Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 859 ggr
Chikuma
0

Hur kan man...

Har aldrig hört på maken. Här om dagen var jag hemma hos en äldre tjej (40 åring) som har en dvv kanin med min man för att hälsa på. Jag tänkte att hon kanske kunde en hel del om kaniner eftersom det var det ända samtalsämnet hon höll och berätta att hon haft kaniner sen hon var liten men så fick jag se deras kanin.

Hon får Motion och så dagligen och har bara sin bur som toalätt. Men för det första så matar dem henne med två olika sorters mat dvs Pretty Rat och sen någon royal canin liknande mat för kaniner och det var inte nog kaninen hade en bur som var 100X50cm (ok hon skuttar ut om dagarna men kanin kraken kunde inte röra sig mer än ett skutt i buren på kvällarna). Till sist för att ge henne godis gav dem inte grönsaker utan hade köpt papegoj bokstäver dvs godis till fåglar som dem gav kaninen och den åt gladligen upp det.

Jag förklara för henne vilken mat hon ska ge, hur stor bur hon ska ha och o.s.v men svaret jag fick var "jag har mer kunskap om kaniner än dig" (uppenbarligen inte). Vad jag än sa kom hon med en bortförklaring så det känade ingenting till vad jag berätta.

Blir så sjukt trött på personer som vägrar lyssnar när man hjälper till. Obestämd

Tvungen att skriva av mig.

[SamY]
0

Känner du henne? Som om hon skulle ha mer kunskap en dig..! Man har ju hört värre saker som har hänt med kaniner, ganska bra verkade den ju ha men ägaren borde nog läsa några fler rader om kaniner… Tipsa henne om kaninifokus!

Chikuma
0

#1 Jag tipsade henne om Kanin iFokus och sa att där kan hon får råd och tips? hennes svar "Jag skiter i sådana sidor". Blir galen på människan och nej jag känner henne inte direkt har bara träffat henne ett par gånger, vi går till samma kyrka nämligen.

thexclub
0

Förstår inte riktigt vad som är felet mer än att hon inte ger grönsaker. Buren har ju godkända mått. Dock vet jag inte vad Pretty Rat är för nån mat..
Men du kan ju försöka berätta lite lugnt att kaniner tycker om morot, sallad och sådant.

the vanity, it becomes insanity

[SamY]
0

#2: vilken människa!

Hon skiter i mycket hon altså. Säg att hon inte bara ska tro att hon kan allt, för det kan hon inte! Säg att hon borde frächa upp sin skalle efter alla gamla böcker om kaniner hon har läst, där det står en massa fel!!

Lans
0

Om hon får Motion dagligen och endast använder buren som toalätt är det väl OK? Det är ju trots allt godkända mått.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Emma-lundqv
0

Det är väl ändå en ganska bra miljö för kaninen? Alltså, buren har godkända mått, den får mat och Motion och säkert en massa kärlek. Visst finns det saker som kan förbättras men det finns många kaniner som har det mycket värre.

PaaatyPalm
0

Jag ser absolut inget fel i det hela här. Buren är godkänd, hon hade kunnat sitta där hela dagarna engilt lagen. Jovisst så är maten kanske inte det bästa, men "skit samma" kaninen får ju mycket Motion, så fettet försvinner ju, det är ju även blandat så lixom.

Och sånna bokstäver, jag ger lixom mina choklad dropps ibland, tror inte hon ger kaninen godis 24/7.

Kaninen värkar ju få mkt kärlek också.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

tantnett
0

Jag borde väl inte ha kanin iheller då?

Min Flippen har det exakt som denna kanin. Samma burstorlek "som är köpt som kaninbur" men hon har lösdrift nästan dygnet runt.

Maten är väl förvisso mer "kollad" samt mycket hö. Fast hon stoppar i sig mycket som ej är kaninvänligt bl a torrfoder/kattmat.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Chikuma
0

Låt mig påpeka att hennes dvv kanin är stor och jag skrev att den enbart kan röra sig med ett skutt när den åker in på kvällarna. Vända sig i buren är omöjligt för den då hon satt dit hus, tunnlar, hängmattor, två matskolar och hö som ligger upp till galler taket. Sen vet jag inte om det är så hälsosamt att ge en kanin fågel godis (har haft fågel så jag vet vad det är för godis). Tycker inte det är en bra miljö för en kanin.

Kaninen är heller inte tam då hon hela tiden klaga på att den är livrädd för henne ändå jagar hon den och tar tag i den. Plus att hon sa att hennes tidigare kaniner dött av övervikt vilket hon inte riktigt förstod varför.

