När är de gammla?
När anser du att en kanin är gammal?
Beror det på ålder elle när en kanin uppvisar tecken på att den är svagare? Blir olika raser gammla vid olika åldrar?
När man pratar med människor om kaniner så inser man att alla tycker olika om det här med gammal. Vissa anser en kanin på 4år är gammal, medans en annan kan ha en kanin på 7år och inte tycka den är särskild gammal alls.
Så när klassar ni era kaniner som gammla?
Och vad grundar ni detta på?
Jag skulle då säga att en kanin är gammal när den ger tecken på trötthet, som inte funnits tidigare. Man kan inte riktigt veta på åldern eftersom de lever så olika länge. Det är min åsikt;)
Jag anser en kanin gammal när den är efter 4-5 år, men asså då kanske jag säger "men han är ju gammal" till en kanin, fast jag säger ockås t.ex. att kaninen inte verkar gammal om den inte visar tecken på det och tvärtom, om ni förstår vad jag menar. Först och färmst vid tecken av åldern osv.. men jag kan ockås säga att kaninen är gammal trots att den är fin och pigg (åldenr, men om jag säegr så så säger jag också att den inte verkar gammal) ;D
Det är så svårt att säga.. men kanske runt 5,6,7 år. Det beror väldigt mycket på kaninen också men där någonstans.
Jag anser en kanin "gammal" när den passerar 6-års gränsen. Men "gammal" inom appostrofen behöver inte betyda att kaninen i fråga är tröttare eller beter sig gammal.
Tex,, Gubben som jag hade var väldigt pigg ända tills han fyllde 9. Då blev han döv, det var i våras. Annars var han fortfarande väldigt pigg. Men dövheten kom av ålderdomen, vid 9 års ålder… Han somnade in förra helgen, av ålderdom.
Min ena kanin, Skutt, är 7 år gammal och hur pigg som helst! Så i praktiken är han inte gammal, bara på "gammal" inom appostrof.
När den ger tecken på det helt enkelt.
#4 Håller med.
Det är väl samma sak med alla djur och människor. Man kan ha en gammal ålder men man behöver inte vara "gammal". Även om man har en hög ålder så kan man ändå vara frisk, pigg och bete sig som vanligt.
Jag har en kanin som är över 7 år, jag anser han som gammal (i ålder) men inte i beteendet.
Kastanjegårdens Kaniner