Bråk lr Bus?!Hjälp!
Jag behöver hjälp & råd om en sak.Nisse o Saga har börjat bråka. Det började igår när dom var ute,han försökte sätta på henne(som han brukar göra ibland,han e kastrerad sedan 2,5 mån tebax)men denna gången verkade hon säga emot så d blev som ett litet bråk.Ja blev rädd o satte in Nisse i buren så fick hon vara ute själv.Efter nån minut bara så började hon gnaga på buren utanför o ville in. Nyligen så hände samma sak o en hårtuss föll av från hennes päls,vi satte in honom i buren igen o Saga fick va ute,men hon ville in igen o började gnaga på buren utanför,så ja trode hon ville äta lr nått,så vi satte in henne o tog ut Nisse,men sen ville hon ut till honom o började gnaga på buren från insidan.
Ja vet inte va dom håller på med,antagligen e han kåt eftersom hon kommer in i puberteten(vilket ja tvivlar på,även om hans "sak" är ute när han sätter på henne) lr så börjar hon säga emot eftersom hon börjar bli större o själv vill vara "boss". Ja vet faktiskt inte. Dom kommer bra överens utom jusst den biten,dom e inte sånna i buren(vad vi har märkt) Sen att hon ÄNDÅ vill va me honom trots att dom håller på o bråka(om d e d dom gör)tycker ja e knäppt,hon blir ju inte rädd för honom för ingen stampar med fötterna. =/ När dom väl e ihop sen så putsar hon honom.
Behöver ja sätta dom i var sin bur igen?
Kram Amela.
Verkar som dom gör upp rangordningen… Sära inte på dom när dom börjar bråka utan låt dom hållas, det brukar lugna ner sig efter en stund. Slåss dom så pälsen flyger kan du ju såklart sära på dom, men annars är det bara bra om dom gör upp om vem som ska bestämma.
#1 Jaha,d e inte så att pälsen flyger utan mer så att ja hitta en päls bit som va kvar på golvet..men tack!
hoppas d inte blir värre. Att nån blir biten o så..
#2 Ja det är ju tråkigt om dom bråkar. Vissa kaniner vill ju vara högst i rang och vissa brukar ge sig, och det är inte kul att ha två kaniner som båda vill vara högst… Då kan det sluta illa.
#3 Ja exakt,när vi fick Saga gav hon sej o Nisse ansågs högst men nu börjar hon bli större o ja tror hon vill bestämma lite,om dom inte alls kan komma överens,kommer vi sätta dom i varsin bur o om inte d funkar kommer Nisse bli såld=/
#4 Hur gammal är Saga nu då?=)
#5 Hon blir exakt 4 mån nästa måndag =)
#6 Kanske håller på att bli könsmogen?
#7 Yepp ^^
putt
nån mer som har förslag på varför d e så?
Jag tror det är dominans och sånt, när Veronica släppte ihop Bambi med Chili så red dom på varandra, Bambi slutade efter att par dagar men Chili fortsätter än idag (bott ihop 4 år). Men inte lika ofta som hon gjorde första tiden, Bambi springer då iväg runt, runt och runt sen ger hon sig. Sen kanske hon fortästtre, men Bambi biter inte henne och Chili biter inte han, men Bambi kunde bli irriterad när han var yngre första tiden de bodde ihop. Men de har också vädlgit stor bur och gård.
#10 Jaha
Ne men dom tycker verkligen om varandra,Nisse o Saga,putsar varann o så,så ja e inte orolig på den fronten.
Saken e att ja tror att Nisse e svartsjuk,kan d vara så? =/ Ja har inte sett henne vara "bossig" lr ens försöka bestämma,varje gång ja ser henne så putsar hon honom. Jag tog upp honom nyss o han började knorra som tusan(han knorrar inte jätte offta men d händer)Har sett honom vid olika tillfällen "sätta henne på plats" när hon gör "fel" enligt honom.Asså han sätter på henne lite bara för att visa att "så gör man inte!" Jag har spenderat lite mer tid med Saga,jusst för att ja ville ha en bättre relation med henne,hon e ju fortfarande liten.Kan d vara så att Nisse e svartsjuk??
