Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 654 ggr
mallen6
0

kaninfoder hjälp sökes

hejsan jag har då en dvärgvädurskanin som är överviktig.. vet någon vad för foder man bör ha till en sån kanin?

MVH Malin

Tribes
0

Hej Malin! Vad för foder ger du din kanin i dagsläget och i vilken mängd ?

En dvärgvädurskanin bör inte få mer än 0,5 dl pellets då 90 % av kaninens mat ska vara hö. Äter din kanin hö som du ger henne ? Eller äter hon bara pelletsen och lämnar höet? Om hon gör sist nämnda tyder detta på att hon får för mycket pellets och blir mätt på det.

Om du funderar på att byta foder till din kanin rekomenderar jag fodret Oxbow T. Här kan du läsa mer om detta 

Återförsäljare till fodret finns lite överallt, bl.a Thumpers KG

Fodret är dyrt men otroligt prisvärt! Jag ger alla mina kaniner detta foder (14 stycken + bebisar) och ger mina kaniner det dem behöver för att må som bäst! Mina kaniner tävlar även mycket i kaninhoppning och detta foder hjälper till att bygga muskler som de behöver. Har tidigare andvänt Stampe & Edel Star och det blev en stor förändring på alla mina kaniner när jag bytte foder.

Nu när du försöker få ner din kanin i vikt är det viktigt att hon får mycket Motion. Att springa i hagen kanske inte hjälper. Pröva istället att ta promenader i sele och koppel varje dag.

LYCKA TILL!

Thumper-KG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för reklamen…men försäljningssidan och därmed priser, är inte klara ännu, därmed har jag inget på lager heller..

Men vissa djursjukhus har det, då det rekomenderas av veterinärer, så om det kniper så hör där..kolla vilka på importörenssida..

/Anders

Tina-A
0

Tänk på att höet är maten, pellets är bara tillskott.

För att "banta ner" henne så ge henne hö som den största delen av den dagliga kosten, för det är vad det ska vara. Dra ner på pelletsen ganska mycket, du måste inte ge pellets alls egentligen men eftersom det börjar bli kallt kan det vara bra med lite. Vissa ger pellets varje dag, några en gång i veckan och andra väljer ett ge pellets enbart på vintern. Använd det som passar dig. 

Lite beroende på ålder iof, men ca 2msk pellets om dagen räcker faktiskt för en dvärgvädur. Det är som sagt enbart tillskott till huvudfödan som är hö. Ge även grönsaker dagligen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Bor kaninen inne och inte påverkas av den kallare årstiden, tycker jag du kan ta bort pelletsen helt.
Fri tillgång på hö, mer grönsaker.

annaforsgren
0

hur mycket kostar oxbow?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tina-A
0

Det som jag irriterar mig är att det är väldigt mycket stavfel över hela sidan som länkades till i #1. Det får mig alltid att tvivla på vissa foder, när de inte ens kan stava rätt. Ska det vara en seriös hemsida ska man väl skriva på korrekt svenska?

Självklart påverkas ju inte produkterna av att de som skrivit hemsidan inte kan stava, men väldigt seriösa företag som säljer välkända produkter brukar inte ha flera stavfel på sina hemsidor.

Kanske bara jag som får den uppfattningen och fodret kan säkert vara jättebra ändå. Men så uppfattar jag det iaf.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Thumper-KG
0

#6: Men det gör inget att dyslektriker stavar fel på KiF, bara det inte är nån annanstans!!!

VISA HÄNSYN för böveln…

Läs på TILLVERKARENS sida, och inte på importörens istället..

Thumper-KG
0

#5: Bunny Basics/T kostar i runda slängar ca 800:-/säck(22 kg).

Ungefär samma för Bunny Basics 15/25…lite beroende på var i landet man handlar…

Allt är beroende på vad $ står i vid importen, +frakt, +tullavg, +moms :(

annaforsgren
0

#8 det var ju inte helt gratis:P

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tribes
0

Själv får jag 22 kg säckar för 400 kr/st (Oxbow) Oskyldig

Har dock under två månaders tid fått 2 Oxbow säckar gratis (en T och en 15/25) Och fick nyligen hem 16 kg säck (halva).

Känns helt underbart, det här fodret har jag alltid velat ha, men vilket pris, och när man har 14 kaniner som äter MYCKET pellets, eftersom de är tävlingskaniner har det inte varit på frågan. Men har kontakter nu som fixat det åt mig, så tacksam och glad :)

Skulle jag ha färre kaniner skulle jag aldrig tvekat till Oxbow, det är så prisvärt och bra, och endast det bästa är OK för mina älsklingar :)

aliciia
0

lånar tråden lite (8 , Vet någon var kan kan köpa Citter Berries :)?

Thumper-KG
0

#10: Låter som jag borde köpa av dig istället för från importören, hehe

men prissättningen är inte klar ännu….

Tribes
0

Säckarna kostade visst 500 kr, miss från mig :)

Anna; Om du är intresserad av Oxbow kan jag ta med mig på tävling en 22 kg säck som du kan få köpa, kan försej fixa små säckar med tror jag.