Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 641 ggr
gaaabbi94
0

Hoppning!

hejsan jag försöker lära min kanin hoppa och visst funkar det, han hoppar ibland på direkten och ibland måste man visa ett långt tag för att han ska förstå, problemet är att efter träningen kan han vara sur på mej i flera dagar, jag tror att det är selen han inte alls gilar att jag sätter på honom och att jag lyfter tillbaka honom varje gång han går iväg från hindret, när han blir dur kan han försöka bita mej bara jag klappar honom! och min kanin är annars den snällaste kanin jag känner som aldrig någonsin skulle bita nån! men när hna har hopptränat är han som förbytt!

snälla hjälp mej! jag vill att han ska se hoppningen som en kul grej och inte som tortyr!

[Wera]
0

Om han inte gillar selet så får du väl göra det roligt att ha sele på sig, om han har sele på sig så ger du han godis och mkt beröm! Efter att han accepterat selet så kan du börja hopp träna han. Om han inte vill hoppa så ska man inte tvinga kaninen till att göra det. *Hoppas jag förstod rätt, om vad du behövde hjälp med :)*

[Niike]
0

Alla kaniner tycker helt enkelt inte att det är roligt att hoppa =)

gaaabbi94
0

om man ska hopträna en kanin, kan det vara bättre om man tränar på nåt annat än gräs?, för min kanin vill bara äta annarsXD haha! ibland kan han tycka det är kul att hoppa och hoppr till och med över själv utan sele. men han kan vara sur på mej hela kvällen flör at jag har gtvingat på han selen…det ee inge kul.

Viljans
0

#3 Det verkar som om din kanin inte gillar när du ''tvingar'' honom att hoppa. Han kanske bara gillar att hoppa när han är i hagen eller nått? (:

Du vet, alla kaniner gillar inte att hoppa.

gaaabbi94
0

men jag tvingar honom inte! i början visar jag att han ska hopa över och visst, jag måste hålla kvar han ett tag för annars förstår han ju inte att han ska ÖVER hindret, efter ett tag kan han hoppa hela tiden( med selen på) men det ee just det där med att man satt på honom selen han inte gillar…nu kan han inte ens see selen utan att han blir rädd. jag tror jag helt enkelt får lägga ner det där med hoppning det var nog inget för oss… =/

aliciia
0

Hur högt är hindret som du försöker med .. eller aa.. hur högt är bommen :P?

gaaabbi94
0

humm, kanske två decimeter.

Metinia
0

#7: det är ganska högt tycker jag i alla fall för att vara i början och du försöker fortfarande lära din kanin att hoppa. Börja med lite lägre, kanske 5-10 cm. Hoppa inte så ofta med honom heller, så kanske han tycker att det blir roligare. Och så får du inte glömma att överösa honom med beröm när han hoppar, beröm extra mycket i och med att han faktiskt inte verkar gilla det egentligen. Och som sagt, träna honom först att gå i sele och sedan kan du fortsätta hoppa. Hur du tränar i sele kan du läsa om i artiklarna.

gaaabbi94
0

i början hade jag ännu lägre, och det är kors så att i mitten blir det knappt en decimeter!

gaaabbi94
0

#8  och 5 cm…det ee ju nästan lika högt som gräset i hagen. det kommer han ju inte ens hoppa över det kommer han gå över…

thexclub
0

Man börjar med fem cm, kaninen ska förstår att den ska hoppa över och sedan fortsätta framåt.

Det finns även kaniner som inte tycker om att hoppa höga höjder. En del kaniner är höjdrädda och det känns säkerligen när de landar på andra sidan hindret med framtassarna.

Kanske har du en kanin som bara vill hoppa lite lägre hinder, eller så kanske han bara vill hoppa när han själv vill? =) Eller så kan det vara att han inte är redo för högre höjder ännu, träna på 5-10 cm i några veckor (kanske 1-2 gånger i veckan) och sen höja till kanske 15 och sen fortsätta i sådan takt. En del kaniner måste man ta det jättelångsamt med.

Eller så kanske han helt enkelt inte tycker om hoppning, om han är "arg" på dig en lång stund efteråt?

the vanity, it becomes insanity

Metinia
0

#10: Ja, det är inte högt, men hur hög höjden blir för just din kanin beror ju på hur stor din kanin är ;P. Jag vet tyvärr inte hur stor din kanin är. Du kanske ska fortsätta med knappt en decimeter ett litet tag till, men som sagt, försök att vänja din kanin vid selen mer. Som du sa själv är nog selen problemet.

gaaabbi94
0

jaa…det är det men jag tror inte teddy tycker om att hoppa som ni säger, och jag har faktiskt inte högre en 5 cm, jag har ett kors och i mitten blir det då jättelågt! men just nu tränar jag inte honom utan har bara ett hinder som står i hagen som han själv hoppar över ibland, =) sen tycker jag inte att det är så viktigt att träna kaniner i hoppning bara för att man har än, jag har ju kul med min kanin ändå! jag tror inte jag ska träna han mer, han är nyfiken och vill helst titta runt själv =)