Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 756 ggr
amand
0

Hösilage?

Jag har skaffat en häst som får hösilage. Jag undrar om man kan ge kaniner hösilage istället för vanligt hö?
Det hade ju varit tjäckt om jag kunde ge både kaninerna, hästen och marsvinen hösilage, det blir billigare eftersom jag får ta gratis från stallet isåfall.
Så: Är det någon som vet om man kan ge kaniner och marsvin hösilage?

Tina-A
0

Vad är det för skillnad på hösilage och vanligt hö?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

Jag ger kaninerna en blandning mellan hö och hösilage. De gillar helt klart hösilaget mer! Marsvinen får dock vanligt hö.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Myrra
0

Hösilage är ett annat sätt att konservera gräs på än hö.

All ensilering bygger på en mjölksyrajäsning som kräver en helt syrefri miljö.

Öppnad bal ska gå åt inom 3 dagar, sen blir hösilaget förstört pga att syre kommer in.

amand
0

Så jag jan ge ninerna och marsvinen hösilage?

Tina-A
0

#4: Jag antar det, om det inte får ligga i mer än 3 dagar om jag tolkat Myrras inlägg rätt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

3 dagar? Hästarnas håller i ungefär tre veckor utan att mögla eller bli dåligt alls. Den luktar fräscht och gott och ser bra ut, och känns bra. Liksom - tre dagar!?

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Eller menar du att om man rafsat ihop en höhög och lagt det i t.ex en påse, så får det inte ligga i påsen i mer än tre dagar?

www.frihetenskaniner.se

Myrra
0

Jag länkar så får ni läsa själva, man tolkar ju texter lite olika!Glad

Som sagt, använd näsan i första hand, det ska lukta friskt och lite syrligt, då är det okej att använda!

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/hosilage.html

Ellen95
0

Jag ger bara mina kanienr hö! Men jag tor att man också kan ge kaniner hösilage!=)

giffan
0

du bör aldrig ge hösilage som är äldre än 3-5dagar till häst, och du kan varken se eller lukta på silaget om det är dåligt att ge!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Betoende på hur torrt Hösilaget är kan det hålla en vecka eller mer. Vi har nu ett hösilage som har en ts (torrsubstans) på 78% = nästan som hö. hö ligger på ca ts 85
Blötare foder håller sämre.
Man både ser och luktar visst om fodret är dåligt. Men det gäller att titta noga.
Både kaniner, hästar och får äter hösilaget.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

giffan
0

#11 Då du kan se och lukta på silaget att det är dåligt, kan det redan vara försent. Det räcker ju faktiskt att du fått in liiiite jord eller skrapet av ett sork bo när du rullat balarna, så är den ju redan påbörjad att bli förstörd, då stoppar ju konserveringen prosessen och sen när du öppnar balen så sätts det igång igen.

Så har "min" bonde förklarat det för mig iaf.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
susanne-s
0

#12 så är det, du har helt rätt. Men processen har redan börjat isf innan du öppnar balen och jag lovar dig att du märker m den är dålig!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

ladysurprise
0

#12 oj vad min mamma ger dålig hösilag då om de blir dålig efter 3-5 dagar.. Våra rundbalar räker unge för en månad balen o vi har aldrig haft problem med någon häst..