Få dom att bli kompisar?
Jag ahr köpt en ny kanin. Men min gamla kanin Sotis jagar den nya hela tiden och hugger efter henne. Hur ska jag göra för att de ska bli sams?

Jag har samma problem.
För att vara lite mer detaljerad:
Har en 2,5 år gammal kastrerad hane, som går lös i hela lägenheten för jämnan, och således anser allt han ser som sitt revir.
Har sedan en månad en nu 12 veckor gammal hona, som han jagar och försöker bita så fort han kommer åt. Så länge hon sitter i buren är han dock vänskaplig mot henne.
Från början försökte jag med luktöverföring och sånt där som man ska, men det hjälpte ju inte, hon är bara en irriterande inkräktare i hans ögon, medan hon ser någon slags modersgestalt i honom. I början försökte hon tom hitta mjölk på honom, helt hjärtskarande..
Min förhoppning är nu att han ska se henne med nya ögon när hon blir könsmogen (och att hon inte har hunnit bli livrädd för honom vid det laget).
Vad har ni för erfarenheter och tips? krig detta?
Jag har en kastrerad hermelinhane som nu är drygt 3 år gammal och han vill inte ha sälskap av någon annan kanin. Har testat med flera honor. Nu vet jag ju inte om det beror på honorna eller min hane, men alla vill inte ha sälskap bara.
#0 Har du prövat att låta dom vänja sig vid varandra bara genom galler?
Jag har satt upp en skiljevägg i buren. När båda är utanför Sotis del av buren är de hur snälla som helst mot varandra, men när båda kommer in i Sotis del jagar han henne.
Antagligen blir Sotis arg eftersom det är hans revir, det är inget konstigt. I många fall måste man vänja kaniner långsamt för att de ska kunan fungera tillsammans då detta inte är någonting helt naturligt för dom.
Om du har en skiljevägg i buren, tänk på att varje kanin måste ha 0,5kvm att röra sig på! Dvs bör din bur vara minst 200*50 för att ha en permanent skiljevägg. Ha annars varsin bur åt dom!!
(om de kommer överrens i framtiden och bor tillsammans är det den vanliga lagen med 0,25kvm per kanin och minsta yta 0,5kvm)
Jag skulle först och främst köra på total utrensning och ommöblering i buren och sen med skiljevägg. När de är utanför buren så låt de bara vara på neutrala platser. Låt kaninerna sova på varandras sidor ibland eller placera hanen i honans bur och honan i hanens bur för att vänja sig vid varandras dofter (givetvis är båda inte på samma sida eller i samma bur samtidigt under den här fasen när du försöker vänja dom. Hanen är i honans bur samtidigt som hon är i hans bur).
När de verkar komma överrens, hur lång tid det kan ta är väldigt individuellt (kanske 2, 3 veckor?), rensa buren och skrubba skrubba skrubba, möblera om och testa att placera dom tillsammans. Ha dom under stor uppsikt i början med stor försiktighet.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
För de är typ bästa vänner överrallt utom i Sotis bur.
#6 Då är det nog för att Sotis försvarar sitt revir!
De är vänner nu! Sotis låter Stella gå på hans sida så vi har tagit bort skiljeväggen nu och det funkar super!