Sätta ihop kaniner
Känner att jag måste skriva en sådan här tråd nu. Har läst så många idiotiska inlägg på senaste tiden, om folk som absolut måste hålla på och sätta ihop sina kaniner trots att de uppenbarligen inte trivs med läget. Kaniner behöver ingen kompis. Särskilt inte om den har en omtänksam matte/husse som pysslar om den.
Det är en oerhört stressande situation för en kanin att bli satt i ett utrymme med en konkurrerande kanin. De känner sig tvingade att försvara sitt revir och sig själva. Och ni som säger att de inte slåss utan bara juckar på varandra, det är också stressande och kaniner är väldigt stresskänsliga av sig.
Okej, det kan fungera i vissa fall. Men här finns ju folk som envisas med att sätta ihop könsmogna hanar och kaniner som uppenbarligen inte vill ha sälskap. Köp varsin bur till dina kaniner och sätt inte ihop dom så de tvingas slåss, tänk på kaninens bästa och utsätt den inte för lidande i onödan!

Bra skrivet! Har också sett många konstiga inlägg om folk som vill sätta ihop sina kaniner..
Mvh Sigrid
Inte så trevligt skrivet kanske, men blir så upprörd.
BRAOW! :D jätte bra. hoppas "folk" lär sig en läxa nu. kaninen ska inte behöva lida.
Håller med dig.
så sant så sant! Ibland blir man chockad av hur envisa en del kan vara trots att det är rent farligt för kaninerna!

bra skrivet
the vanity, it becomes insanity

mycket bra skrivet.
Jag tycker man ändas ska ha två kaniner i samma bur om dom trivs med varandra och tycker om varandra.
Inte att dom blir ihoptvingade…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
HELT FEL!!!!!!!!
kaniner ska bo med en kompis!!! hur skulle du tycka om du bara satt i en bur ensam hela dan och sen komam ut med en människa och sne sova ensam ingen som putsar en !!!!!

det e grymt att låta kaniner bo ensamma
#8 Kaniner är inte flock djur >.< ??! De bor i kolonier, och har sitt egna revir, de bor ensamma då! De är inte som t.ex. hästar, som bor i flock? Så det du skriver är helt fel!
Vissa männsikor gillar att vara ensamma, precis som kaniner gillar vissa kaniner sällskap, medan vissa inte gör. Men de flesta kaniner trivs jätte bra ensamma!
Väldigt bra skrivet Tejoos. Så många människor som försöker få sina kaniner att bli kompisar! Även om kaninen visar att den inte vill!
Bra skrivet.
#8 som #9 säger så är kaniner kolonidjur och är inte i behov av varandra.
Jag håller med till största del. Om man har provat många gånger att sätta ihop ett par kaniner och det fortfarande inte fungerar så är det ingen ideé. Alla kaniner trivs inte tillsammans så är det bara.
Det är bara att tänka på hur vi männsikor är. Du skulle väl inte vilja bo i en 1:a med kokvrå tillsammans med nån du inte gillar?! Att aldrig kunna komma ifrån varandra.
Men sen tycker jag att det är fel att säga att en kanin inte behöver nån kompis i buren. Skulle jag sätta mina 6 kaniner en och en i bur så skulle dom inte vara lyckliga. Dom fungerar hur bra som helst tillsammans. Alla har inte vart lätta att sätta in i gruppen men är man försiktig och börjar med att låta dom gå Hage brevid Hage så brukar det kunna ge med sig.
Viktigast är att dom kan komma ifrån varandra och har stora utrymmen att röra sig på. Och jag tycker inte man ska chansa med okastrerade hanar!
Bilden är på 2 honor och en kastrerad hane.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Som sagt, kaniner är inte flockdjur. Om dem trivs ihop med andra är väldigt individuellt.
#11 Aaaw söt bild :D
Jag tycker lite som du Mingopingo :) man kan ju prova, om det inte går så är det så! Vissa trivs vissa trivs inte tillsammans med andra :) Som ex. bor Nalle ensam, dock kan han se andra kaniner som bor i burar framför han, men han trivs endå ensam, Mumin och My är syskon och bor ihop, de fungerar jätte bra! Dock ska dom säras när de ska få kull, och sedan sättas ihop igen om de vill och fungerar ihop efter sin kull ;) Så prova någon gång, dock ej om det är okastrerade hanar. En kastererad hane och en hona fungerar säkert! Elr två honor som är kull syskon (elr om man provar med två honor ur olika kullar fast dom är kanske bara 8 veckor, då kanske det fungerar.
kaniner e visst flock djur !!!!!!!!!!!

