Kastrering
jag ska antagligen kastrera min lejonhuvade kanin, jag har hört att när kaninerna blir känsmogna kan deras personlighet förändras väldigt mkt, och min kanin är väldigt kelig och trevlig, och jag vill gärna att han ska fortsätta vara så, jag undrar om man måste kastrera kaninen innan den blir könsmogen för att det ska ha nån effekt, för i min kaninbok stod det ( om man kastrerar under RÄTT tid hjälper det oftast väldigt bra med kastreringen) menar dom alltså att det inte blir nån effekt om man kastrerar kaninen när den redan är könsmogen? min kanin Teddy kan bli könsmogen när som helst för han är 4 och en halv månad, och vi vill ha lite tid att bestämma oss för hur vi ska göra
så snälla hjälp mej? är det nån idee att kastrera om kaninen redan är könsmogen?
kaniner blir la könsmogna vid 7 månader :) ? *inte helt säker*

näää. när jag köpte honom saa dom att dom blir könsmogna vid 4-5 månader. :/
Runt 12v blir de könsmogna, ibland tidigare mnen man brukar vänta med kastrering till ca 6 månader för att kaninen ska växa klart i kroppen först.

men snälla det ee inte när dom BLIR könsmogna jag undrar över. uta är det försent att kastrera när kaninen redan är könsmogen?

Det är inte försent att kastera när kaninen redan är könsmogen. Den SKA ju bli det innan man får lägga den på operationsbordet.
När han blir könsmogen kan (inte säkert!) han få förändrade beteenden men dessa går ju vanligtvis över när tonårsperioden är över…
Det finns en artikel om kaniner i tonåren här på kif - läs den! Även en artikel om kastering, så sök bland artiklarna!
Kaninen ska vara könsmogen innan du kastrerar den.
Det är alltså inte för sent att kastrera när den är könsmogen, den ska kastreras när den är könsmogen. Innan den är könsmogen är det alltså för tidigt.
Dom blir könsmogna när dom är runt 3 månader, senare för stora raser.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#4 Jag svarade ju på dina frågor och nu har alla andra också gjort det
Tror sjutton att kaninen måste vara könsmogen innan du kastrerar den! vad ska man kastrera annars liksom?? ;)

okeej tack för hjälpen, men om det är så tidigt som ni säger att dom blir könsmogna, alltså vid tre måander, då borde min kanin redan vara könsmogen eftersom han ee drygt fyra, och på min kanin har jag faktiskt inte märkt att han förändrats när han blev könsmogen, jag kanske alltså rent av inte behöver kastrera honom..för det är väl inget måste?
#9 Det är inte säkert att din kanin är könsmogen än. Det är olika vilken ålder kaninen blir det i, men för dvärgraser brukar det vara runt 3 månader. Men det kan lika gärna vara vid 5 månader - han kanske är lite sen av sig? :)
Men det är inget måste att kastrera, men det kan vara bra att göra om kaninen t ex skvätter och markerar på allt och alla.

okeej…tack

Jag har nu 5 hanhar hos mig och ingen av dom är kastrerade och dom är lika gosiga :) jag vill inte kastrera nån av dom iaf jag skulle få för mig att ta ungar och då är det ju onödigt att köpa en till kanin för det :) mina har inte ändrats och din kanske är könsmogen fast det är ingen skillnad? :) hoppas det går bra iaf :)
Märker av väldigt väl på min lillkille som är precis 3 månader nu. Men då bor en hona i närheten av honom också. Utan honor brukar det märkas mindre.

Okej., hoppas att det är som ni säger att det inte behöver bli nåjn skillnad! Det finns ingen hona i närheten av min hane faktiskt. han bor helt ensam vilket jag tycker är lite tråkigt eftersom att jag läst att det är bättre att ha två kaniner. Min kompis har en kanin, men det är en hona så dom kan tvärr inte träffas, det var också en andledning till att jag ville kastrera Teddy, men min mamma tycker det är onödigt att kastrera honom om hans beteende inte förändras. och jag har inte tid för två kaniner. visst kan dom må bra ändå?

#14 Klart att dom kan må bra även om man bara har en kanin :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Mina kaninhanar blev väldigt busiga och lite osäkra och skvätte m.m när de var i tonåren, men när de blev ca 1 år så gick det över :)
så det är bara att stå ut om du har tålamod. Annars borde man kastrera innan de kommer in i tonåren, annars är det för sent tror jag, för det är det att de inte ska upptäcka att de kan jucka och skvätta och hålla på.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

okeej..tack=)
men jag tror jag har bestämt mej för att inte kastrera honom
han är jut trots allt 5 månader nu så han är ju redan tonåring och är fortfarande lika gosig