Klippa klor på BJ?
Ni som har en BJ (eller annan stor kanin), hur brukar ni göra när ni klipper klorna på dom? Alltså hur håller ni osv? :) Går dom med på det? Hur ofta klipper ni?
Idag försökte vi klippa Biggles klor.. Det gick inte så bra. Vi försökte hålla honom på flera olika sätt, men han vill helt enkelt inte va stilla så länge. Till slut lyckades vi iaf kolla på alla klor, och dom såg ut att inte behöva klippas (både jag och mamma tyckte det, och hon brukar klippa på våra andra kaniner + hunden). Det lite konstiga är att (bortsätt från nån enstaka klo för några månader sen) så har vi aldrig klippt Biggles klor, men dom håller sig lagom långa iaf ;o Men han gräver en del när han är ute och brukar få va ute ganska mkt, så det kanske är det? :)
Bild från idag på mig och Biggles (*obs, kaninklädd och osminkad*)
När jag hade en belgisk hare, så var jag inte van heller vid stora kaniner osv.. och samma dag fick jag lov att klippa klorna på hon efter som hon hade mega långa! Och jag kudne inte hålla hon heller på rygg eller liknand eosm jag brukar göra med de mindre kaninerna. Hon vela inte direkt sitta still i knät, så jag fick lov att hålla upp tassen på henne och klippa när hon satt på pallen. Lite som man gör med getter och hästar (att de får stå). Så hon stat där medan jag klippte och håll på med tassarna. De gick okej, men ibland vela hon inte de heller.
När vi klippte på skolans blgiska jätte satt vi gränsle över han(inte på honom) bara så att han inte kunde springa iväg, sen klippte vi klorna med honom liggande på magen, han e så snäll så det gick jätte bra ;)

Kaniner som gräver brukar slipa ner sina klor sjävla ganska bra så det är nog därför =)
Vad stor han har blivit förresten!
the vanity, it becomes insanity
Alpha är omöjlig att lägga på rygg och klippa (om jag klipper själv). Får jag hjälp håller jag henne som vanligt eller på rygg i min famn, medans mamma klipper. Det går bra!
Men oftast brukar jag klippa själv, och sist kom jag på en ny metod som faktiskt funkade bra.
Jag satte mig över henne, självklart låg ingen av min vikt på henne, men hon kunde inte komma varken framåt eller bakåt. Sen tog jag en tass i taget helt enkelt. Hon ville gärna dra tillbaka tassen, men efter en hel del envishet från min sida gick det :o)
Innan så har jag satt henne på "kaninbordet", då kan hon inte skutta omkring allt för mkt och det är i bra höjd för mig när jag ska klippa.
Jag brukar stå böjd över henne när hon sitter där så hon inte kan skutta iväg, och så blir det bättre "vinkel" för mig. Bifogar en bild på "kaninbordet" så kanske du förstår lättare hur jag menar.
Jag behöver inte klippa hennes klor så ofta heller. Hon går ju lös väldigt mycket så det kanske beror på det. Hon gräver även en hel del när hon är ute.
_
Ursäkta lång text ;-)_
Jag har en frasse, men han är bara bebis ännu. Har bara klippt hans klor en gång men då satt han helt lugnt och lät mig klippa. Hoppas det fortsätter så!
Jag lägger min jätte på rygg på golvet/gräsmattan mellan mina ben. Går jättesmidigt att klippa på det sättet.
Shit vad coola Belgiska jättar är alltså! Han är sjukt fin. Ni är jättesöta tillsammans.
#8 tack :)
Jag har lite problem att klippa klorna på min dam själv, och ingen i familjen är direkt pigga på att hjälpa till.
så vi åker med henne till djuraffären och får klorna klippta där.
#10 Får ni betala något?
#11: Japp ca 28-30kr.
Tycker det är lätt värt det. =)
#12 Okey =)
#10 okej :)
Funderar på om jag ska göra så sen om hans klor blir för långa o vi inte kan klippa dom.. Mamma är den som klipper, men hon blir skiträdd för Biggles så fort han rör på sig, så det går ju inte så bra :P
#12 Billigt, när jag åkte med två dvärgvädurar och klippte (djur affär) så kostade det mig 100kr >.<
#15: Ja, det var inte billigt. =S
Åker visserligen med Järnsaxa och Herr Blå, så det blir runt 60kr.
Men det är ingen summa jag direkt gråter över.