Ni har fel!!!!!

har du "bevis" för det…?
Hanna, 22år, Uppsala
ja kolla i djur böcker och på internet

länka till sidan som har skrivit så…
Hanna, 22år, Uppsala
värenda en har skrivit så
#16 Nej, kaniner är kolonidjur.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hardjur
_"I ordningen finns både, arter som lever ensam (huvudsakligen i familjen harar) och arter som lever i sociala familjegrupper (flera kaniner och pipharar)."
_**= Kolonidjur
**Att kaniner lever i flock innebär att dem skulle leva som lejon gör med en hane som ledare vilket dem inte gör.
Lita inte på wikipedia!! vem som hälst kan gå in och ändra där !
Lita inte på wikipedia!! vem som hälst kan gå in och ändra där !

#14 & #16:
1. marojiteten av alla kaninböcker som finns i affärer & dyl. är rent ut sagt förjävligt dåliga. De är fulla av fel.
2. Kaniner är kolonidjur, i det vilda bor de i egna hålor.
3. Det är inte ett dugg elakt att ha kaniner i varsin bur. alla mina sju kaniner bor ensamma och mår superbra. Om jag släppte ihop allihopa är jag helt säker på att de skulle döda varandra direkt.
#21 Lita då inte heller på någon källa överhuvudtaget på internet då dem är skrivna av privatpersoner och inte heller på böcker som bevisligen har haft fel många gånger som du uppenbarligen gjort. =/
nej men om man läser på flera sidor så litar man ju på dom som likanr mest varandra!
och kaniner som bor brevid varndra är okej men inte ensamna!
>.<

#25, Så det är bättre att dem dödar varandra? ._.

I det vilda lever kaniner i kolonier.
De behöver verkligen inte bo två och två och jag fattar inte ens varför man tvingar in två kaniner som inte tycker om varandra i ett litet område som de måste dela.
Jag tror snarare att folk oftare har problem med att sina kaniner är avundsjuka på de andra än att kaninerna känner sig ensam.
#25 Ok, är detta en pålitlig sida för dig då?
SKAF's egen:
http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1114806
"De vilda kaninerna lever tillsammans i kolonier. Det innebär att varje kanin har sitt eget revir med bestämda gränser. De närmaste grannarna kan dela en bit av reviret med varandra, men strider kan blossa upp och den svagare tvingas fly."
Väldigt konsitigt för alla filmer alla fakta och allt som står om kaniner tillå med vätrinären säger att : KANINER SKA LEVA TILL SAMMANS INTE SJÄLV FÖR DET FÖRKOTRAR LIVS LÄNGDEN OCH LIVSKAVLITÈN!

min vet. säger att kaniner är kolonidjur =)
#30 Uppenbarligen kan dem ingenting. Veterinärer är sällan dem kan någonting om kaniner och böcker ska man inte förlita sig på. =)
så ni e så ego oh tror att ni kan allt och är bäst på kaniner eller???
jag tror absolut inte på er!
Ni har fel felfel fel !