Hela tiden jag var där satt kaninen i köket i ett ända hörn, tryckte ihop sig och skaka.

Har försökt prata med människan men hon vill inte lyssna.

Tina-A
0

En kanin bör få grönsaker så att hon inte ger det är dåligt. Det måste du säga åt henne.

Buren är godkänd men om den är väldigt proppfull med saker förstår jag precis hur du menar. Dock kan man ju hoppas att kaninen sover så att den slipper känna sig så instängd och fångad när det är så proppad.

Jag tycker inte att kaniner ska ha fågelgodis och aldrig få grönsaker, men buren vet hon nog själv är godkänd och därför känner att det är okej. Den får ju skutta ganska mycket så den får nog sin Motion ändå faktiskt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Chikuma
0

#10 Jo jag skrev också det att det är bra att den åtminstonde får Motion men allt annat gör hon helt fel. Jag har förklarat att hon bör gå över till pellets istället och ge kaninen grönsaker men jag fick både svaret att hon har mer kunskap än jag någonsin kommer ha och sen sa hon igår senast när jag gjorde ett nytt försök att pellets är farligt för kaniner enligt hennes vännina som ska vara veterinär så hon bytte till gnagarblandning enligt dess rekommendationer. Obestämd Blir bara värre och värre. (hennes vännina har ALDRIG haft kanin).

Vad ska jag göra, hon är så trångsynt och ända jag vill är att hjälpa och få kaninen att leva längre än 2 år? (hennes andra kaniner har dött vid 2 års åldern)

Hon påstod igår att hon ger kaninen det bästa då denna kanin kommer från uppfödare och hon är mer nogran med den än övriga. =/

tantnett
0

# 9 Nej ush då det låter hemskt att den bara sitter i ett hörn o skakar.

Men vad svarar hon tror du om du ifrågasätter varför hennes tidigare kaniner endast blivit 2 år?

Sen kan man ju undra hur pantad människan är som uttrycker att hon är mera noga med denna kanin bara för att den kommer från en uppfödare?

Snacka om att man blir mållös!

Chikuma
0

#12 Eller hur. Enligt henne blir enbart hennes kaniner 2 år pga övervikt och hon kan inte sätta foten på varför dem blir överviktiga hur mycket jag än förklarar för henne varför. Jag vet inte vad jag ska göra. Kaninstackarn mår ju inte bra =(

Riqueza
0

Menar du inte Pretty Pet? Pretty rat låter ju som råttfoder ^- Men alltså, får kaninen inga grönsaker alls? För kaniner klarar ju sig ganska bra endast på hö (inget jag skulle göra dock) en del anser ju att grönsaker innehåller alldeles för mkt kolhydrater. Det enda ja tycker låter dåligt är att kaninen sitter och skakar och att de andra dött av övervikt..

Chikuma
0

#14 Hon get både Pretty Rat och Pretty Pet i varsin matskål. Nej den får absolut inga grönsaker och höt täcker halva buren och hela är full med saker så den har en liten bit framför ingången på buren som den kan sitta på. Hon städar heller inte buren mer än varannan vecka då hon sagt till mig att det inte behövs mer än så, så kaninen för äta nerpissat och bajsigt hö då hon inte är rumsren, och som det stinker i lägenheten.

tantnett
0

#13 Har hon varit hemma hos dig och sett hur dina kaniner är och hur dom har det?

Ibland kan man ju vara hemmablind. Man tror att man gör rätt för att man varken har sett el vet av något annat.

Men hon kanske får sig en tankeställare om hon ser dina?

Chikuma
0

#16 Nej det har hon inte men hon har sagt att hon gärna kommer någon gång då hon vill träffa min Belgisk Hare. (Alla jag känner tycks vilja träffa Daisy =D )

tantnett
0

# 17 Gör ett försök med att bjuda hem henne och passa då på att utfodra djuren samt låt djuren visa henne hur harmoniskt  välskötta djur fungerar.

Nog borde hon väl få sig en tankeställare att något är fel i hennes djurskötsel?

Chikuma
0

#18 Ska göra det och hon borde ju få sig en tankeställare då men man vet aldrig hon kanske börjar säga att jag missköter mina djur Obestämd.

tantnett
0

Vi får hoppas på det bästa. Jag kan inte finna någon annan vettig lösning på detta då hon ju inte tycks lyssna.

Förhoppningsvis tar hon kanske till sig av vad hon ser.

Nämn inte med ett ord något om hennes kaninskötsel när hon är hos dig.

När du ger dina grönsakerna säg då typ: Det är så roligt att ge dom grönsaker för dom uppskattar det så mycket.