Kan meddela att d blev värre
mer päls ramlade av o d blev bara med intesivit, försökte ha dom sams i buren,men lyckades inte. Jag särade på dom ett par gången men efter nån minut började dom igen. Jag märkte att hon försökte sätta på honom. Sista gången ja försökte hålla dom isär blev ja biten (ja vet att d inte va meningen o ja blev inte sur,bara lessen)så ja tog in den andra buren o satte dom för sej. Nu får ja bara se om d blir bättre såhär o kanske en dag så kan dom bo ihop igen 
#13: Vad jobbigt. =( Vet ju hur bra de trivts med varandra innan detta. Får hoppas det lugnar ner sig.
Trist när det blir så! Men varför ska du isf sälja Nisse som du haft längst?
#13 Vet=( De sorligt o se dom nu. När Nisse e ute så e han bara vid hennes bur nu..o hon putsar honom genom buren. Man ser verkligen hur lessen han e. Men båda e så envisa att ja måste göra såhär nu. Blir så rädd att nån ska bli skadad för dom flyger verkligen i buren när dom håller på.
#15 För att ja ska anväda Saga i Avel.Ne men d e klart ja vill ju inte sälja nån av dom,ja älskar dom båda två!Nisse e min första kanin,d betyder jätte mycke =(
#16, förstår inte alls. Hur kan man skaffa en till kanin o hoppas att den går ihop med den man redan har, o blir inte så fallet så säljer man den som var där först. Ska du dessutom avla måste du ju ändå ha plats för mer än 2 kaniner, om du inte får ungarna sålda?
Hoppas dom slutar med dom där dumheterna! ;D
#16 Men då kan de säkert fortsätta tycka om varandra bara de får ha varsitt revir med galler emellan. tror de har mycket sälskap av varandra i alla fall.
#17 D e klart att ja inte vill sälja nån av dom! Ja tog faktiskt med Nisse när ja skulle köpa Saga bara för att se hur dom skulle bete sej mot varann. D e alltid en chansning när man köper en ny kanin,man kan aldrig va 1005 säker på att dom går ihop.D e en självklarhet men får räkna med när nån kanin går i tonnåren att d blir förändringar. Dom har ALDRIG vart elaka mot varann o ens morrat,ja ville bara sära på dom så att Saga skulle få lite lugn o rå nu när hon går igenom massa förändringar.
#18 Jaaa ^^ tror ja oxå,dom e verkligen jätte nära o Saga såg upp till Nisse från första dan, tror bara d e så att hon har fått för dej att vilja bestämma lite =P Kommer nog gå bra sen när Nisse accepterar henne som vuxen o inte som en unge längre,som sagt dom e båda evisa.
#19, ja jag vet? Jag har inte alls klagat ett dugg på att du satt ihop dom, eller att du särat på dom överhuvutaget..? Det jag bara tyckte var lite fel var att du skulle isf sälja Nisse, om dom inte går ihop.
#19 JAG SKA INTE SÄLJA HONOM!…läs tidigare inlägg=/ om dom verkligen,verkligen inte går ihop så att dom bråkar o så.
Tycker det är synd om du skulle bli tvungen att sälja Nisse.
Men det är helt och hållet ditt val och det respekterar jag.
Du måste ju välja att ha kvar den kanin du trivs bäst med, oavsett om den var där först eller ej.
Det jag reagerar på är att många tycker det är fel att sälja den kanin man haft längst.
Att man haft just den kaninen längst, betyder inte automatiskt att man har bäst relation med den kaninen eller att den har bäst temperament eller liknande.
Är det inte upp till var och en att avgöra vilken man vill ha kvar? =)
Det är ju ändå hon som ska ha den kaninen och leva med den.
Sen kan det faktiskt finnas andra bakomliggande orsaker till hennes val, som vi inte vet om.
#22 Ja exakt! Ja har aldrig sagt att "nu säljer ja Nisse för att ja inte vill ha kvar honom"..äsh,varför ska ja ens förklara,som Ninni sa,d e bara ja som vet varför ja ens har funderat över d lr ens att ha köppt en till kanin. Jag älskar mina kaniner o vägrar låta nån tro annat!
Jag undrar lite som Taci, hur ska du kunna avla om du inte har plats för 2 kaniner?
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
#23, jag förstår verkligen ingenting. Ingen har sagt att du Vill sälja honom? Ingen har sagt att de tror att du inte älskar dina kaniner?
#24 _ja har inte sagt att ja inte har plats!
_
Jag orkar inte förklara mej om o om igen,så ja vill att tråden ska låsas. Mår dåligt av att behöva "bevisa"mej själv för folk. Tråden blev inte alls som ja ville,diskutionerna hålls inte till ämnet.
låser