Asså.. gud…
nu lägger jag ner denna disskution då jag inte tänker ödsla tid på att förklara för döva öron. Lyckligtvis så vet de flesta här att kaniner är kolonidjur.. =)
#33 Så du skulle alltså inte tro på någon som har längre erfarenhet om kaniner än dig? och inte heller tro på Sveriges kaninavels förbund? Då kan du ju maila dem och berätta för dem att dem skrivit fel på sin hemsida och att den texten enligt dig är missvisande så får vi se vad du får för svar.
#34 haha jo ;)
#33 För det första, skriv ordentligt snälla du. Tro inte att det du skriver är så mycket viktigare än vad vi andra skriver så du skulle behöva använda fet stil och låt bli att skriva centrerat. Det blir bara jobbigt för oss att läsa.
För det andra så har du faktiskt fel, så sluta förstöra en tråd som är menad att vara seriös.
Jag är emot folk som envisas med att sätta ihop kaniner som bevisligen inte mår bra av det och visar sitt missnöje. Mingopingos kaniner har jag sett, de verkar må hur bra som helst i varandras sälskap, men så är tyvär inte alla.
Jag Kopierar det Chikuma skrev så du ser
SKAF's egen:
http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1114806
"De vilda kaninerna lever tillsammans i kolonier. Det innebär att varje kanin har sitt eget revir med bestämda gränser. De närmaste grannarna kan dela en bit av reviret med varandra, men strider kan blossa upp och den svagare tvingas fly."
Igen så du ser, Skaf e nog en av dom seriöstaste sidan man kan kan hitta då dem bestämmer nya raser mm ;)
SKAF's egen:
[http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1114806](SKAF's egen:// http//svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1114806 )
Snälla -.- ni tror ni vet allt om kaniner ni tror att ni är dom ända som kan nått om kaniner men det e det inte !!!!
Jag litar mer på en vet och internet sidor en er barnsliga ,egotrippade presoner !
#39 Detta är internet =)
Kunniga veterinärer säger att kaniner är kolonidjur. Okunniga säger att dom är flockdjur. Varför skulle vi ljuga? För att det är kul? Tjänar vi på det? Blir det bättre för djuren om vi ljuger?
Bra skrivet Terese!

#39: du har ingen rätt att kalla oss barnsliga & egotrippade, det kan tolkas som personangrepp. Skärp dig.
/medarbetare
Kan tala om på en gång att kaniner tillsammans inte har ökat livslängden och hälsan på mina kaniner direkt.
Min allra första kanin bodde helt själv, utan någon som helst kontakt med andra kaniner.
Han dog 1 månad innan han skulle fyllt 9 år.
Min andra kaniner var kastrerad och bodde tillsammans med en hona.
Han dog vid 3 år och 9 månaders ålder.
Skulle vara intressant att se vad veterinären påstår om det då?
Att du tror mer på vissa "veterinärer" (ja, faktiskt synd att kalla de riktiga veterinärer) och sidor på internet, än oss som faktiskt är kunniga kaniner och har flera års erfarenhet, eller kaninavelsföreningen.
De om någon borde ha kunskap basic kunskap om kaniner.
Det gäller att lära sig vara källkritisk.
Dvs, vad tjänar personen/personerna på att säga/skriva det de gör.
Hur är informationen utformad?
Varför skriver/säger personen/personerna detta?
Sådant ska man alltid tänka på när man hör eller läser saker och ting.
Inte tro blint på allt alla säger.
En del som jobbar på djuraffärer säger att det är helt ok att ha 2 okastrerade hanar ihop.
Är det rätt bara för att dem säger det?
Eller när de säger att 2 guldhamstrar kan bo ihop?
Man måste använda sunt förnuft och framförallt se till djurens förflutna/ursprung.
Hur mycket man än avlar, kan man aldrig helt komma ifrån djurens ursprung.

