Sel-träning.
Jag har börjat sel tränat Millan på alvar nu. Hon har selen på sej varje dag.
För tillfället så går det mycket bra. Om hon har annat att tänka på så bryr hon sej inte om selen så mycket. bara direkt när hon får den på sej då hoppar hon först omkring och ruskar efter kanske 1-2 min så slutar hon.
Jag ska filma och så när hon har den på sej så kan ni vell hjälpa mej om ni tror hon är redo för att gå ute med koppel? eller om de behövs mer träning i Hage?
Sen om man har henne i koppel ute och hon börjar idiot hoppa ska man holla i då så hon idiot hoppar på stället eller ska man börja gå/springa efter?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Vad är det för skilnad emellan sele och koppel? :o
Koppel e långt det är inte sele det vet jag men vad mera? x]

Uppdatering.
Nu när jag har na i koppel och sele inne så är hon livrädd. Stannar upp på vissa specciella ställen och hyperventlierar. Tar upp henne så blir hon lugn men så fort som hon kommer ner så börjar hon igen. Selen är de inge problem med. Egentligen inte kopplet heller. De är bara de att hon är livrädd för att bli förföljd/fötter….
Så vet ni hur jag kan göra för att lösa det problemet? Är det bara att vänja henne?
Hanna, 22år, Uppsala
#1: Selen är själva remmarna runt kaninen, kopplet är snöret som du håller i. Alltså, man kan sätta på bara selen för att träna men ta bort kopplet så kaninen får springa fritt, som förberedande träning inför kopplet.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Uppdatering
Nu har jag varit inne med henne en stund igen med sele och koppel träning.
Hon har blivit lite bättre. Den här gången så nosade hon på fler saker och låg inte lika stilla och länge på samma platser.
De kanske bara är träning som gäller.
Hanna, 22år, Uppsala

Uppdatering.
Idag så testade jag att sele-koppel tränna millan i hagen. De slutade med att hon fick panik och sprang varv på varv på varv.
Så jag gick in och ställde henne på mamma och pappas sovrumsgolv. Mamma va ute på altanen som är precis brevid så jag och millan gick lugnt och försiktigt dit. Gick super. På altanen som hon aldrig har varit på tidigare gick det ännubättre. Så kommer våran katt och hon brydde sej inte men katten va livrädd. sen så självmat gick hon ut på gräsmattan hon blev jätteglad och glömde helt bort selen sen så gick vi där och hon brydde sej inte ^^
Så till alla som ska sele/koppel träna sina kaniner. Sele träna dom först sen så när dom kan det sätt på koppel och ställ kaninen på en ny plats. Det fungerar de andra fungerar inte x)
Men jag är så glad att hon va så duktig ^^
Hanna, 22år, Uppsala
Flera korta träningspass!