Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6350 ggr
annaforsgren
0

Springmask ;(

Nu har Xtra drappats av springmask eller vad det kallar, det är skitäckligt;( jag märkte två stycken i en plupp när vi var ute och sprang. men den största oron är att jag har blivit smittad? kan det smittas av på människor? För att isåfall dör jag!

Man ska väl behandla med Axilur, men hur mycket?
vätska eller tablett?
och ska jag behandla Tjoffsen också?
Hur lång tid tar det tills de är borta?
hur ska jag städa buren och det?

Fan , det är det här jag var mest rädd för skulle hända, inte konstigt att Xtra var så mager.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

thexclub
0

Köp axilur på apoteket, det brukar stå hur mycket du ska ge. Jag fick "pulver" eller vad man ska säga när Expo hade mask och la det helt enkelt i matskålen. Städade buren som vanligt.

Tror behandlingstiden var tre dagar eller nått, sen skulle det vara borta. Fast jag minns inte exakt :P

the vanity, it becomes insanity

gaaabbi94
0

jag tror inte att människor kan smittas, men jag har ingen aning ingentligen, men däremot tycker jag att du ska bahandla ALLA kaniner! :O men åk till vetirinär först., dom vet bättre än att du ska sitta på ett forum och vönta på svar som kanske inte ens är rättvisande!

thexclub
0

#2: det är inte nödvändigt att åka till veterinär om man fått mask på sina kaniner, då man kan köpa medecinen receptfritt på apoteket.

annaforsgren
0

JO jag ska behandla tjoffsen också.

[Niike]
0

Det är inte bra att behandla i onödan.
#2 Människor kan få mask, jo.

thexclub
0

Har för mig att människor kan smittas men är inte alls säker.
Du behöver inte behandla tjoffsen, det kan vara att bara Xtra har mask. Låt inte kaninerna gå i samma Hage och tvätta händerna efter att du hållt på med Xtra.

emms
0

Muffin fick det för ett tag sen. Köp axilur vet oral och ta 0,2ml i 5-6 dagar sen är det borta. Och människor kan smittas så tvätta händerna och om det kliar i rumpan (xD) så kan du ha det. Blanda det men nåt han tycker om typ banan :). Det är flytande och förpackningen är typ 50ml så det tar inte direkt slut. Lycka till!

Emma

[Wera]
0

Hur vet man att det är spring mask egentligen!? Alltså, de kan väl vara någon annan mask också elr?

annaforsgren
0

jag vet inte att det är springmask, men eftersom att de är i rumpan och kommer ut i avöringen så borde det vara det, så är de smala och vita.:/

thexclub
0

det låter som mask ;p

[Stampelina]
0

Människor kan få mask och det är väldigt vanligt bland barn. Jag har 2 barn på dagis och det har hänt vid ett par tillfällen att de lämnat lappar att det går mask, den smittan är ju luftburen. Smittar väldigt lätt!

Då uppmanar de om extremt nogrann hygien.  Tex, ska man klippa naglarna väldigt korta, tvätta händerna ofta, inte ha händerna kring mun osv. De barn som har fått mask får inte komma till dagis förrän de fullgjort sin medecindos. Man ska absolut inte behandla i onödan för då kan man bli resistent mot det, men om man har det så märker man det tydligen utan tvekan då det ska klia nåt fruktansvärt i rumpan strax innan man somnar, för det är när man själv varvar ner som maskarna kryper ut i analöppningen för att lägga sina ägg. Ett annat sätt att märka det på är ofrivillig viktnedgång.

Vanligast är bandmask och just springmask.

Det är sjukt äckligt och jag som har maskfobi får nästan panik när de lämnar ut lapparna på dagis, huu!! Än så länge är vi beskonade men inför varje snösäsong fasar jag, för de flesta barn vill ju smaka på snön och det är oftast via den de får mask…

annaforsgren
0

Nu har jag upptäckt att alla mina tre kaniner har mask, jag tror att det är spolmask Guld i mun
Jag gav Xtra och Tjoffsen Axilur idag också.
FY FAN säger jgg bara!:'( Jag fick stå och sanera burarna i 2 timmar minst idag, och att jag bor på balkong är ju inte heller till stor hjäp.
I morgon ska jag sanera Labansbur också, han som inte ens bor på samma ställe som de andra eftersom att jag inte får ha 3 kaniner hos mamma,så det är väldigt konstigt att alla blivit smittade. Jag undrar varför alla ärsmittade, antingen är det någon som blivit smittad av någonting, så jag spridit det till alla.
Eller så har alla blivit smittade på tävlingen i lördags eftersom att alla kaniner var där då. Det verkar som att det går ganska mycket mask i kaninhoppningen, vet flera som har kaniner som haft det.:(

Lägger maskarna ägg utanför analöppningen? (ursäkte frågan):P

Cagi
0

På människor gör maskarna det….Både runt vid öppningen och lite längre in…

Christinen
0

Äggen läggs vid analöppningen. De sprider sig väldigt lätt (genom händer, i damm osv) och som jag har förstått det kan dessa ägg klara sig flera veckor och sedan kläckas när den nått en mage/tarm. Usch!
Det är därför man oftast tar två kurer, så att två cykler av maskarna ska kunna dö. Vet inte om man gör så med djur, men med människor är det så.

annaforsgren
0

tack för hjälpen^^ nu ska jag medicinera och sanera här hemma. Hoppas att alla äckliga fula maskar döööör så jag slipper det här eländet.