Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1937 ggr
conejo
0

Potatismjöl?

Jag har hört att potatismjöl ska vara bra att ha om man klipper i pulpan. Då ska det tydligen stoppa blodet. Är det sant att det fungerar? Jag har aldrig prövat det. Hon som sa det till mig hade hund och hon brukade ofta klippa i pulpan så att det rann blod. Hon tog do potatismjöl på klon och blodet stoppades.

Har något prövat det? Fungerar det?

- conejo

Clariiz
0

Ja det funkar :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Japp det ska funka, har dock inte testat själv.
Annars ska det även finnas något blodstoppande som man kan köpa, vet dock inte vad det heter.. =)

conejo
0

#1 OK

#2 Jag frågade på en djuraffär om det fanns något medel om det började blöda, dom sa att det fanns men dom hade inte det då.

conejo
0

Tack för era svar!

Taci
0

Jag har inte heller testat, men har också hört om det. :)

Men börjar det blöda så går det ju annars bra att bara trycka typ en lite blöt bomullstuss emot, tills det stannar av. :) Klipper man ofta i pulpan så man verkligen behöver nåt blodstoppande tycker jag man ska överlåta kloklippandet till någon annan ^^

[Niike]
0

#3 Okej =) Men det ska ju funka med potatismjöl så då kan man ju lika gärna använda det. Om det behövs vill säga, när jag har klippt i pulpan någon gång så det börjat blöda, har det inte behövts. Det slutar ju blöda efter en stund.

conejo
0

Jag har aldrig klipp klorna själv för jag är så rädd att jag ska klippa i pulpan.. :/

Jag klipper hos en djuraffär :)

[Niike]
0

Har din kanin ljusa eller mörka klor? =)

conejo
0

Han har mörka klor, det är nog mest därför jag inte vågar :/

Taci
0

#9, det kan vara klurigt i början. Efter ett tag "lär man känna" kaninens klor, hur långt ut pulpan sträcker sig. Så har det iaf blivit för mig med Berit som har kolsvarta, grova klor.

Klipp lite i taget o se till att du har ordentligt med ljus :)

conejo
0

Okej, tack. Jag ser hans pulpa i ljuset och i solen men jag ser den inte så jätte tydligt..

Tarkie
0

Potatismjöl funkar verkligen! Den suger upp blodet och blir som en hinna! Funkar även på människor :D!

annaforsgren
0

det funkar ibland för mig, men när det börjat blöda för mycket så funkar det inte;)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Dixxie
0
#0 fick tips? av de som fött upp min hund att hälla på potatismjöl om jag skulle råka klippa i pulpan. Som väl är har jag inte behövt testa det Glad Jag har inte testat det på kaninerna heller, men har alltid hört att man skall stryka på vaselin och det har jag provat en gång och det fungerade bra.
Dixxie
0

Vad konstigt mitt inlägg blev … Förlåt Skäms

Juniflickan
0

#9 Min ena kanin har också mörka klor men vi lyser med en ficklampa på dem så man ser pulpan :)

batklapp
0

TIPS:

Lys med en ficklampa genom klon och rita ett streck ca 2 mm från pulpan med en smal spritpenna.

Sedan är det avsevärt mycket lättare att hålla reda på var du ska klippa samtidigt som du håller krabaten stilla. Då minimerar du risken för att behöva använda potatismjöl.

zickan
0

Alla blödande sår på alla djur kan man använda potatis mjöl på, även om det är en olycka som man måste till veterinären om så stoppar man innan med potatismjöl eller under transporten. Det är rekomenderat av veterinär att använda potatis mjöl då det stoppar blöndningen. Dessa anti blod stopp etc som finns att köpa på zoo innehåller en kemikalie som är rent dödlig för fåglar.
Troligen inte så bra för smådjur att få i blodomploppet heller.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Taci
0

Jag använde faktiskt potatismjöl igår när jag råkade skära míg med rakyveln på benet, haha! Skulle testa, för alla vet ju hur j*vla mkt det kan blöda av ett rakblad. O det funkade ju :) Det första blodet som kom bildade liksom en skorpa med mjölet, så det stoppades på så sätt :)

Salish
0

Jag har aldrig klippt i pulpan på min kanin, jag brukar alltid klippa pyttelite i taget