Djurskydd
Hej!
Jag håller på och gör ett litet arbete i skolan som handlar om kaniner. Det jag ska skriva om är vad djurskyddsbestämmelserna säger och behöver lite hjälp med detta.
Vad bör finnas i en bur för att kaninen ska må bra?
Hur reagerar den på buller och andra ljud?
Vilket foder? Krävs endast hö och vatten?
Måste de vara ute och springa varje dag?
Vilka temperaturer klarar kaninen?
Är det något annat som är viktigt och som jag har missat får ni ju gärna lägga till det!
Tack på förhand! =D
1. Dom bör ha ett underlag som t.ex. spån och halm över. Det ska finnas sitthylla (lag på det) och ett sovplats där dom kan ta skydd om det blåser in.
2. Vissa kanienr reagerar inte så mycket men andra kan börja springa runt som en tok.
3. Dom ska alltid ha hö och vatten och så ska dom ha pellets och även grönsaker/frukt så dom får i sig vitaminer.
4. Det är bra om dom får gå ut i en gård varje dag men iaf när vädret är bra.
5. Tempraturen är jag inte så bra på men 10 grader kanske?
5. Dem klarar (så vitt jag vet) alltifrån -20(i buren) till +20. Det är vad jag vet dem klarar. Men dem trivs ju inte direkt.
Mina kaniner trivs mellan 4-23plus grader :)
Rätta mig om jag har helt fel ;)
Vad bör finnas i en bur för att kaninen ska må bra?
Alltid hö och vatten, sitthylla/hus. Någon form av underlag också, som t ex. spån.
Det beror bl a. på hur van kaninen är. Vissa kan bli livrädda eller tycka det är obehagligt, och andra bryr sig inte ett dugg.
**
Vilket foder? Krävs endast hö och vatten?**
Utöver hö och vatten ska kaninen få grönsaker, men också pinnar som slipar tänderna. Torkat bröd/knäcke kan också ges. Kaninen ska också ha pellets som t ex. Carrier, Edel, Stampe osv, men detta är ett tillskott vilket vissa kaniner inte behöver.
Ja, det tycker jag. Men måste - nej, finns ingen lag som säger det vad jag vet.
**Vilka temperaturer klarar kaninen?
**Både inne - och utomhus temperaturer. Dock ska man inte flytta kaninen från varmt till kallt och vice versa.
Skickar med en länk till L80 (Föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby).
Där står exakt vad lagen säger.
Mina egna åsikter och erfarenheter.
Vad bör finnas i en bur för att kaninen ska må bra? Strömaterial (ex spån, toalätt o.dyl), mat och vatten såklart, bomaterial, något att sysselsätta sig med. Mina älskar att få strimla sönder halm till molekyler. Toarullar funkar också bra.
Vissa av mina reagerar inte särskilt mycket alls, medans de andra reagerar mer. En hona (belgisk jätte) reagerar på allt! Men man bör vara försiktig med för mycket buller runt kaninerna, pga deras bra hörsel.
Vilket foder? Krävs endast hö och vatten?
Kaniner klarar sig egentligen enbart på hö och vatten. Höet bör utgöra minst 80% av fodergivan. Resten kan bestå utav grönsaker, frukt (även bär) och pellets. Det ska då vara ett rent pellets, inga gnagarblandningar. Blandningarna brukar bestå utav en massa färgämnen, feta ingredienser och annat onyttigt. Kaninen väljer då ut det den tycker är godast (vilket brukar vara det mest onyttiga) och lämnar resten. Vilket resulterar i en övergödd kanin. Så ren pellets ska det vara. =) Kvistar att gnaga på gillar de starkt. Det är bra för tänderna, samtidigt som det är en väldigt bra sysselsättning för kaninerna. Ris från skogen går att ge, samt massor med örter och annat.
De måste inte ut och springa varje dag, men det är ju bra om de är ute och rör på sig ofta. Mina kaniner får välja själva om de vill vara ute i hagen, eller ej. Vid dåligt väder (regn/åska/blåst) vill de inte ut. Är det fint väder, solen skiner och gräset är grönt (eller om det är vinter med massa snö) springer de gärna runt ute så mycket som möjligt. Kaniner behöver precis som vi, Motion för att må bra. Vissa behöver mindre Motion, andra mer.
Vilka temperaturer klarar kaninen?
Kaniner klarar både låga temperaturer och höga (med våra mått mätta).
Hur lite/mycket vet jag inte exakt, och jag vill inte testa heller.
Men jag vet att mina trivs som bäst när det är runt 0.

#2 Ja, jag menar i luften. Har för mig att jag har hört något om att de klarar -40 grader men har lite svårt att tänka mig det egentligen. Men sen tänker man ju på sommaren när det kan bli kokhett verkligen!

Tack för alla bra svar!