kaninhoppning
Är det någon här som sysslar med Kaninhoppning? Hur högt hoppar era kaniner? Har ni tävlat ngn gång eller håller ni er till att hoppa hemma?
/Amanda
Jag hoppar med min kanin ibland… Hon har som högst hoppat 50 cm, hon är Dvärgvädur.
Jag tycker att det är jättekul och det gör min kanin oxå!
MVH Amanda
Åh vad spännande! Vi hade en kanin förut som hoppade och vann en massa priser, men det var efter att vi lämnat henne till ett stall.. Vi hoppade aldrig själv med henne
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#2 Okej…Det är jättekul och hoppa med kaniner!:) Fast kaninhindrena är rätt så dyra:( Men jag har gjort egna som är helt OK.:D;D
#4 Inte för tillfället men kan fixa det ngn dag. Jag har gjort dom i trä, i träslöjden..;o) Inte världens finaste men…En sak man ska tänka på är att ALDRIG använda spikar och se till att kaninen kan riva det.
#5: Gör du någon slags "ställning" då som du lägger själva "hinderplankan" på som kaninen ska hoppa över? Nu tänker jag att hindret ser ut ungefär som ett H.
#6 Aaa ungefär…Fast endå inte…
#5 Okej. Det vore kul om du kunde fixa fram lite bilder sen :D
Haha. Okej. Men det viktigaste är ju att hindrerna fungerar, inte att dom är snygga. ;)
Det du säger om att kaninen ska kunna riva hindret är verkligen jätteviktigt och det var bra att du tog upp det! Hoppar kaninen in i ett hinder som är stenhårt och inte kan rivas kan den göra sig riktigt illa.
#7: Haha okej.. Hurdå inte? Kanske som ett H med fler pinnar eller?
För att kunna riva hindret sätter du väl inte fast "pinnen i mitten" av ditt H, om det nu skulle se ut så. Sätter du ut några plankbitar som den får ligga på så att kaninen kan riva, eller hur gör du?
Hoppas du förstår!
Jag har nu gjort en bild i paint på ett av mina hinderstöd=o) Hoppas att ni förstår hur jag menar..:)
#10: Hmm.. Från vilken vinkel ser man den?
#11 Från "insidan" där bommarna ska ligga…
Jag har dock planer på att göra en vattengrav och tyvärr måste man då ha en liten kant som är fast…
Det understa är typ som ett L.
#12: Jag hajar! Fiffigt! Hoppas vi får höra om fler som pysslar med Kaninhoppning!
#12: Vattengrav låter svårt? Hur har du tänkt dig?
Jag har redan ett gammalt hinder som ser ut som en parkbänk. Men då jag var så dum och lät min slöjdlärare göra klart (jag skulle inte hinna annars) så satte han på en trä planka i bak. Så nu är det en kant där som kaniner inte kan riva.
Jag tänkte att jag skulle ta ngn slags plast och sätta fast den där i bak och sätta en likadan (liten) planka i fram.
Hänger du med;o)?
#16: Jag tror det =) Hoppas det blir riktigt bra, hehe. Hoppas du kan fixa fram lite bilder

Jag tränar och tävlar alla mina 7 kaniner, tycker det är jättekul. Ingen som ska på tävlingen på Tjolöholm den 5-6 augusti?

Oooh, tycker Kaninhoppning är jättekul. Kom tyvärr aldrig så långt med min kanin, hann aldrig träna ordentligt. Lärde honom att hoppa över sånna där Gladwrap paket, han knuffade ner bommarna i början bara, lärde sig sen det. Högsta vi hoppade var väl 5-10 cm =)
Tränar & tävlar med mina 4 kaniner jag med :)

Jag tränar och tävlar med 7 kaniner. Tycker det är jättekul. Jag har massa hemgjorda hinder. Kan lägga in lite bilder.
http://img.photobucket.com/albums/v201/flingan/HPIM1201.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v201/flingan/Molnen.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v201/flingan/Smulanhopparbron2.jpg
Jag har också gjort en vattengrav, kan ta kort på den i morgon.
#21: Jaa gör det! =D Bilder, bilder bilder!

