Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 887 ggr
Chikuma
0

Tre gånger nu.

Var inne hos Diva i morse för att kela med henne och precis när jag var 1 meter ifrån hennes bur fick hon panik och började springa som en j*vla idiot i buren samt att hon skrek. Jag öppnade buren och av ren skräck hoppa hon ut och sprang till andra sidan huset. Jag fick tag i henne under våran säng och hade henne i min famn där hon låg och hyperventilera. Sedan satte jag tillbaka henne i buren.

Två timmar därpå gick jag in i kaninrummet igen för att umgås med kaninerna och städa där inne och samma sak sker igen. Hon får panik i buren och springer som en galning, skriker och slår huvudet i gallret. Jag öppnar buren och får precis tag i henne och hon lägger sig och trycker ihop i ett hörn. När jag sedan ser att hon blir lugn tar jag bort min klappande hand från henne och hon får panik igen och springer som en tok, hoppar ut ur buren och slår huvudet i väggen.

Jag tog henne och lugnade henne, satt med henne i en halvtimme och satte sedan tillbaka henne i buren. Jag fick rentav panik när jag såg hur panikslagen hon blev och för ingenting. Vet inte hur jag kommer reagera ifall samma sak händer en fjärde gång.

Var tvungen att berätta.

Chikuma
0

putt

Jojsan
0

Vad konstigt… Kan det ha varit något som skrämt henne..?

se3s
0

Konstigt :S

Clariiz
0

Blind döv kanske? :S

Låter jätte läskigt..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Issis
0

Huh? :O

tantnett
0

Sitter hon helt ensam i ett rum?

Kaniner är ju ett villebråd så om hon ständigt sitter i ett helt tyst rum utan någon kontakt med människor el andra djur så blir hon helt klart panikslagen då ljud hörs samt att något närmar sig.

Hon tror ju något rovdjur kommer.

En kanin mår bäst av att vara med där folk o djur rör sig. Inget djur mår bra av att sitta isolerad.

Min kanin bor i köket och hon bryr sig inte även om det kommer in bekantas hundar.

Men om det nu inte är så "att hon sitter ensam" så hade jag nog tagit kontakt med en veterinär för att se så hon inte är sjuk.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Chikuma
0

#6 Nej jag har en till kanin där inne och katterna har fir tillgång till det rummet så jag vet inte varför hon reagera som hon gjorde när jag gick dit. Har inte hänt igen dock vilket jag är glad över.

tantnett
0

Tror att hon blir vettskrämd då du kommer in dit.

Prata när du går in dit så att hon hör att du kommer och inte hinner blir chockad, för som sagt hon hinner nog inte uppfatta vad som kommer och kaniner blir ju lätt panikslagna.

Ett tips? är också att ha en radio på hos dom under dagen, det brukar hjälpa så att dom kommer över lyhördheten som dom lätt annars har om dom sitter i mycket tysthet.

kastanjen
0

Hur brukar hon vara? Är hon tam?

Jag tycker inte att du ska ta i henne när hon är så rädd utan bara sitta lungt utanför buren tills hon lugnar sig och sen låta henne vara ifred… till att börja med om det nu inte är så att hon brukar vara super tam och något har hänt nu…. då är det lite av ett mysterium.

Chikuma
0

#8 Borde hon inte se mig när jag kommer in dit eftersom hennes bur är vänd mot dörringången och dörren är aldrig stängd?! Sen förklarar inte det varför hon fick panik när jag slutade klappa henne i buren.

Chikuma
0

#9 Hon har alltid varit tam och super mysig men just idag blev hon panikslagen.

kastanjen
0

#10 om hon är panik rädd för dig är det inte konstigt att hon ligger still så länge du klappar henne, hon vågar inget annat men så fort handen lämnar henne vill hon fly.

Chikuma
0

Inget mer har hänt henne. Låter elakt men sedan Måsis blev såld har hon lugnat ner sig, blivit mer social och är inte stressad längre. När Måsis fanns hos oss tollererade hon ingen och avskydde hans närhet. Är det vanligt att en kaninhona avskyr en hane och blir stressad av dess närhet? =/

Tejoos
0

#13 Kan ju faktiskt vara så att hon brunstat konstant pga hanens närhet och blivit väldigt stressad av det. Skulle inte säga avsky, men absolut en stressfaktor.

tantnett
0

Jag hänger inte med riktigt.

1 Har ni haft Diva länge?

2 Är hon i normala fall tam. Alltså har dessa "knäpp"fasoner kommit nyligen?

3 Är Måsis den andra kaninen som ni nu sålt?

Du skriver lite kryptiskt så det är svårt att få grepp om det hela.

Chikuma
0

#15 Andra kaninen vi sålt? Mig vetligen är han den enda vi sålt. Jag har haft Diva i flera månader. Knäpp fasonerna har kommit nyligen men sluta i och med att Måsis flytta.

Tejoos
0

#15 Jag håller med, hänger inte med i svängarna…Obestämd

Chikuma
0

#17 Jag har bara haft tre kaniner Diva, Daisy och Måsis. Just nu bara två eftersom Måsis fått flytta till ett lugnare ställe där han slipper honornas närvaro och där han slipper gå exalterad hela tiden. =D

Tejoos
0

#18 Och sedan var du väl allergisk också…

Men men, hoppas det ordnar sig för dig på alla sätt och vis! Glad

Chikuma
0

#19 Jo jag är allergisk och kaniner är inte det enda djuret som jag är allergisk mot. Är också allergisk mot hundar men hund har jag ändå. Måsis lukt gjorde det dock svårt för mig att andas då starka lukter för en asmatiker skapar problem. =)

Men det var inte det tråden handla om ;)

Tribes
0

Kaniner blir lätt rädda om de inte ser/uppfattar vad som händer. Jag brukar ALLTID när jag går ut till mina kaniner ropa och prata: HEJ ALLIHOPPA HÄR ÄR JAG! Så alla ser att jag kommer, annars är de lätt att de får panik. Jag rekomenderar dig att försöka ta med en bandspelare elr något ut så hon alltid hör röster och dig så hon kan ta det lungt.

Chikuma
0

#21. Jo jag har stält in en bandspelare hos dem och sen pratar jag med henne när jag kommer och det har visat att det gjort henne mer nyfiken =) sen känner hon ju inte någon hanlukt längre heller. Tack för tipset i alla fall.

Tejoos
0

#20 Du kanske skulle må sämre utan dina djur… Kan ju vara så ibland Glad

Tillbaka till trådens ämne. Vi har en dvärgvädurshona som kom hit som en ganska akut omplacering från en familj som tröttnat. Hade henne inne till en början och då var hon tokskraj för allt och alla i princip. Nu bor hon ute där de ju är en del liv och hon är inte alls lika lättskrämd längre.

Så det kanske kan hjälpa med en radio som står på eller liknande, som någon nämnde tidigare.

Chikuma
0

#23 Som jag skrev i #22 så har dem fått musik hos sig nu och tusan vad glada kaniner man får =D

tantnett
0

# 16 Men du behöver väl inte "näbba" dig när man försöker hjälpa dig?

"andra kaninen vi sålt? Mig vetligen är han den enda vi sålt."

I # 7 skriver du att du har en kanin till där inne. Alltså undrade ju jag om det var DEN andra kaninen som du nu sålt?

Hur skall jag kunna veta att du har 3 kaniner?

Som sagt du skriver lite kryptiskt.

Lycka till med dina kaniner.

Chikuma
0

#25 Näbba mig? =O det är väll det minsta jag gör men alla tolkar vi olika ;).