Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1062 ggr
[Linsenhejhej]
0

Han bits, varför?

Min kanin Tobby bits när han sitter i mitt knä. Ibland biter han försiktigt, så jag nästan inte märker det. Och ibland gör det ont!… Han tycker om att sitta i knät och bli klappad och kliad, men det är så jobbigt att han biter på mina byxor och  tröja. Varför gör han det? Det ser ju ut som han njuter när han sitter i mitt knä och blir klappad..

[Linsenhejhej]
0

Ingen som vet hur jag ska få honom att sluta? Jag har sagt åt honom och satt han ned på golvet men han bara fortsätter..

[Caaassie]
0

Hur gammal är han?

[Linsenhejhej]
0

#2: 4 år..

Jojsan
0

Han kanske vill ha mer saker att gnaga på, typ grenar m.m.? Du borde i alla fall inte sätta ner han när han bits, om det är det han vill.. För då får han ju som han vill när han bits, det är ju inte bra.

Deco
0

men bits han med flit eller råkar han bara bita lite för mycket i kläderna så att det ibland går igenom? Alla mina gillar att tugga på mina kläder. Varför vet jag itne men jag är helt säker på att de inte är ute efter att bita mig (de har de aldrig gjort heller) och de gör det inte för att få komma ifrån mig eller nåt sånt heller. Står jag på golvet kan de komma skuttandes fram till mig och börja småbita i mina byxben tex. Jag upplever att det är väldigt vanligt att kaniner biter i kläder för att de helt enkelt tycker om att göra det. Och då är det ju rätt lätt hänt att de av misstag får tag i lite människohud också…

annaforsgren
0

om du inte vill få hål i kläderna så kan du skaffa en "kaninfilt" att ha i knät så de biter i den istället. eller så kan du ha en morort i knät som de kan äta på istället^^

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

conejo
0

Han kan också tycka att det är för varmt eller att han ä hungrig. Ge honom något att gnaga på innan du kelar med honom. Kanske en morot eller en gurkbit?

Mkarlsson
0

Ior biter också i mina kläder, och jag tror att det är helt naturligt för en liten kanin. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att han har "tuggbrist" , utan han kanske helt enkelt vill känna på materialet och han vet ju inte att du får ont när känner lite om det är något att bädda in sig i

[Linsenhejhej]
0

Tack för alla svar :)

Det verkar som att han inte precis vill göra illa mig, för han gör ganska försiktigt…