Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 709 ggr
Deco
0

Vad tycker ni? (bottenmaterial)

Jag har lite funderingar som jag behöver hjälp med.

Min frasse Maximus bor i en bur som är 240x120 i mått och den är byggd så att garagegolvet är hans burgolv, alltså på golvnivå. När han först kom hit var han inte toalett tränad överhuvudtaget och i början ställde jag bara in en toalett till honom och pulade på med att försöka få honom att gå där. Det lyckades inget vidare så jag plockade bort toaletterna och då valde han ut 3 ställen i buren där han mestadels pinkade. För att få honom att använda toalett bestämde jag mig för att göra ett litet expriment, nämligen att inte ha något spån på golvet utan bara ställa in 2 toaletter med spån i. Sagt och gjort. Nu ett tag, kanske 1½ vecka har han inte haft något egentligt bottenmaterial. Han har haft två toaletter med spån i, sin hundkorg i rotting med massa halm i och en hög med halm under sin sitthylla. Det har gått jättebra! Han pinkar enbart i lådorna, inte en enda droppe har han lagt utanför. Däremot bajsar han fortfarande lite utanför även om det mesta hamnar i lådorna. Det som hamnar på golvet är ju bara att sopa upp varje dag.

Anledningen att jag gjorde så här var just för att han pinkar mycket i och med att han är en stor kanin och det började lukta väldigt illa på bara någon dag vilket gjorde att jag fick lov att rengöra buren väldigt ofta vilket i sin tur resulterade i att det gick oerhörda mängder spån eftersom han dessutom har en rätt rejält stor bur.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Tycker ni det är okey att inte ha något direkt bottenmaterial annat än i toaletterna och mysställena (korgen och under sitthyllan)?

Sätter jag in spån till honom igen resulterar det för det första i att allt skjuts åt sidorna och det lika fullt blir tomt i större delen av buren eftersom det inte ligger still på golvet men risken är ju också att han då pinkar lite här och var igen.

Kan tillägga att jag inte tror att han saknar spånet. När han hade spån låg han aldrig i det utan rakt på golvet och det åker som sagt åt sidorna på en gång.

Taci
0

Jag tycker absolut inte du behöver ha något bottenmaterial, på hela golvet. Alla mina tre kaniner föser undan bottenmaterialet i buren, när de ska lägga sig, de vill helt enkelt inte ha det där. Halva buren är helt utan strö, eftersom de lagt upp det i en hög ^^

Du säger ju också att han inte verkar sakna spånet, så då tycker jag du kan ha det sådär :) När han är så duktig på toa o allt!

Deco
0

Jaa fördelen med att ha det så här är ju också att han alltid har helt fräsch bur… toaletterna tömmer jag ju varje dag (ibland varannan beroende på hur mycket det är i dom) och sopar upp det som är på golvet så han får ju egentligen renstädat helt och hållet varje eller varannan dag. Så på så sätt är det ju trevligare för honom också..

Noa-Nisse
0

jag tycker du ska köra på det som känns bäst för dig och din kanin! om han trivs med det så så är det ju inga problem ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Jojsan
0

Jag tror inte han behöver spån. Det verkar ju funka bättre utan. Men vissa kaniner kan få små sår eller något på tassarna om de går på för hårt golv, har jag hört. Du kanske kan hålla utkik för det i alla fall, jag vet dock inte om det är väldigt vanligt.

Denna kommentar har tagits bort.