Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1028 ggr
Clariiz
0

Känsligare?

Det var bara en tanke som slog mig.

Förr i tiden, för ungefär 20-30 år sedan kunde kaninerna leva i små burar, kanske 2st 3kg kaniner i en 70*40 bur.
De fick kanske hö någon gång i veckan, hade saltsten och fick äta blandfoder. De fick Motion kanske någon gång i ibland, och aldrig grönsaker eller så.

Dessa kaniner levde tills de blev 7-10 år (alltså ungefär som i dag) och älskade sina ägare mer en allt annat.

Skulle detta vart idag skulle det klassats som djurplågeri, kaninerna skulle förmodligen inte må bra alls, de skulle förmodligen inte heller leva så länge.

Så nu till min fråga.
Förut fanns det inte heller så många raser och färger, har vi när vi avlat fram dessa nya kaniner också gjort dem svagare?

Självklart är det jättebra att det inte är så längre, men det var en tanke som slog mig.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Wera]
0

Jag vet inte, men tycker det kan låta lite logiskt att de blivit svagare när vi avlat fram osv.. som du skrivit :)

Tribes
0

Vore intressant om min kaninkompanjon "Miss Pinkys" Kunde lägga in ett svar här, ska rekomendera henne.

För 20-30 år sedan levde många av Sveriges kaniner som slaktdjur och hade underbart liv! De fick rätt foder och stora burar, dem fick leva lyx till döden. Dagens slaktkaniner har det nog värre än förr i tiden.

För 20-30 år sedan fanns alla dessa "bra" lantkaninerna. De avlade på de stora och många blev fina. Tyvärr är många utav dessa kaniner utrotade idag.

Idag kan vi presentera 2000´s kaninliv, där vem som helst äger en kanin, alla tar kullar hur som helst, burarna blir mindre och mindre och när man tröttnar släpper man ut.

Sen i en "kaninmänniskas ögon" tycker man ju att kaninerna har det lyx, vi har ju koll på vad vi avlar på, right? Vi har muterat fram kaniner som ska passa våra krav = Kaniner som inte klarar sig i naturen. Och vad är det som händer med dessa djur ? Jo det är ju dem "fina" gosedjuren som barnen vill ha och när de tröttnar bara slänger in lite mat och vissa släpper ut. Vill inte gå på någon speciell ras då jag själv har muterad ras (dvärgvädur)

Sen är det helt underbart att se alla dessa skönheter från en riktigt djurväns sida, en lycklig kanin som gör glädjeskutt i hagen, kelar inne i huset och bara lever livet, för de hade nog inte slaktdjuren så mycket möjlighet till.

Henni-Chan
0

Först måste jag bara säga intressant fråga Flört

Sen till min åsikt!
Min pappa (släkt) har sysslat med kaniner i snart 40 år, därav ca 25 år till slaktdjursuppfödning.
Det är viktigt att tänka på att som slaktdjursuppfödare är man inte kall och känslolös! Vilket du får det som att låta.
Min pappa och min farfar (som också var delaktig tills han dog) var mycket petiga med storlekar på burar och foder, samt Motion och hantering.
Jag kan inte riktigt förstå vad du menar med att de inte fick mat och det verkar som om du även menar att de inte betydde något för sina ägare,
jag undrar vilken uppfödare du syftar på för ingen av de jag träffat/känner är sånn! Sen är det ju visst så att de har en mer annorlunda syn på de här med kaniner men du får det att låta som om det bara är produktionsdjur och inget annat!
Det var annorlunda förr men visst fanns det regler om hur saker och ting skulle gå till, sen kanske reglerna har blivit strängare och bättre nu men visst var det hårda på dne "gamla" tiden!!! Det var ju/är ju ändå mat till oss!
Men till din fråga så är det visst så att kaniner idag är känsligare och det är för att vi har avlat fram nya raser, avlar vi på det som vi vill ha hos just den rasen. Exemplevis som inavel och avlar på "defekter".

Min åsikt om detta är att slaktdjursuppfödning är minst lika seriös och ibland kanske rent av bättre än annan, då reglerna är hårdare eftersom det är mat till oss människor!

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Clariiz
0

#3; Menar du mig när du skriver att man får det att låta som att slaktdjursavel är helt känslolös? Jag har inte ens nämnt slaktdjur :S
Jag har inte heller skrivit att alla hade det så, utan att många hade det så. Och jag syftar inte endast på uppfödare utav också privatpersoner.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Frida-H
0

Lite nyfiken på vilka källor du har på infon ovan?

I min förening (Gotlandskaninen) skrivs det mycket om hur kaniner hade det förr - utdrag ur gamla texter osv. I de flesta fallen hade man samma syn på kaniner och skötsel som man har idag :) Inte mycket som har ändrats på 100 år varken med tanke på burstorlekar eller foder. Om det betyder att man för 100 år sedan var före sin tid eller att kaninvärlden är otroligt segutvecklad kan man ju disskutera :P

Däremot tror jag, som tidigare sagt, att mycket Avel idag går ut på utseende. Fertilitet och hälsostatus är tyvärr inte alltid nummer ett :/ Tror även det är vanligare att man förmänskligar och daltar mer med djuren idag vilket inte leder till en starkare stam direkt.

Henni-Chan
0

#4- ok får be om lite ursäkt då ^^ men jag uppfattade det som det, helt enkelt en liten missuppfattad kanske skulle du kunna uttrycka dig på annat sätt? eftersom man inte hade kaniner till kel på samma sätt som nu Tungan ute

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Creation
0

Att kaninerna försvagats tror jag kan bero på att arten har anpassat sig till att leva i bättre förhållanden i fångenskap och i mer skydd av människan än förut.
Sedan så kan det ju hända att kaninerna förr hållits i så pass dåliga förhållanden att de inte mått bra, men i så pass bra förhållanden att de har överlevt..
Men jag har ingen aning om hur dåtidens djurhållning var, så jag kan inte bekräfta ditt påstående. :/ Det jag skrivit ovan är bara spekulationer.
**
#2** "Muterat fram" och "muterad ras" får du ta och förklara? =/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.