Dumpad foderkanin
Jag börjar bli väldigt less på detta men har ingen aning om vad jag kan göra, så jag tänkte rådfråga här.
Maj 2007 fick jag en foderkanin, tillhörande uppfödaren till en av mina kaniner. Anledningen var att hon skulle flytta och inte kunde ta med alla kaniner.
Vi skrev fodervärdsavtal och kom överens om att jag skulle ha kaninen på foder fram till vinter och sen bestämma ifall jag ville köpa den eller inte. Om jag inte ville skulle vi sätta ut en annons och kaninen skulle bo kvar hos mig tills ett nytt hem var funnet.
Under sommaren och hösten flöt allting på bra, vi hade mejlkontakt och pratade regelbundet.
När vintern närmade sig skrev jag ett mejl och sa att jag inte ville ha kvar kaninen utan att hon skulle sätta ut en annons. Jag fick aldrig svar på det mejlet och en annons dök aldrig upp.
Sen dess har jag helt enkelt haft kvar kaninen och nu har det gått ungefär 1½ år sen jag fick henne.
Jag skriver inte detta för att jag vill kunna bli av med henne utan om hon blir sjuk så måste jag betala alla ev. kostnader (i avtalet står det att vi ska dela på dem), jag kan inte avliva henne (om det skulle behövas) och om det skulle hända något som gjorde att jag inte skulle kunna ha kvar kaninerna får jag inte sälja henne.
Jag har både ringt och mejlat ägaren utan svar och det börjar bli ganska irriterande. Det står ingenting i avtalet om hur jag ska göra ifall ägaren inte hör av sig eller liknande så jag har inte direkt något "stöd" där.
Vad ska jag göra? Jag kan ju inte direkt släppa ut henne i skogen, och enligt avtalet ska ägaren kontaktas i god tid om fodervärden vill lämna tillbaka kaninen. Jag har ingen adress till ägaren heller då hon flyttat någon/några gånger sen jag fick kaninen.
Lång text, sorry.. men om någon har nån aning/ide om hur jag ska göra uppskattas det =)
the vanity, it becomes insanity
Ett såntdär avtal är ju inte juridiskt hållbart.
Har du inte hennes tel nr?
Vad jobbigt :/ Men hör med polisen kanske? ni har ju ett avtal.

#1: nej, jag vet.
Ja det har jag men får inget svar när jag ringer, så antinge har hon bytt eller så svarar hon inte.
#2: tror dock inte ett sånt avtal kommer hjälpa särskilt mycket, som Elina. säger är det inte jurudiskt hållbart. :/

#2, avtalet gäller inte precis som 1:an sa. men vissa följer ju det ändå..

Kan även tillägga att hon bor flera mil bort och senast vi snackade så skulle hon flytta, så det känns inte som en ide att åka dit..
Du kan väl låna en kompis mobil & ringa åt henne ifall du misstänker att hon inte svarar då hon ser att det är du som ringer? Du känner inte nån som är bra bekant med henne då? Isf kan du ju fråga dem om hennes nummer/mejl.

#5, detta kanske låter lite dumt men det är så jag hade gjort iallafall. För du har inte fått tag i henne på ett år? (kmr inte riktigt ihåg men iaf) vill du verkligen inte ha kvar kaninen hade jag letat efter ett nytt hem till den. och hör då den riktiga ägaren av sig hade jag bara gett henne den nya adressen där kaninen bor och så får dem pratas vid. Men det låter som att den riktiga ägaren rent ut sagt skiter i kaninen och då hade jag skitit i henne också. Hon kan ändå inte anmäla dig eller så eftersom såna kontrakt inte gäller så.. :)
Jag skulle iaf. sätta ut en annons på kaninen, efter som ägaren kanske bara gav dig kaninen som "fodervärd" fast egentligen "dumpa" kaninen hos dig? Iblanf händer det ju sånt? Ohc hon kanske inte svarar med flit? :S Ja iaf. skulle jag lägga ut en annons att kaninen är till salu!

#6: Känner ingen som har kontakt med henne, men tidigare umgicks jag med en del som åtminstonde visste vem hon har. Ska nog höra om de vet ifall hon har ny mejl/tel =) Har provat att ringa ifrån två andras mobiler men får inget svar då heller, så jag tror att hon skaffat en ny telefon + nr.
men tack =)
#7 & #8: jo iofs.. Jag vet inte direkt om jag vill sälja henne då jag blivit fäst vid henne nu, men om det händer något och jag verkligen måste bli av med henne kommer jag nog sätta ut en annons =)
Tänker förresten inte disskutera om hon håller sig undan med flit eller om hon har fått problem eller så, då det inte känns så nödvändigt att berätta och jag personligen inte vet.. =)
Eniro? :)
Vilken jävla dålig stil -.-
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Prövat kolla på hitta.se eller nån sån sida om hon finns skriven på nåt annat nummer eller adress där?

Tänkte det samma som #10, 11, sök på hennes namn och först i området där du tror hon bor? Eller, ja, t ex stockholm.. Eller, ja.
Mvh Sigrid

tänkte åxå samma som #10 #11 #12 :P
tråkit när folk gör sådär ;/ fattar inte hur dom kan överge en kanin å hoppas att nån ska ta hand om den?! :o ;S
Sån jäkla dålig stil asså! :/
Hoppas det löser sig.

Väldigt dålig stil. Men eftersom du inte får tag i henne och ett sånt där avtal inte håller juridiskt sätt, får du väl göra "vad du vill" med henne. Hade i alla fall jag gjort. Så vill du sälja, är det "bara" att göra det. Om ditt nr eller mail är lätt att få tag i (finns på hitta.se eller eniro), så borde hon ju ha hört av sig om hon var intresserad av sin kanin.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Har hon någon hemsida? Isf antar jag att du skrivit i gästboken om det finns, och då kan hon ju omöjligt missa det.
#17; vad skönt! :)
Hur blir det med henne? :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#18: lutar åt att jag ska köpa henne då hennes ägare inte har något intresse/möjlighet att ta tillbaka henne.
Tror jag ska behålla henne sen, hon är ju liksom en väldigt speciell kanin trots att hon är jobbig.. =) har inte riktigt löst det ännu. Men det blir ju hursomhelst enklare om jag äger henne på riktigt för då får jag göra "vad jag vill" md henne.
#19; Okej :)
Då tycker jag du ska köpa henne, då får du ju som du säger "göra som du vill" och du kan ju sälja henne om det nu inte skulle funka :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Härligt att det löst sig! Äntligen!!
Måste bara fråga.. Varför hade hon inte svarat? ;-)

Hur fick du tag på henne? :P

#20: jo precis =) vet dock inte om jag klarar att sälja henne :P
#21: ja! :D vet faktiskt inte, valde att inte ta upp det utan mest vara trevlig och så :P
#22: fick hennes msn-adress av en vän
#23 Okejs =)

#23 Okej :) vilken tur då! :)

måste bara tillägga att ett avtal är ett avtal, ett kontrakt ett kontrakt. Muntliga kontrakt gäller också, det är bara svårt att bevisa det. Men eftersom detta avtal var skrivet så gäller det såklart. Allt som skrivs under gäller. Så som sagt: Ett avtal är ett avtal.
Skönt att det löste sig :)
Hon kanske har bytt adress och telefon nummer utan att du vet det?
#29 Det har löst sig..