Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1856 ggr
Fnyan
0

För långa tänder?! :O

Min ena kanin Snobben tror jag har för långa tänder! :O framtänderna. De är nämligen så att jag kollade hans tänder å framtänderna tar imot i underläppen :O är dom för långa då? Hjälp! om dom är för långa går de bra att ge rönnbärsgrenar då eller måste man ge nått speciellt så dom slipas ner eller nått? ;o Hjälp! ;O

[Niike]
0

Har du någon bild?

Grenar går bra att ge för att tänderna ska slipas ner.
Men är dom för långa kan kaninen inte äta, och måste tas till vetten för klippning.

Fnyan
0

#1 kan fota nu, han kan ätahan äter men inte lika snabbt men han äter iaf, vänta så fotar jag..

Fnyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild..

Chikuma
0

#3 Om jag jämför med mina kaniner så är dem tänderna lite för långa ja.

[Niike]
0

Tycker också dom ser lite långa ut.
Kanske bör åka in till vetten och kolla om dom tycker tänderna behöver klippas?

Fnyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild där man ser att tänderna rör i underläppen ;/

Fnyan
0

#5 hur mycket kan de kosta ungefär?

Chikuma
0

#6 För långa.

#7 Det blir väll en undersökningskostnad. Lite olika beroendepå veterinär. Här uppe kostar det 500kr.

Fnyan
0

#8 okej, bor du uppe i norrland? eller menar du lite längre ner än så? tänkte för jag bor högt uppe i norrland :P

EvelinaAndersson
0

#7 de kanske kostar från 100 kr och uppåt

Chikuma
0

#9 Bor i Umeå.

[Wera]
0

Min systers kanin, Bambi har ungefär så långa tänder, fast det är dom nedre tänderna som är så långa, inte dom övre. På måndag ska han till veterinären och kolla om dom behöver klippas och sånt. Så du kanske ska kolla upp med veterinären :) Vi frågade veterinären om hon klipper tänder men det gör hon inte (efter som har liten klinik hemma hos sig) för kaninen måste sövas då… men har hört att vissa klipper själva på sina kaniner, när de har bettfel?

Fnyan
0

#10 #11 #12 Okejj :p :/