Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1951 ggr
Majsbecka
0

Ute eller inne?

Jag har haft min kanin Leona ute hela sommaren förutom på natten. Hon är fortfarande ute hela dagarna förutom nu på natten och jag skulle vilja att hon var en utekanin, men vi har ingen bur ännu. Hon ska få vara ute nu från ca kl 07 - 21 och jag undrar om hon skulle klara då att vara ute, eller om jag ska ha henne som innekanin? hon har barjat fälla och jag tror att hon håller på at få vinterpäls, men jag är inte säker.

[Stampelina]
0

Tänk på att på vintern när det är -20 grader kan du inte ställa ut henne på dagen  och ta in henne på kvällen där det är ca 20 plusgrader, för det blir en temperaturskillnad på 40 grader. Värme och kylchocken är rent livsfarlig, den chocken överlever hon inte.

Du måste helt enkelt bestämma dig snart, ute eller inne.

Ska hon var ute så måste hon ha en ordentlig utebur med skydd för väder och vind.

Lycka till!

Majsbecka
0

#1 Nej, jag vet att jag inte kan göra det på vintern men jag gör det tills vi har fått tag på en riktigt utebur som hon kan bo i. Måste den vara isolerad?

Jag vill att hon ska vara ute, men vi behöver en bur. Än så länge har jag bara en betesbur till henne..

Zvintos
0

#2: Nej, den måste inte vara isolerad.
Alla mina uteburar är oisolerade.
Extra lager halm duger bra på vintern. =)

[Stampelina]
0

# 3 -Stämmer bra!

[Niike]
0

Rekommenderar att inte isolera, då det kan bli motsatt effekt om det blir fel. Dessutom är det ju inte nödvändigt =)

Rothmananna
0

Som sagt var, ingen isolering behövs. Mina kaniner är ute året runt, dygnet runt och det fungerar bra ^^

ciss
0

Nu börjar det bli ganska kallt framåt kvällen så om hon ska vara ute är det dags att hitta en bur nu innan det blir för sent.

Har inte heller min utebur isolerad, nya facken som byggs kommer inte heller vara isolerade men själva kaninstugan är isolerad :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Majsbecka
0

Tack allihopa!

Vi håller på att elta för fullt men vi hittar ingen! Är det någon som säljer bur i Övik-Härnösand-Umeå-Kramfors trakten?

Majsbecka
0

Tänkte bara höra med er för att vara säker…

För att hon ska vänja sig och så vidare så har jag satt henne tillfället i betesburen med skydd så att det inte regnar in på henne, men hon kan ändå se ut. Detta är alltså INTE permanent utan bara tills vi har köpt eller byggt en bur. Jag satte ut henne för några dagar sedan och hon är ute hela nätterna och dagarna nu, visst kommer det att funka? Visst kommer hon få vinterpäls och så? Jag satte inte ut henne för sent? Är lite orolig för detta. Dock ser hon mycket gladare ut än förut och jag tror att hon värkligen gillar att få vara ute! Har ingen halm ännu men jag har bunkrat upp med hö till henne och sitt hus som hon hade här inne :)

Majsbecka
0

Putt

Majsbecka
0

Putt, vill ha ett svar!

Majsbecka
0

Kan inte nån svara?

[Niike]
0

Jag tänkte inte uttala mig då jag inte är säker, men jag skulle inte tro att det är några problem alls då det fortfarande är rätt milt ute. Eller ja det börjar ju bli lite kyligt nu, men det går nog hur bra som helst. =)

Cagi
0

Jag tror att det är ok :-)

Jag undrar en sak angående det som skrivits tidigare; att man inte kan utsätta kaninerna för stora temperaturskillnader. Är det då så att ni som har era kaniner ute på vintern får inte ta in kaninerna för att kela utan ni måste vara ute hela vintern för att kela?

Jag har tidigare haft mina kaniner inne men nu har de fått flytta ut på min stora inglasade balkong där det inte blir så kallt i vinter. Men jag antar om det blir strax över 0 grader får de inte komma in till mig eftersom det är runt 20 grader här inne?

[Niike]
0

#14 Kaniner kan lätt få värmeslag, det är därför man inte ska ta in dom. Så du får helt enkelt dra på dig varma kläder när du ska mysa med kaninerna :-)

Cagi
0

#15 Det ska jag göra :-) Känns ju skönt att ha dem så nära, kaninerna är just nu bara tre meter ifrån mig men ute….Jag ska nog gå och gosa en stund :-)

Majsbecka
0

Tack så mycket för svaren! :) Känner mig lugn nu, nu får hon bo ute i vinter. Åh va hon kommer att gilla de! :D