Parning
Hej,
är helt nybörjare på området och undrar hur det går till vid PARNING. Är honan alltid mottaglig eller bara vid vissa perioder.
Jag kan ej svara på din fråga men jag tycker först att du ska läsa på en del innan du parar henne , sen så undrar jag vad ditt syfte är ? för att bara para en hona för att det e kul att få ungar är inget bra syfte eftersom att det redan finns så många hemlösa kaniner ..
Mina kaninungar kommer få det bra! Skulle tro att de jag har har de bättre än de flesta
Tvivlar inte på att dom inte skulle få de bar men vad ElinLi frågade vad dit syfte var?
Syftet är att vi vill ha fler kaniner
Har du läst på så du vet vad de inebär att skafa kaninungar?
Nä, jag har inte läst på speciellt. Jag har haft djur i 28 år och har fött upp hästar i många år. Jag tror mig klara av en kull kaninungar också
. Jag bara undrar hur deras reproduktion fungerar. Är det någon som vet det?
#6 men ärligt att skaffa kaninungar bara för skojsskul enligt mig e bara så oseriöst! Du måste ju förstå att du tar en risk med mamman eftersom det e mycket som kan gå snett! Men asså du måste läsa på mycket och veta vad du ska göra ifall något händer , hästar och kaniner e helt olika när det gäller att få ungar .
7# Jag håller med.. Min mamma föder upp hästra o de fins inget som är likt mellan hästar o kaniner.
Asså, folk säger olika ang att kaninen när mottaglig eller ej
vissa säger: att hon kommer i brunst när hon känner hanens lukt och blir villig
andra säger: att man måste sätta ihop hona och hane när honan är i brunst. Annars slåss dom…
Vilket val då än väljer måste vara med och ha uppsikt över själva parningen ;)
Lycka till med ungarna
#6,7 Det är helt naturligt för alla djur och människor att få barn och ungar. Det är klart att det finns risker men i de flesta fall går det som det ska. Kaniner är inget undantag för detta. Dessutom är jag fullt kapabel att själv besluta om vår kanin ska paras eller inte.
#9 Tack så mycket för ditt svar!

Honan är "mottaglig" när hon brunstar, och olika honor brunstar vid olika tillfällen och olika länge. Du kan se om honan brunstar ifall hon får nosa på hanen igenom galler. Om hon lägger sig för honom är hon brunstig,om hon försöker hugga eller hoppar undan är hon inte brunstig.
Du kan även se ifall hennes kön är rödare än vanligt.
the vanity, it becomes insanity
Tack för ditt svar #11. Då vet jag att hon är brunstig för hon lägger sig för honom lite då och då
.

Har ju själv nyss fått en kull för första gången, först var honan inte villig alls, hon bara sprang omkring och han jagade henne, så då tog vi bort honom. Sedan så fick de vara i burar nära varandra så de kunde nosa på varandra och se varandra, sedan efter två dagar la sig honan ner på sidan när jag klappade henne, då släppte jag in hanen till henne :)
Sen tycker jag att det var lite onödigt att "klaga" på StuteriTrot.. Hon ville ju veta hur det var med kaninerna när man skulle para dem, inte om det var onödigt eller inte..
Lycka till med parningen och ungarna!
Mvh Sigrid

Lycka till Malin och hoppas du klara de nu ;)
Det är inte bara att para en kanin och vänta på födseln. En kanin kräver mycket mer skötsel än vad man tror och en PARNING kräver mycket planering sen finns det ju alltid risken till att födseln går fel, honan dör vid födseln osv. En hel del saker krävs också förberätt innan födsel. Rätt boning, mat, skötsel och allt är något att tänka på och har man ingen kunskap om Avel eller kaniner utsätter man bara kaninen själv för fara.
Plus att man bör ha i åtanke, vad man gör om man inte får några ungar sålda.
Eller honorna blir sålda, och helt plötsligt blir man sittandes med 3 könsmogna hanar som alla kräver varsin bur.
Som Chikuma sa, så är det mer att tänka på än vad man tror.
Och som hon även sa, så måste man vara beredd på att honan kan dö.
Det finns en hel del nyttigt att läsa bland artiklarna.
Finns en om PARNING och födsel som är väldans bra.