Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1064 ggr
Matilda_91
0

Bottematerial?

Just nu har jag lite spån i botten på buren (det är en utebur) och sen bara hö. Är det nödvändigt med halm också eller räcker det med hö? Jag lägger in nytt, fräscht hö varje dag till Eddie att äta + att han har massa hö i bädden.

__iE
0

hm, de ska ju ha en hö-hög..
men ska de inte stå på halm egentligen, elr dt spelar ingen roll ? Fundersam

Lotta_A
0

Jo. Det ska vara spån och sen halm. Man ska inte ha hö som bottenmaterial. Om kaniner äter hö som dom kissat och bajsat på kan dom bli sjuka.

Så. Antingen har du bara spån, eller så kan du ha spån + halm. Spån+hö är inte en jättebra kombination

__iE
0

va precis så jag tänkte Lotta :)
men ville va säker :P

vi hade tidningar under sen halm över, gick också bra, lätt att mocka sen också (; bara att dra ut tidningen så följer allt me ;D

amanda_
0

hur stor bur behöver man till två kannier?Räcka ut tungan

Matilda_91
0

hm,. så det är alltså ingen bra idé med bara hö.. dör jag köpte eddie hade dom bara så. Men får väl skaffa halm också då :D allt för min lilla älskling <3

Tina-A
0

Ja, de ska som sagt var inte äta hö som de kissat och bajsat på. Och de tänker ju inte på det utan bara äter det som finns :) Men vill du inte skaffa halm så går det bra att bara ha spån i botten på buren, och sedan ha något att lägga höet i så det inte ligger på botten. Att lära kaninen använda en speciellt toalett gör det lättare att byta, för då kan du byta toaletten där han kissar och bajsar varje dag och sedan hela buren ungefär en gång i veckan beroende på hur det ser ut :)

#4: Jag vet inte om det finns några exakta mått, enligt lag och så tänker jag då, men det kanske går att luska fram. Självklart vill alla djur ha så stort som möjligt men hm.. Till 1 kanin brukar man rekomendera ca 1m*05m*05* (läng, bredd,höjd) så lite större än det alltså. Ungefär 120*05*05 eller 150*05*05 kanske. Jag är inte säker utan bara spekulerar lite Oskyldig

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Matilda_91
0

Jo men på vintern blir det väl aldeles för kallt för bara spån? Han är ju en utekanin. Jag har lärt honom använda en liten låda i hörnet av buren med kattsand och spån i och det funkar bra :D

__iE
0

ha halm över spånen :)

Tina-A
0

Ja på vintern värmer halmen gott så det blir skönt. Så köp halm och ha i lite och sen mer och mer ju kallare det blir :) Man kan aldrig ha för mycket halm om du frågar ens kanin, haha!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag varit och hämtat halm åt Albin :D Första gången han får en halmbädd för hos sin mamma hade han hö :) Hoppas han gillar det.

Lotta_A
0

Vad fint :) Halm ska det vara! :D

Beckah82
0

Jag har en inomhuskanin och han har bara kutterspån att gå på, inget halm. Höet han har äts bara. Han skulle aldrig få för sig att kissa och bajsa i höet. Sånt sköter han på ETT ställe. Inte överallt i buren.