Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 5625 ggr
KajsaM
0

Löst hö eller höhäck?

Var inne på marsvin.ifokus och läste en tråd om MatildaW hade skrivit. Och började fundera. Har ni lös eller i höhäck? Får kaninerna i sig mer hö om man har det löst? Skulle vilja höra era åsikter om detta :)

Cherry
0

Jag tror dom får i sig mer hö om dom äter det löst, min kanin trampar dok på höet om det ligger löst i buren och så gör den sina behov där okså. Det är inte så trevligt så jag har någon sak som sitter utanför buren nu så att kaninen måste dra in det för att äta.

Viran90
0

om man har höhäck kan dom fasna i den i värst fall(har hört att kaniner gjort det och brytit benen! men man ska inte lägga höet  på burgolvet eftersom att det kan bli förorenat, dom kliver på det och så..och om kaninen inte är rumsren så kanske det blir väldigt förorenat och kanien kan brabbas av diaree..

så: o min åsikt är som vanligt ovanlig(?) : häng upp höet i en tuss i ett balsnöre i buren, då är detingen risk att fasna och inte heller att höet bli så skitigt..

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Albin har sitt hö på sin låda där han har matskålen :) Tycker detta är bäst därför att han gärna sitter lite gömd bakom höet och myser och mumsar :) Det är nog ingen risk att höet blir förorenat eftersom han är rumsren.

KajsaM
0

Eller så kan man okå ha i en Boll :) Jag har i bollen och i en höhäck som han måste dra in Hö´t :P

Roligt att höra, hur gör ni andra?

KajsaM
1

#2 nog kan kanin bryta benet fast inte lika lätt som marsvin :)

Kramar på dej okå annelie :))

Lotta_A
1

Våra kaniner har sitt hö i en höboll och lite hö löst i buren.
Om kaninen kissar i höet och sen äter det så kan dom bli sjuka.

Muumintrollan
0

Precis detta har jag fått problem med….HUR ska jag ha höet för att Punzie ska äta det och ha det rent?!?! Förut när det låg i buren var det inga problem…men sen en tid tillbaka har hon fått för sig att det är hennes toa….grrrrrr…..jahapp tänkte jag o la in höhäcken som tar en alldeles för stor del av burytan….men si näpp!!! den kan man ju oxå sätta sig i kom hon på då. Inte bra!

Så nu kör jag hö på utsidan som hon ska dra in…..men då äter hon inte alls lika mycket hö som innan. Antingen så är det för jobbigt för henne att dra in det eller så är hon bara galet envis.

Tipset om att hänga upp det i en tuss i buren är ju PRECIS vad jag behövde få höra!!! Tack för det Viran!!! Ska fixa till en tuss imorrn när jag gör rent buren…..ATT jag inte tänkt på det innan…hehe.

Men det är ju därför jag är medlem här….för att hela tiden lära mera!!!

Lotta_A
1

Det kanske vore något för molle :) han äter ju inte så mkt hö. en tuss i taket kanske skulle vara perfekt

Salish
0

2# Det finns ju höhäckar av plast som de inte kan fastna i. Ett marsvin fastnar lättare. Min kompis har marsvin, och när marsvinen var små fastnade Gizmo i höhäcken. Men han skadade sig inte och då tror jag inte det är så stor risk att en kanin fastnar.

Tejo
0

Har höet löst till mina kaniner, tycker de äter mycket bättre då. Emil tex äter inte hö alls om det inte ligger löst i buren. Tror också att det är naturligare för kaninen att äta från marken än från ett upphöjt hönät, blir dessutom mindre risk att de drar i sig en massa små partiklar från höet. Min åsikt i alla fall.

Sosso
0

Jag använder höhäckar till båda två.
Det där med om dom får i sig mer hö om man har utspritt varierar. Om kaninen kissar på det så får den ju i sig mindre, men om den är helt rumsren så får den kanske i sig mer, då det finns plats för mera hö på golvet än i höhäck.

Fly_
0

Jag använder höhäck då det är rekommenderat. Det minskar risken till att kaninen bajsar och kissar på höt och sedan får i sig bakterier =). Och min kanin äter upp höt direkt.

Zvintos
0

Som jag skrev i den andra tråden: har det löst eftersom de ändå river ur det på en gång.
De har sina hörn där de bajsar/kissar, så lägger det mesta på de andra ställena.
Ska ställa in hus/hyllor som jag kommer lägga höet på.

Fly_
0

#13 önskar min kanin kunde vara så renlig. Trotts att han har toalätt rår han inte för att ibland bajsa eller kissa utanför Skrattande. Skitgris e vad han är.

sputtnick_plexus
0

Jag har det löst i buren, funkar bra.

BuNNaj
0

Jag har det löst på bodelarna eftersom pop hoppade alltid i höet och satt där och mumsade så det var jag ju ingen ide att ha en hö häck till honom eftersom han ändå sitter i det, men han kissar inte i det. Och när jag skaffade Curry och Lilo har jag fortsatt att lägga det på bodelarna. :D

Em--ma
0

Har själv i typ galler (hössäck)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

barabys
0

Hur hänger man upp det i balsnöre? :s

Kawaiih
0

Jag har mitt hö i en höhäck för att jag inte vill att kaninen ska bajsa/kissa i maten.
Men sen när jag lägger in halm så blandar jag ut den med hö för jag vet att hon får i sej mer då. Så jag har blandat men om jag bara skulle ha det i en så skulle de garranterat va i höhäck :)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Tejoos
0

Har lite problem med höet till Texas. Har det i en höhäck, sådan som man sätter på utsidan av buren. Men han är så dålig på att käka det. Har testat att ha det i botten av buren och då äter han mer men kissar också i det, annars är han helt rumsren. (Går ju löst i lägenheten så bur för hö och toalåda).

Brukar dra ut och lägga höet över hans matskål på natten och det äter han upp. Han äter även från utsidan ibland har jag sett. Vill inte gärna dra ner för mycket på pelletsen till honom heller, eftersom han är en växande fransk vädursbebis.

Ellen95
0

Jag har löst hö till alla mina kaniner. Funkar jättebra!

Tarja
0

Jag använder höbollar och hörack. Mina hoppar inte upp i höracken, beror ju också på hur högt upp man har höracket. Det är klart att kaninen kan fastna där om ma n har höracket ganska långt ner. Men ett tips? är att ha "salladsbollar" till sina kaniner. De brukar tycka att det är kul att putta på, och en liten utmaning att få ut hö! Flört

Deco
0

Jag har höhäck till alla mina och det av den enkla anledningen att alla tycker att hö som ligger på burgolvet = toalett. Det slår aldrig fel. Kiss och bajs i hela hö högen. De äter lika bra, till och med bättre, när jag har det i höhäck. De har den största modellen jag sett och jag fyller dom proppfulla 2 ggr/dag. Så nog äter de hö allt.

[SamY]
0

Mina kaniner gillar höhäcken bäst! Då får de en rolig aktivitet också!

jessicaho
0

jag har höhäck till mina kaniner

Chikuma
0

Höhäck för att inte riskera att kaninerna sätter i sig bakterier.

[Niike]
0

Jag har höet löst eftersom dom tycker om att puffa omkring det.