Chevy..
Måste bara skriva av mig…
Lite tidigare idag skulle jag ta in kaninerna ifrån hagarna, som vanligt. Hade precis tagit in Candy och skulle öppna Chevys Hage. Hon brukar alltid skutta fram till mig, hoppa upp i knät och vilja gosa. Så gjorde hon idag också men hoppade undan efter några minuter. När jag skulle lyfta upp henne vände hon sig om och bet fast i min handled. Det gjorde grymt ont och ändå hade jag tjocktröja + vantar. Rent reflexmässigt började jag skaka på armen och försöka dra loss henne men hon satt verkligen fast och skrek. Jag fick panik och försökte lugna ner henne, tänkte att hon kanske fastnat med tänderna. Precis när jag fått tag på henne och ska börja försöka "bända" upp tänderna känner jag att hon biter ännu hårdare och började reflexmässigt skaka, igen. Efter ett tag så lossnar hon och ramlar omkull en bit bort.
Hon verkade helt chockad själv och jag lyfte upp henne direkt. Helt plötsligt blev hon jättelugn och jag fick klappa och peta på henne hur mycket jag ville.
När jag kom in igen började jag gråta. Inte över att det gjorde ont (dock var det jäkligt djupt, blodigt och lila/blått) utan mer av chock. Jag fattar inte att hon ens kunde försöka bita mig? Hon har bott här hela sitt liv och aldrig visat några tecken på agressivtet, tvärtom har hon varit grymt tillgiven och en av mina snällaste kaniner..
Somsagt, var bara tvungen att skriva av mig. Är ganska chockad fortfarande och otroligt rädd över att hon skulle göra något liknande igen..
the vanity, it becomes insanity
Men herregud! Vad fick hon för något ryck … :o
Förstår att du blev chockad.. Att något sånt händer när man minst anar det.
Nemen, va konstigt? Vilket jäkla ryck från ingenstans.. :S Förstår att du blev chockad!
Får hoppas att det var en engångsgrej!
Men gud :O Hoppas det inte händer igen!
:S Konstigt!! Ja, när min systers kanin, Bambi bodde i garaget (dock ingen bil där) iaf. var det för någon dag bara, de kallaste vinter dagarna, gick jag in dit på morgon innan skolan och skötta han (även om syrrans kulle göra det) och då fick han ryck och bara hoppa på min arm och högg till, jag började skaka loss han och tillslut föll han på golvet, och då tog jag in han i buren och det låg blod på hyllorna och golvet och allt, sprang in till mamma och pappa, ja, iaf. innan dess hade han inte visat agressivitet, fast det hände efter att Gremmlins bet av halva hans öra, och då hade han väl bliviti mer agressiv efter det för sedan dess var han jätte agressiv mot allt och alla utom syrran och hennes kompis :S var rädd för Bambi då XD Men nu efter ett par år (han är 5 år) så är han snäll och lugn till alla :) utan ens träning och det har han varit i 1-2 år =D
Sorry för långt inlägg!

Ja, det känns liksom helt overkligt. Pratade med pappa nyss och han tyckte att jag skulle åka in och ta stelkrampssprutan , då det verkligen är djupt och gör ont som bara den..
Dock tog jag det för några år sen så det är nog ingen fara, men endå.. Tanken att Chevy bet så hårt :/
#4: guud vad läskigt ;o bra att han är snäll nu iallafall!
#5 Jag har ärret kvar från bettet. Iaf. så åkte jag in till sjukhuset och pappa frågade om jag skulle göra något, hon sa att man bara behöver ta stelkramps spruta (eller andra sprutor) om en katt eller hund biter, inte kaniner för de inte har sånna bakterier, det enda hon gjorde var att stoppa på bandage, då fick jag ha det i några dagar. + att jag aldrig tagit någon spruta, det har ju du så ^^
Oj, förstår att du blev chockad! Undrar vad Chevy fick för ryck egentligen? :S

Hur gammal e Hon ? Det kan ju vara någon form av hjärntumör ?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Bäst att ringa vetten, bara för säkerhets skull, kan ju vara något. Man kan aldrig vara för säker.
Not your mom, not your milk.

Vad läskigt! Kan tyvär inte ge dig något bättre råd än att ringa veterinären..
Mvh Sigrid

Vi hade en råtta som va helt underbar och allting, min favorit av alla mina ca 30 råttor jag haft. Men han fick någon form av tumör efter att han va och parade sig hos en annan. Helt knäpp blev han i mellanåt. Ibland kunde jag ta ut han och han va as trevlig. Kunde ha han i sängen springades när jag kolla på tv. Men rätt som det va så fick han värsta damprycket och ragga upp sej och nästan fräste till mej. Han avlivades senare när vi förstod vad som händer. Först ville vi nog inte se vad som hände pog av att han i mellan åt va helt underbar. Kom på inkallning tillomed.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Gud vad läskigt :O. Hur gick det med ditt sår då, det kan ju vara farligt om det är djupt + att det var i handleden?
Var det mörkt ute?
Jag har inte blivit biten men när jag ska ta in mina kaniner när de är mörkt ute så kan några av de vara livrädda och springer runt i panik. Kanske blev hon rädd? men då skulle hon nog inte ha hoppat upp i knät innan…
Kastanjegårdens Kaniner
Jag tycker att det låter som hon fått epilepsi, ring veterinär så du får hjälp.

oj vad skumt:S tur att hon inte bet i pulsådern i allafall, då hade det kunnat slut illa.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

När jag var ute med henne idag var hon lugn som en filbunke, precis som vanligt alltså. Pussades och klättrade också så.. skitskumt. Hon äter och dricker normalt iallafall.
#6: okej :)
#8: hon är lite över ett år..
#13: brukar dem bete sig så när de får epilepsi? ;o
Gud, så läskigt! :O Kan vara någon slags tumör eller annan hjärnskada som orsakat det… =/ tycker att du ska kolla med vet.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#15 Har aldrig sett epilepsi på kanin själv. men tycker det låter som det med tanke på att hon bet sig fast som beskriver och verkade okontaktbar.
kanke något djur hade varit runt hagen tidigare och hade skrämt upp kaninen? den kanske försökte försvara sig när du kom in i buren?
Konstigt :O Kanske något hade skrämt henne?