#39 Vill helst inge ge mig in i diskussionen men känner mig lite tvingad.. Kaniner är kolonidjur. Så, nu ska jag inte säga något mer.. Försöka.. Arhgw, tror du att vi ljuger? Du har tydligen en okunnig veterinär eftersom att h*n säger att kaniner är flockdjur, HÄSTAR är flockdjur, kaniner lever i egna hålor, det kallas kolonidjur, hästarna lever i en flock dygnet runt, alltid tillsammans går de i en grupp.. INTE kaniner.. Nej, nu ska jag sluta..
Mvh Sigrid
Jag håller lite med Sarakaniner, i det vilda träffas ju kaniner ibland osv. Så att bara ha en ensam känns väldigt elakt då den säker oxå vill kunna komunicera på sitt eget språk. Men ibland går det inte att ha 2, man kanske inte har tid, plats, råd eller får för föräldrarna. Men jag skulle ju föredra om man hade 2 kaniner i samma rum så dom kunde komunicera med varandra.
Men att tvinga dom att bo i samma bur om dom vantrivs är inte shysst mot djuret. Fast många som skriver trådar här (läser inte dom så ofta) kanske vill ha mer tips? på hur dom ska kunna göra för att minska bråken?
En ihop sättning är ju inte riskfritt å man vill ju inte skada djuret!!
Jag satte ihop mina honor, en bråk/ragordnings bråk och lite små tjafs å nu vill dom inte vara utan varandra :D
Bra skrivet Tjeoos :D Har kaninen mycket kärlek behöver den inte enågon kompis! Det räcker även att det finns andar kaniner på gården och itne att dom bor ihop!
Alla vet vell att kaniner är koloni djur? :O
#39 Tänk om någon av oss här på KIF är veterinär då?! dessutom hälften av alla här inne är uppfödare och ingen av dem skulle hålla med om att kaniner är flockdjur och är i behov av sällskap. Sen att lita på alla källor på internet skrivna av personer som går efter vad dem läst i böcker som är 100 år gamla är det samma som att förlita sig på ALLT aftonbladet och expressen skriver och alla vet att det är sveriges största skvallertidningar. Det du säger är att du inte tror på vad Sveriges kaninavels Förbund och vad alla andra kanin föreningar säger, till och med en opålitlig källa som Wikipedia säger samma sak som dem gör borde inte det säga dig någonting.
Okunniga veterinärer vet oftast inget om kaniner dessutom dem flesta veterinärer i dagsläget inriktar sig på hund och katt istället för små djur. Roslagstulls djurklinik säger också att kaniner är kolonidjur med andra ord så skulle du inte lyssna på dem heller.
Om du förlitar dig på böcker och andra källor som du läst där det står att kaniner ät flockdjur kan du lika gärna lite på dem källor som säger att kaniner måste ha saltsten och ska äta gnagarblandning.
Kaniner är koloni djur, och kaniner kan leva minst lika länge när de bor ensamma som när de bor ihop emd någon. T.ex. en beaknt till mig hade en kanin som levde ensam hela sitt liv, okastrerad hane. Han dog när han var 12 år! Han visade inga tecken på ålderdom, han fick knappt kärlek de sista åren!
Min systers kanin, Bambi, är bara 5 år och han visar mkt tecken på ålder dom, han är kastrerad och bor ihop med en annan hona! Han ser inte ut att leva så många år till egentligen! Men vem vet han kanskr gör det… iaf. tycke rjag att ensamma hanar och hnoor lever längre, än dom kastrerade som bor tillsammans.
#39 Tack så mkt :D Jag blev jätte glad :D:D
*Ironi*
Trist att vissa personer ska förstöra trådar som är menade att vara seriösa diskussioner om ämnen som gangar våra kaniners liv och hälsa och oss som ägare.
Känns som det bästa vore om denna tråd kan stängas nu, tyvär.
Hälsningar, Terese
Bra skrivet :)
39# Hur kan man lita så mycket på hemsidor, och sånt, när det är jätte många som säger emot dig, och som har haft kanin jätte länge?! :O
snälla snälla-.-
e det inte ett presongrepp att 10 pres går på mig ???
så det e ni som ska kärpa er !
#51 Kärpa?
snälla -.- lås tråden !
Låser tråden då den spårat ut totalt.
Hoppas många har läst och tagit åt sig av det Terese skrev.
/medarbetare