Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4658 ggr
MadeleineH
2

Kalla öron?

Hej

Min kanin bor ute, det är i år som han börjat bo ute. Ibland när jag går ut och klappar honom har han kalla öron. Varför har han det? Är det för att han fryser? Eller är det bara så för att det är lite svalt ute?
Snälla, hjäp. Skulle vilja veta varför.
mvh
madde

Kawaiih
0

samma fråga här, men jag tror bara att de är svalt ute, hon är inte kall nån annan stans (Millan)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

MadeleineH
0

#1 okej, men ibland käns det som om hela han är kall. :S

Kawaiih
0

#2 testa att göra så han rör på sej mer. Typ ta ut han i hagen och sätt dit nya saker som gör att han rör på sej.
Sen så ge honnom lite extra pellets. Har för mej att dom får igång värmen av det. Men är inte säker. Borde kolla upp innan du testar så han inte blir övergödd. Men man gör så med andra djur som ska va i kalla förhållanden eftersom energin går åt till värmen…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Chikuma
0

Kaniner reglerar sin kroppsvärme via öronen därav är dem ibland varma och ibland kalla. Men är han för kalla så ge pellets det hjälper dem mot värme du kan också lägga in halm i buren ute om du inte redan har det så han får ett varmt underlag.

MadeleineH
0

#3 okej, tack. ska se till så att tjockisen rör på sig. hehe. Ska också ge honom lite extra pellets, men bara lite om du var osäker.

Har en fråga till. hehe. Det är så att vi har honom på balkongen eftersom att han gillar att vara ute (han har en utebur). Men han gillar också att springa in(inomhus) och ut. Och nu har han börjat tappa en massa hår?? varför? vi har tänkt på om vi ska ha honom inne. Är det hans vinterpäls han tappar pga att han springer in och ut. En gång sov han inne för att det oskade ute och han vart så närvös då. kommer vi inte kunna ha honom ute denna vinter? När ska vi då ta in honom?
förlåt om jag är besvärlig. ^^ 

//madde

MadeleineH
0

#4 okej, tack. ska lägga in lite extra halm. Glad

Chikuma
0

Att han tappar päls kan bero på två saker antingen att han har pälskvalster eller att han tappar den pga att han just springer ute och inne och vet då heller inte vilken väderlek och temperatur han ska reglera sin päls efter.

Jag rekommenderar att ni har han innomhus ifall han blir rädd vid vissa väder och tappar han päls som du säger är risken stor att han fryser ihjäl till vinter.

MadeleineH
0

#7 okej. vi tror att det är för att han springer ut och in. men måste vi då ha honom inne i vinter, vill ju inte att han ska frysa till is?

Chikuma
0

#8 Har han ingen vinterpäls så får ni ha honom inne.

[Niike]
0

Kaninen kanske håller på att "byta om" till vinterpäls, eftersom han fäller?

MadeleineH
0

#9 okej. Då får vi ha honom inne. Men när ska vi då ta in honom, vilken tid på året? Nu på en gång eller om en månad eller nått?

förlåt för alla mina frågor, borde ju igentligen veta bätre om kaniner eftersom att jag har en. :S

MadeleineH
0

#10 jo, det kan vara sant. Min mamma sa något sånt också här om dagen. Men vi ska till vätrinären om några dagar  och kolla hans öron, för det kliar så mycket i dom. Ska fråga dom vad dom tror.

Chikuma
0

#11 Beror helt på vilken temperatur du har dagligen hos dig. Kaniner vad jag vet trivs bäst när det är mellan 16-21 grader. Läste det någonstans.

MadeleineH
0

#13 okej. Här är det inte så varmt just nu. Men han var ute igår. Men jag ska nog ta in honom idag, ifall han nu inte har någon vinterpäls.