Avmaska
Jag har bestämt mig för att avmaska alla mina kaniner då jag tror att de flesta av dem kan ha mask.
Och jag vill få bort dem innan det blir fler.
(Min kompis kaniner hade mask, så det är inte helt omöjligt att även mina har det.)
Då har jag lite frågor på det, vilket medel ska man använda?
Funkar det med sådant man har till katt/hund?
Hur mycket ska de ha?
Rutans bebis är född 13 Augusti, dvs 5 veckor och 3 dagar gammal. Han diar fortfarande. Behöver jag avmaska honom också?
Azkas bebisar är födda 14 September 6 dagar gamla alltså.
Ska jag vänta tills de blir äldre så jag kan avmaska dem också, eller får de i sig vaccinet genom Azkas mjölk?
Tacksam för snabba svar.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Rekommenderar att endast avmaska om du är HELT SÄKER. Kolla efter maskar i avföringen.
Det bästa (och enda jag vet om) är nog Axilur. Tror det står på hur mycket som ska ges.
Resten av dina frågor kan jag tyvärr inte svara på =/
#1; Jag är nästan säker.
Specielt Lollipop och Vilgot har båda fått svullen mage samtidigt som de är väldigt smala på resten av kroppen, Missy har nu börjar på svullen mage.
Tack för svaret :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jag avmaskade precis klart mina kaniner och det funkade perfekt, jag har inte sett ett enda spår utav mask på flera dagar.
jag använde Axilur flytande som man köper på apoteket, det är egentligen för hund och katt men det funkar lika bra mot kaniner.
ge 0,2 ml/kg i 3 dagar sedan upprepar du behandlingen efter 10 dagar igen ifall något ägg skulle ha överlevt.
man kan se döda/döende maskar efter avslutad behandling men det är nog inget att oroa sig för.
Innan du behandlar så tycker jag att du väldigt noga ska kolla alla kaniners bajs, kolla när de precis släppt en plupp, för de rör sig inte när det är så kallt ute som nu om bajset legat ett tag.
det finns olika sorters maskar men de vanligaste är spolmask och springmask. Spolmasken är smal,vit och avlång med en trådlignande bak. Springmasken tror jag är lite kortare.
Var väldigt noga när du städar burarna så du inte andas in sporerna eller ev ägg, för det flyger lätt runt när man städar och tvätta händerna när du hållt i en kanin så du inte smittar de andra för alla mina kaniner blev smittade och laban bor inte ens på samma ställe som mina andra kaniner.
Lycka till!
(känsliga tittare varnas för bilden:P)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#3; Tack för svaret! :)
Superbra fotad bild! Väldigt äckligt dock.
Ska kolla deras bajs då :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jag fick rådet att inte avmaska mina ungar när jag hade mask på mina niner, de var .. 3 veckor då tror jag. Kommer inte riktigt ihåg varför men var något med att de åt ju inte så mycket pellets då så det var väl därför..
Fast dina är ju lite äldre så jag vet inte.. =)
the vanity, it becomes insanity
Hittade ingen mask i bajset.. Nu var det ju inte "färskt" dock.
Avvaktar ett tag då..
#5; Okej.. Hm hmm..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Hurkommer det sig att kaniner får mask? Jag har aldrig haft en enda kanin som har mask. (sorry för OT)
Jag tycker inte du ska avmaska dina ungar, men de vuxna kan du ju avmaska :)
Jag använder ett avmasknings medel till katt och hund, vet inte vad det heter men köper det på apoteket (grön/vit ask). Funkar bra, det står hur mkt det ska vara (ett streck/mått per kg kropps vikt), då avmaskar man det i tre dagar.
Men hur ska jag göra med ungarnas föräldrar? Kan jag avmaska dem?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#9 Det vet jag inte, pappan kan du ju avmaska men mamman vet jag inte ;S Hör med en veterinär kanske.
När Mumin hade mask, hade inga blivit smittade, fast jag avmaskade My också efter som dom bor i samma bur, nu är dom iaf. mkt bättre efter avmaskningen.
Där emot, när Gossen hade mask var Bambi, Ingo och Wilma smittade så alla dom fick avmaskas men inga andra. Men jag städade inte burarna efter avmaskningen? Som Anna skrivit :) Men det bör jag nog göra nästa gång jag avmaskar ;D
Jag använder förästen oral pasta.