#21 va högt dt ser ut att va ^^
hur höga är hindrerna ?
Ja dom ser väldigt höga ut, men väldigt fina. Riktiga proffshinder ;)

Jag tränar främst på lätthinder med mina kaniner då de är alla utan 1 som tävlar i lätt. Men vissa har hoppat 60cm så hoppa kan de allt.
Hugo är den som är medelsvår i rakbana. Han gjorde sin första start för några dagar sen och ska göra sin andra start i medel på onsdag.

okeey..
o jag som tkr Blixten hoppade högt när dt va ca 40 cm ^^
men när man tävlar hur ser dt ut då ? alltså har man dem i koppel o 'styr dem' ?
du har inget kort från när du tävlar ? (:

En bild från senaste tävlingen :)
Man har kaninerna i sele och koppel, kaninen måste självmant gå frammåt du får endast putta lite på rumpan med HANDEN eller kittla den lite. Kopplet använder du helst så lite som möjligt, det är mest en säkerhetsåtgärd. Det är egentligen händerna man ska styra med.
Man får inte heller ha den koppelföörande handen framför kaninen. Undrar du något mer så fråga gärna eller maila mig här.

okeej, jag fattar, tror jag ^^
men hindrerna är väl som på en bana för hästar alltså utspridda hur vet kaninen då vilket hinder han/hon ska hoppa ? elr dt kanske man styr själv? :)

Det finns rakbana och krokbana. På krokbana är det hinnder som på hästhoppning och det står nummer på hindrerna och ägaren styr dit.

okejokej, nu fattar jag nog allt ;D
tack för du förklarade :)

Varsågod :P Jag har tyvärr itne tagit kort på vattengraven än men ska fixa det…
#31: Ja ta kort och visa :) Hur länge har du hoppat med dina kaniner?

Jag började för 3 år sedan. :) Men vissa är lite äldre och vissa yngre.
Jag skulle vilja börja med kanin hoppning, kaninen är ca 5-6 år gamal, kan jag ändå träna lite lugnt med små hinder? :)*
Väldigt pigg och glad kanin.
#34: Alla kaniner kan hoppa! :) Vi lade idag upp 3 artiklar om hur man går till väga, kanske någon av dem skulle kunna vara till hjälp.

#34 Självklart kan du hoppa med den! Läs våra artiklar som Tina sa och lämna gärna en komentar :)

Haha häftigt hinder. Ja det kan du väl hoppa med :) Kanske lite högt (lägsta bommen) Om din kanin inte har hoppat förut. Detr ser ganska frestande ut att springa under
Aah .. Får väl bygga en mur av mjölkpaket under ;)
Min farfar byggde dem för att jag skulle hoppa ;D

Hehe måste vara duktig på det då?

Min kanin tufsan kunde hopa en meter och mer!!!
#40 Han har jobbat som snickare :P Så jaa :P

#42 jaha okej, då förstår man ju :P
#37: Jag tycker den är superfin! :D Men bygg en liten mur av mjölkpaket under som du sa, så springer kaninen nog inte under den :)
41: Wow, vilken hoppare ;)
Jag tävlar i Kaninhoppning flera gånger i månaden. Är medlem i en klubb om heter Västerorts Kaninhoppare (http://www.vokh.skhrf.com). Vi är en officiell klubb som är anslutna till Sveriges Kaninhoppares Riksförbund (http://www.skhrf.com). För er som undrar hur hindren som vi brukar använda till tävling ser ut så kan ni kolla in hos Libra Artic (http://www.libraartic.com).
Blev många hemsidor det där, men där finns en hel del info om Kaninhoppning.

Jo, jag har 5st kaniner :) Tävlar hoppning med dem, när jag hinner. De har vell inte gått nge vidare, men jag tkr de endå.
Hemma har vell min bästa kanin hoppat 50cm bana :)