HJÄLP!
Nu när jag kom ut till Lotta och hennes små ungar såg jag att en unge till var död!!
2:a ungen på 1 vecka. Var ute för några timmar sen och då var allt frid och fröjd, de fick vattnet påfyllt och höet påfyllt. Alla verkade pigga och krya, sen detta!
Jag vet inte vad felet är. Det är rent och snyggt i buren, alla var runda å goa - inte för runda, utan lagom, men ändå.
De har inte fått något utöver det vanliga, pellets, hö, vatten. Inte ens morötter eller knäcke de senaste dagarna.
Det är bara ungarna som dör, inte nån av de vuxna.
Kan nån hjälpa mig och förklara varför detta händer eller försöka komma på om jag gör något fel, för jag känner mig helt desperat nu, situationen är helt tröstlös.
De blev 5 veckor gamla idag.
Just nu vet jag inte ens om jag vill hålla på någe mer med Avel!!
Vet tyvär inte… :/ De har inga sår eller liknande?
Oj, vad tråkigt!:(
Färger på ungarna?
Är de brokade?
Nej inga sår, ingen diaré inget ögonklet, ingenting. Rena och fina.
De är viltgula.
Putt och HJÄLP!
Kan de ha blivit skrämda då?
Nej det har jag svårt att tänka mig för precis samma sak hände ju med hela Stampelinas kull i våras också, och den kullen hade jag ju här inomhus och här finns inget som kan skrämma dem så pass.
Alla Stampelinas ungar dog på precis samma vis som Lottas 2 verkar ha gjort nu.
Jag har pratat med min uppfödare om detta och hon säger att det bara är en grym otur, att detta tyvärr kan hända då och då.
De märkliga är ju att det är 2 helt skilda kullar med nästan 5 månader emellan. Om det hade varit nån sjukdom eller nåt smittosamt så borde man ju märkt av det på alla vuxna.
Det enda dessa kullar har gemensamt är att Stampe var pappa till dem. Tänker att det kanske är något knas de nedärver från honom… Men den tanken tyckte min uppfödare att jag skulle glömma för det trodde hon inte alls att det kunde vara.
Jag är jättenoga med att de har det rent och städat och att de har ordentligt isolerat från vind och regn, samt att de aldrig är utan vatten och hö, vad mer kan jag göra?
Varför undrade ni över deras färger förresten Wera och Niike?
#7 För att vitscheckar ofta dör i förtid.
Om Stampe är pappa till båda kullarna, låter det ju som om det är han som är "orsaken".
Har för mig om att Granmors Tai-Pan lämnade efter sig ungar som dog tyvärr, men är inte helt säker på detta..
Det kan vara en mängd olika saker. Det bästa är väl att låta obducera ungarna och därmed komma fram till dödsorsaken. Vissa virus drabbar endast ungarna, t.ex. coccodios.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
Vilken färg? är föräldrarna? Har dom stamtavla? det kan vara en sjukdom någon av dem bär på..
Med vänlig hälsning,
Jenny
10# - Viltgula, det har jag redan skrivit och självklart har de stamtavlor! Alla är olika, men jag skulle aldrig avla på djur utan!
Min uppfödare har ju fött upp alla 3 av De vuxna djuren och säger att det absolut inte finns något (nån sjukdom alltså) de själva skulle kunna bära på då hon enbart avlar på och säljer friska djur
#9 - Ja, Du har nog rätt, enda sättet att få veta säkert är väl att obducera ungarna, men tyvärr har vi inte "sparat" de 2 som dött nu. Så det får bli om fler dör. Vet Du var nånstans i Sverige man obducerar små djur, verkar vara svårt att få tag på sådana ställen.
#11 de flesta vetrinärkliniker ?
#12 - Nej, det är inte vanliga veterinärer som obducerar, utan vettar med obducentcert.
#12 Det är nog inte alla veterinärkliniker som gör det.
#11: Jag har aldrig behövt göra det så jag vet faktist inte. Kan kolla upp det annars!
Den lokala veterinären kan säkert hjälpa dig att skicka ungen till ett bra ställe där de kan obducera.
Jag tror tom att det måste gå via en veterinär.. så att inte vem som helst kan skicka in vilket djur som helst.
Nu har jag varit ute och gjort helt kliniskt rent i buren och diskat upp allt och tittat igenom dem och undersökt hela buren, allt för att förebygga att detta inte händer igen.
De ser rena och fina ut, alla verkar må bra, men som jag tyvärr fått erfara tidigare kan ju skenet verkligen bedra.
Gör det det blir jag tokig!
Undrar hur ofta man ska göra rent hos dem, kan man göra rent för ofta? Tidigare har jag tömt toan varje dag och städat ur hela buren var 3:e dag, nu tänkte jag börja göra helt rent var annan dag istället, och toan fortfarande 1 gång om dagen, dels för att de faktiskt behövs när de är så pass stora nu men även för att kunna vara helt 100% säker på att problemet inte är hygienrelaterat.
Några ideér kring det? Är det för sällan eller för ofta?
Hur ofta städar ni andra som har uppfödning, åt en hona med ungar?
#18: När ungarna börjar äta pellets och hö ska man se till att det är verkligen kliniskt rent i princip hela tiden, eftersom de annars kan få i sig bakterier via sin mammans (eller sina syskons) avföring.
Jag gjorde inte rent varje dag, utan snarare som du, var tredje dag och toalådan varje dag. Jag hade tur då nästan alla mina ungar lärde av sin mamma vad toan var till för.
Men misstänker man någon virusinfektion kanske det är bäst att hålla så rent det bara går!
#19 - Tack för infon om det. Då är ju hygienen grymt viktig! Då kan det ju ev varit som så att de fått i sig "skitig mat" eftersom en del av höet hamnat brevid höracket och ner på marken där de trampat och setat på den. Det höet som legat på botten i buren har jag lyft ur och slängt, men givetvis måste de ju ha hunnit äta av den också innan jag kommit och gjort det.
Men samtidigt så tycker man ju att så skitigt har det ju aldrig varit, jag är rätt pedantisk med mina djur, tänker lite på hur de klarar sig i det vilda, där måste de ju utsättas för rätt mkt smuts och bakterier, eller…? Jag har alltid trott att kaniner hör till de lite mer tåliga djuren, men det verkar vara tvärtom!
När några av mina kaniner insjuknade skickade vi en unge till SVA på obduktion, för att fastställa vilken sjukdom det var.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#21 - Var ligger SVA?
Uppsala
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Ok, har för mig att Monika pratade om att det fanns en obducent åt det hållet för ett tag sen, det ringer i alla fall en liten minnesklocka… Tack!