Sen när kaninerna kommer fram till dig och kelar så kan du väl drämma i med att: Visst är det väl mysigt när dom visar en kärlek tillbaka?  Flört

Lycka till.

Taci
0

Nu har jag inte läst alla inlägg utan bara det första, men ändå.

Jag förstår inte vari felet ligger? Du säger att buren bara används till toalätt, då ser jag inget problem i att buren är "liten", den är ju dessutom helt laglig. Fodret vet jag inte riktigt vad det är för foder, men antar att det är någt för råttor, eftersom det heter så, men endel ger ju något som är till kalvar eller nåt sånt har jag hört om, men som funkar till kaniner också? (Kommer inte ihåg vad det heter nu..).

Att hon inte ger grönsaker som godis förstår jag inte heller inte vad som är så fel. Visst ska grönsaker ingå i den dagliga utfodringen, men som godis kan man ju ge annat. Ser inget fel i att ge till exempel sånt man kan köpa på djuraffären, som ska vara djurgodis. Jag vet inte vad papegoj-godiset innehåller, men jag kan inte tro att det är något som är farligt? Och det är som sagt godis = ges inte ofta?

tantnett
0

# 21 Jag reagerade som du vid första läsningen.

Men om du inte orkar läsa hela tråden så kan du läsa # 9 samt # 11.

Rafflan
0

hm, vill inte lägga mig i denna diskusion för mkt men min tanke är det att du säger att hon satt rädd i ett hörn. När jag hade mina kaniner löst i mitt rum kom min kompis på besök å då frågade hon varför min kanin satt i ett hörn på buren å "var rädd". Hon är inte rädd, hon vill baravara ifred. Så den kaninen kanske inte alls var rädd?

Grönsaker? Inget måste ju, känner fler kaniner som inte får grönsaker dagligen å dom mår hur bra som helst ändå å är jätte gosiga å kommer fram när man öppnar buren ;)

Men att hon jagar kaninen för att få tag i den är ju inte bra :O

Chikuma
0

#23 Tror inte en kanin skakar ifall den vill vara ifred. Den satt redan så långt innan jag kom in i deras kök och tydligen hade den suttit så hela dagen.

[Zoie]
0

Buren är ju godkänd men att ge fågel godis är kanske inte så bra.

Chikuma
0

#25 Måtten må vara godkända men att låta kaninen bo som den gör är inte det (ifall du läser resterande kommentarer).

Chikuma
0

=O Fick samtal från människan nyligen där hon gav mig en ren och skär utskällning och sa "nu har vi avlivat Miza eftersom hon bet min son igår, hoppas du är j*vligt nöjd din f*rbannad idiot" (hon sa mer än så men inget jag vill skriva här). O_o OMG, är väll inte mitt fel att dem avliva henne, vilka glåpord man fick i telefon också, och varför avlivar dem äns ett djur som bara bitigt en gång?! Stackars kaninkrake, inte konstigt hon bet Gråter. Lilla stackars Miza…

*lost for words*

kastanjen
0

#27 vad menar hon med "hoppas du är j*ävligt nöjd"?

Chikuma
0

#28 Ingen aning antar att hon skyller på mig för att hon blev tvungen att avliva kaninen =S. Ända jag sagt till henne är råden om att ge kaninen pellets och minska på grejerna i buren osv.

tantnett
0

J*vligt nöjd? Var inte hon religös?

Chikuma
0

#30 Jo jag ställer mig samma fråga dagligen när jag träffar henne i kyrkan =/

Taci
0

#27, :O Verkar va en sjukt sinnesrubbad människa. :S

Chikuma
0

#32 Jo nu vet jag inte ifall hon bara säger att hon avlivat kaninen eftersom jag inte varit hemma hos henne och sätt efter och efter senaste samtalet lägger jag ner min samvaro med henne.

tantnett
0

# 33 Det hade jag också gjort.

Och om hon nu avlivat kaninstackarn får vi innerligt hoppas på att hon inte skaffar något nytt djur.

[SamY]
0

nu säger jag något man inte får säga…. KÄRRING!

Jag är en sån person som vill att allt ska vara rätt och att allt ska vara bra och jag får ju nästan gåshud när jag läste vad hon sa till dig. Vad har du gjort? Är det ditt fel att HON avlivade SIN kanin? Nä, hade jag känt hon skulle hon ha fått ett riktigt argt svar på det där mailet!

Nu fins det ju inget mer som kan göras för kaninen… Den hade det ju inte så dåligt, men jag blir mest arg på människan! grrrrr….