Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 525 ggr
Chikuma
0

Hmmm =/

Har fått mail om Måsis från flera stycken varav ALLA frågar efter stamtavla och sen när jag berättat att han inte har stamtavla får jag svaret "Jag vill inte ha honom om han inte har stamtavla". Hmm, temperamentet då ingen som tänker på den saken? =/

Tycker det är lustigt att jag får svaren "du borde avliva honom för att han inte har stamtavla", "kaniner utan stamtavla är inget att ha". Jag menar måste en kanin ha en stamtavla för att vara duglig?!

Blir så irriterad på sådant folk…

ladysurprise
0

villka hämska mäniskor.. som att stamtavlan gör kaninen.. har man en kanin utan stamtavla o et super bra temprament så vill man ju ta vara på tempramentet

ladysurprise
0

Avliva för att den inte har stamtavla var de dumsate jag hört…

rosahumla
0

Dumt :/ Jag har ingen stamtavla på mina kaniner men dom är så mysiga att vara med att jag föredrar dem istället för kaniner med stamtavla. :]

[SamY]
0

är det verkligen någon som har skrivit att du borde avliva honnom för att han inte har stamtavla!? det var väl ändå att ta i!! (till den som skrev så).

kaniner utan stamtavla kan vara precis lika fina i både teprament, form och tekning. Ska du sälja någon kanin utan stamtavla? Jag tror att många vill avla på den då men har den inte stamtavla skulle jag inte heller velat avla på den.

tex. kaninen är helt frisk men tex pappan hade bettfel. har den inte stamtavla så går det inte att se att pappan hade bettfel och så kan ungarna födas med bettfel och det är inte roligt.

lycka till :) :) :)

Chikuma
0

Fick ett annat mail precis om en som sa att han inte passar i Avel om han inte är öronmärkt eller har stamtavla. Gav bara svaret "beror på om man väljer att gå på stamtavla eller temperament". En uppfödare väljer ju själv =).

[Niike]
0

Men dom kanske vill ha kaninen till avel/utställning? Då tycker jag det är seriösare att köpa med stamtavla, och tycker absolut det är förståeligt att dom vill ha med den.
Men ska man "bara" ha som kelkanin är det ju temperamentet som är viktigast, inte stamtavlan, tycker iaf jag.

Chikuma
0

#6 Jo absolut men hittills har det bara varit två uppfödare och dem har inte gett dumma svar och jag förstår dem.

Men resterande personer har letat efter sällskapskanin.

[SamY]
0

vad tråkigt att de skriver så! jag skulle ha blivit jätteledsen! :'(

Fnyan
0

ingen av mina kaniner har stamtavla! ;O ingen av dom jag haft har heller stamtavla! ;O jo en men hon var felmärkt i öronen så hon kunde man ändå inte ställa ut ;/ men jag skulle bli jätte lessen å irriterad ifall folk skrev så till mej! ;(

Chikuma
0

#8 Jo man blir ju det. Här om dagen hade jag en tjej som inte ville ha honom pga att han var okastrerad och skulle gå och köpa en kanin hane från djuraffären istället då det inte fanns några andra på blocket. Tänkte förmig själv "och dem på djuraffären är kastrerade lr?". =/

Tejoos
0

#10 Det är väl inte så konstigt. Kan man välja så kanske det är mer lockande att köpa en kaninunge som man kan få se växa upp osv. Men att det kanske kan kännas värt att köpa en omplacering om denna nu redan är kastrerad och allt.

Sedan tycker jag personligen att det inte är särskilt seriöst att försöka sälja en kanin som man inte vet riktigt vad det är till Avel. Sätt ut en annons där du skriver kelkanin redan från början så blir det inga missförstånd.

Chikuma
0

#11 Jag vet vad han har för bakgrund med tanke på hans h-bevis (förlagt) nackdelen är väll att jag inte träffat hans föräldrar eftersom dem finns i Finland. Ingen har heller sagt att jag försöker sälja honom som avelskanin, jag ger bara svar till uppfödarna när dem frågar frågor.

Tejoos
0

#12 Jag tänker att om du skriver att han är en kelkanin så behöver inte folk hänga upp sig på att han inte har stamtavla eller härstamningsbevis, utan kan bara ta honom för vad han är -en mysig kelkanin! Glad

Kan tänka mig att om du skriver "Lilla tysk vädur, japantecknad" så svarar många uppfödare eftersom det i så fall skulle vara en väldigt ovanlig kanin. Nu är han ju inte lilla tysk längre, men hoppas du förstår vad jag menar.

Då hittar du kanske ett bättre hem till honom också än att sälja honom till Avel, där jag antar att han skulle bli en i mängden. Du verkar ta illa vid dig, så jag ska inte säga mer nu. Du gör självklart vad som känns bäst för dig och din kanin.

Chikuma
0

#13 Har ändrat annonsen nu sen skrev jag inte Lilla Tysk Vädur utan det står dvärgvädur som uppfödaren uppgav att han är. Jag tar inte illa vid mig, kanske låter så när jag skriver men det gör jag verkligen inte. Är bra med förslag. =)

FijaahM
0

Ofta man skriver sånt melj ;o ?
Varför ska man avliva en kanin som inte har stamtavla ? ,dom lär ju va sjuka i huvet som skrev ;o  alla kaniner har väl rätt att leva fast dom inte har stamtavla ? :S .. Om dom inte vill köpa han så kan ju dom säga de ,men dom berhöver inte säga att du borde avliva han. han har lika mycket rätt till att få leva som alla andra kaniner! 

Lycka till med måsis <3  Avliva han inte! Det kanske kommer en person/famlij som vill ha han. VÄnta ska du se:) , lägg ut fler annonser:)

lyckatill lyckatill <333 Hoppas han får ett bra hem:)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[Wera]
0

Sjukt att skriva att en kanin ska avlivas om dne inte har stamtavla :S Ungefär samma sak som en person skrev till mig att jag skulle avliva min ponny som jag var till salu, för han är gammal? 21 år, men helt frisk och kry, aldrig varit skadad etc. vrf ska man avliva han då? När han är helt frisk och pigg? :S :O

Evelinaesbjornsson
0

Ush, fy vad trist. Vilka hemska människor det finns :'O. Själv har jag en uppfödning av Dvärg Vädurar och Lejonhuvad Vädurar, dock INTE med stamtavla då mitt intresse är att få fram fina och bra hopp och kel kaniner. Dock kan jag köpa in kaniner med stamtavlor för att få nya gene och deras temprament. Är ytterst noga med hur kaninen är. Jag föder upp i färgerna, svart, viltgrått, havanna, vit blåögt + mantlat och wiener i dessa. MÅNGA har sagt till mej: det är ingen menning att försöka avla på en/flera viss/vissa färg/färger om du bara föder upp kel och hoppkaniner. Och jag förstår dem eftersom att mina kaniner ej går att ställa ut, men samtidigt är det MKT kul att föda upp i vissa färger. Det finns ju faktiskt kledjurs utställningar, och det är o¨ckså därför ja föder upp i viss färg för att man ska kunna ställa ut där med rätt teckning på kninen osv. Och dessutom, alla har rätt att föda upp i viss färg även om dem ej har stamtavla.

Du ska strunta i dem som säger sådär. Eftersom att dem frågar om han har stam så är dem trots allt mkt intresserad av honom. Dem blir besvikna på att han ej har stam. Dem vill egentligen ha honom. Ta det som att du har en väldigt intressant och efterfrågad kanin istället :). Många vill ha honom.