snarare kanske 2< dagar.
Du bör titta så att alla ungar lever. Om din hona inte litar på dig, kan du ta ut henne och gnida händerna i hennes päls, är du riktigt osäker kan du smörja in dig i hennes bajs.
Flytta sedan försiktigt på pälsen, känn så att alla ungar är tjocka och varma. Ta bort ev. döda ungar.
Låt henne bara vara när ungarna är runt 2-3 vackor kommer de lämna boet, de komemr ganska snabbt börja provsmaka på pelletsen och höet.
Ungarna brukar dia till ungefär 6 veckor. Men alla mina har diat längre en så, de ska tidigast lämna mamman vid 8 veckor. Hanar bör du flytta från mamman runt 9 veckor, senast 10-11 veckor.
Har hon fött dem i hagen? Eller i något hus?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tack för svaret!
Jag skulle tro att dom är lite äldre än så. Såg den ena som var ute o skuttade att han/hon hade ganska mkt päls.
Hon har fått dom i sitt hus men med tanke på att det börjar bli lite kallt så kanske dom fryser? Men om jag nu flyttar in dom - vad ska jag tänka på? Blir ju ganska stor omställning.
#2, ute o skuttade o hade ganska mkt päls? Tittar inte du till din kanin varje dag? Förlåt, men det låter ganska konstigt..
Lycka till iaf!
http://home7.swipnet.se/~w-77537/kavel.htm
På den här sidan finns ganska mycket basic info om kaninavel och ungarnas utveckling :)
Lycka till!
Är det ute och skuttar och har myscket päls är den runt 2 veckor (minst)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3: Kan ju vara så att honan har ett hus och fått ungarna där. Om man inte väntar sig ungar kanske man inte kollar i huset? Då ser man ju inte ungarna förän de börjar försöka ta sig ut ur huset, ca 2 veckor.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#3: Precis som Tina-A skriver. Jag har inte kollat huset på ett bra tag.
#8 Men om ungarna nu är hela 2 veckor, så är det kanske lite konstigt.. har du inte städat buren under dessa två veckor? Jag kollar aldrig i husen bara när jag städar och det är kanske 1-3 gånger i veckan. KOllar annars bara varje dag när de ska ha ungar ;D

#9 Att det alltid ska vara så lätt att låta spydig när man sitter framför sin trygga datorskärm. Allvarligt talat, vilken nivå ligger detta på? Jag är desperat och behöver hjälp, inte dina onödiga kommentarer.
Du kanske har din kanin i en liten bur så huset behövs städas 3 ggr i veckan - vad vet jag. Min kanin går i en STOR Hage på tomten, ca 4x4m och huset rör jag sällan då hon knappt vistas där.
#11 Det där var inte alls spydigt ;S Bara för att man inte skriver massa figurer i texten så betyder det inte att man e spydig? .__.
Om hon hade skrivit såhär skulle du tyckt att hon inte var spydig:
Men om ungarna nu är hela 2 veckor, så är det kanske lite konstigt..
har du inte städat buren under dessa två veckor?
Jag kollar aldrig i husen bara när jag städar och det är kanske 1-3 gånger i veckan.
KOllar annars bara varje dag när de ska ha ungar ;D
.________________________________________________________.
Ursäkta om jag lät sur, men man blir trött på människor som tycker massa konstiga saker hit och dit när man inte förklarar med massa smailisar >.<
Var nog inte spydigt :S
men vanliga fall så kollar man överallt i gården/buren minst 1 gång i veckan, vem vet vad man hittar. Hittade en gång (wera hittade) ett getingbo i en bur. Den märktes inte alls för en man kollade upp i hörnet, tur var att det var ett gammalt bo.
Jag tycker du fick jättebra hjälp av #1, så strunta i dem som du retar upp dig på. Min Hage är också jättestor med hundkoja i så om jag haft oplanerad dräktighet hade nog detta kunnat hända. Men jag håller min enda hane strängt instängd från de andra i egen stor utebur/hage! Och parar planerat.
Lycka till-mina sötnosar är 5 veckor nu!
Det verkar som att du fått den information du behöver (länkar och sånt) och eftersom att ungarna verkar va lite äldre så går det nog bara bra :)
Kan säga att jag inte brukar kolla i mina kaniners bon heller, om jag inte letar efter själva kaninerna eller ska fylla på mer halm, eftersom att dom håller det rent där. Så samma sak skulle i princip kunna hända för mig med.
Lycka till! :)

#14 den här tråden handlar ju inte om vad som är spydigt eller inte.

Vad jag förstår så är väl kaniner enormt duktiga på att gömma sina små också?
Det ligger väl i deras naturliga beteende då dom ju är bytesdjur?
Har en arbetskamrat som råkade ut för samma överaskning. Det är Belgisk jätte och dom är ju inte så små precis men honan lyckades dölja detta ca ett par veckor. Mycket halm o päls så gömmer dom nog sig lätt.
Marsvin 4-ever
.
#20 så gjorde jag(hade 2 honor som hade varsin kull och behöll varsina döttrar) och det gick bra, ni i sommar har dock 2 honor varit utlånade så jag vet inte om det funkar när de kommer tillbaks om alla kan gå tillsammans… de 2 som vait tillsammans hela tiden går dock jättebra ihop!