Hjälp - Färg/teckning
Behöver lite råd/hjälp att bestämma mig… jag ska ju föda upp teddyvädurar, men vet inte vilken färg/teckning jag ska ha på mina två avels djur jag kommer köpa in nu i höst! Ska vara en hane och en hona. Jag älskar havanna, men tycker att det känns som alla som föder upp teddyvädurar satsar på det, så jag vet inte om jag vill satsa på det. Jag kommer inte ren avla (enbart ha samma färger) utan olika.
Jag har ju redan My och Mumin, som är svart/gul japan och svart wiener (vit tass och vit strimma från nos till hakan).
De färger jag har funderat på är: Kanel, havanna och vit, blåögd.
De jag kan tänka mig är: Kanel, havanna, japan tecknat, siames av något slag, viltsiames, vit, blåögd, rysstecknat, viltgul och ev. andra färger ^^
Rysstecknat är hur snyggt som hälst på teddyvädur <3 Men hittar inga i Sverige, har sett en uppfödare i Holland som jag mailat, som iaf. har en rysstecknad :) Ska fundera på det iaf!
Edith: Rysstecknat är grymt fint på teddyvädur, kanske ska ha det? Vad tycker ni? =D Gör en fråge ställning om det ^^
Kan inte göra någon fråge ställning :S :( ? Så ni får helt enkelt skriva vad ni tycker ^^
Rysstecknad. *drowl* ABSOLUT inte wiener. xD
Not your mom, not your milk.
Canel är ju fin :) Wiener gillar jag men det verkar inga andra göra :S
#3 Ja rysstecknat är skit fint på teddyvädurar :D Men finns inga i Sverige, och hittar inga till salu i Holland heller ;/ Har sett en (gud så vacker), dock ej till salu.
#3 vaf gillar du inte weiner? Dom är ju jätte söta och fina :)
#6 Wieneraveln gör det svårt att få teddyväduren till en godkänd ras.
#6 men för det måste ju inte alla sluta med weiner :S Tycker man kan korssa alla färger. Verkar just nu att ingen vill ha weiner med att göra :/ Lite synd för många gillar dom men avlar inte för alla klagar ju.. Förlåt för att det inte angår din tråd Wera!
Eftersom det är frågan om korsningar så spelar det ju ingen roll om du inte renavlar. Om du är rädd för att bli sittandes med ungar så lönar det ju sig att välja en lättsåld färg/teckning.
Rysstecknat hade ju vart fint, men annars kanske viltgul? :)
Viltblått. <3
Not your mom, not your milk.
Med tanke på att de är wiener är det ju smartast att köpa in hanar som inte är wiener, sedan para båda, spara en hona ur varje och sedan sälja de andra och avla vidare på de sparade honorna.
Dessutom tycker jag att du ska inrikta dig på en eller två färger som du kan kombinera. Havanna & kanel t.ex.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
(Lite OT) #8: Om du läst min artikel om just wienerteckning, så tror jag du lättare förstår varför ingen vill ha och göra med den. =)
Speciellt inte när en del försöker få just teddyvädurarna godkänd som egen ras.
Och till TS: Jag tycker som matilds, att det lättaste är att välja färger du kan kombinera utan att de förstörs.
#13 och #12 okej, kanske ska ha en kanel hona (elr hane) och en havanna hane (elr hona) beroende på vad jag hittar, har iaf. hittat en hiona och en hane (dock besläktade) som har havanna i stammen, ska titta på dom ^^ Så får vi se. Dom är inte wiener tecknade iaf. :)
Om inte jag ska rova med ryssteckningen om jag hittar någon, elr kanske kan testa med en korthårig elr lejonhuvad dvärgvädur som är rysstecknad så kan man avla in och behålla, sälja och tillslut få teddy pällsade =)