Fri tillgång?!
Heej, mina nya kaniner ''Hilary'' och ''Haylie'' är 16 veckor och ska ha fri tillgång till maten.(dom bor i samma bur)
Jag går ut till dom 3 ggr per dag. En på morgonen, efter skolan och på kvällen igen. På morgonen ger jag dom 2 dl och dom bara HOPPAR på maten och ''stressar'' i sig maten. Ger sedan efte skolan för dom står och hänger på gallret och matskålen e tom så jag ger 2 dl till till dom. På kvällen är det samma sak, ger dom 2 dl till. Dom får gnagarblandning då jag vänjer av dom vid det. För förra ägaren gav det till dom så nu vänjer jag av!
Men jag gillar inte att dom kastar sig över maten och stress äter. Vet ni varför dom gör så?
Och e 6 dl för mkt att ge till dom?
Tacksam för svar :D Vill gärna veta vad nykomlingarna gör! ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Du skall inte ge gnagarblandning
det är ju som godis, så det säger man aldrig nej till, eller hur ?
#1 jag vet att man inte ska ge det, men vill inte att mina pluttar ska få ont i magen ;D.
ger mina andra kaniner Lottie och Stampe. Så dom ska ABSOLUT inte få gnagarblandning sen. Nu blandar jag 4 dl gnagar blandning och 2 dl lottie. :p
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Gav uppfödaren Ganargblanding? Oo
#3 Neej, hon som jag köpte dom ifrån gav gnagarblandning. Uppfödaren flyttade till Norrland och lämnade kaninerna hos dom som jag köpte ifrån ;D.
/ Emma
Jag tror nog att 6 dl är lite mycket. Det är ungefär vad mina 6 kaniner äter på 2 dagar.. ;)
#5 Men Fritillgång menas ju att den ska ha Pellets hela tiden i sin skål ;) Så min "unge" Får isf ungefår 10dl om dagen (men om han åt upp allt skulle det bli mkt mkt mer)
Vad är dom för ras?

Ge PELLETS i två olika skålar.
Skulle inte ge mer än två dl dagligen .. men det beror ju på rasen.
#7 Dvärgvädurar. ;D
#8 jag kan inte ge bara pellets till dom för redan ena e dålig i magen av ändring på kaninmat. Även om jag ger lite Lottie till dom.
Typ på SÖndag kan jag ge endast Lottie. ;D
/ Emma
Om jag var du skulle jag ta bort gnagarblandningen helt och bara erbjuda dem hö i några dagar. Och sedan ge lite lite pellets och öka på det hela tiden. Gnagarblandning är jättedåligt och du berättade att din ena kanin blivit dålig i magen. När du börjar ge pellets igen så ta det väldigt lugnt och öka successivt.
Det är svårt att vänja från gnagarblandning till ren pellets då dom förmodligen hellre äter gnagarblandningen som är som godis.
Hade det varit en vuxen kanin kanske man skulle kunnat ta bort gnagarblandningen helt och låta kaninen gå på hö, grönt och vatten, och sedan börja med den rena pelletsen i väldigt liten mängd. Men ungarna växer ju och behöver förmodligen pelletsen för att få bra kropp och hull..
Hur mycket hö ger du dem?
Mina 5 st 6 veckors gamla ungar + mamman får ca 4 dl pellets uppdelat på 2 ggr/dag. Sen hö minst ett par tre gånger om dan. Höet äts inte alltid upp, men nytt hö är alltid mycket godare än det som blivit kvar och nertrampat!
#11 Jag tänker att det är bättre att ta bort gnagarblandningen helt i några dagar, än att de äter 6dl per dag och blir dåliga magen mm. Gnagarblandning är ju ändå inget som är bra för kaninen att växa på. Har dom dessutom ett bra hö så tror jag knappast att de mår dåligt av ett uppehåll på några dagar för att sedan introduceras till ett betydligt bättre pellets.
#13 det låter bra.
#12 så gör nog jag med fast mina 8 st är bara 3 veckor ännu men till mamman ger jag en 2 dl skål full ca 2 ggr per dygn och mycket hö! De diar ju och mamman är vrålhungrig!

Ge dem fri tillgång till hö och använd gärna halm som bottenmaterial och ge kaninpellets som torrfoder. Det är vad jag har fåtyt lära mig!
Hon kan inte ta byta så hastigt utan måste vänja bort det. Kaniner har oerhört känsliga magar, så man måste helt enkelt vänja dem sakta, hur konstigt det än låter.
Om de stressar i sig maten, Ge 1 dl morgon, 1 dl eftermiddag och 1 dl kväll. På så vis kan de äta under hela dagen. Om de äter upp får de helt enkelt äta hö.
Du vet säkert hur man gör när man vänjer av, så det orkar jag inte skriva ;)
#16: Kaniner upp till 8 månader ska ha "fri tillgång" på pellets, d.v.s. alltid ha pellets i sin skål. Detta brukar man däremot inte rekommendera till kaniner som verkligen kastar i sig pelletsen. Men annars har du rätt, pellets ska ges som ett tillskott till hö och grönsaker.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
Jag tror inte eller att de kommer bli lika förtjusta i pellets som i gnagarblandningen ;)
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
#16 , dom får fri tillgång till HÖ såklart ;D. Och i ''sovrummet'' får dom halm som botten. ;D.
#17 Äntligen e det nån som förstår! :D
Jag kan inte helt plötsligt byta foder till dom för ena har redan fått ont i magen när jag bara bytt ut lite gnagarblandning till dom. Och dom äter upp Lottien också, så dom äter upp allt.
Plus så har dom nedervåning till gräset så dom kan äta, Hö, mat och Grönskaker.
/ Emma