Kanin iFokus

Kanin

Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 1684 ggr
ciss
0

Artikelförslag

Här är en ny tråd där ni kan skriva vilka artiklar ni vill ha. :)

Vi kommer inte göra alla, men vi försöker skriva så många bra & intressanta artiklar som möjligt!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Zoie]
0

jadu :)  jag vet att många vill ha en artikel om sy egen bogsele och den ska jag faktiskt skriva!  så fort Tina loggar in :D

[Niike]
0

#1 Så bra! :) Annars kan du ju PM:a den?

[Wera]
0

Kanske, typ vilka färger man kan blanda som inte "förstör" färgerna? För ren Avel.

Kanske redan finns en sådan artikel? Vet inte ;S

Milosmamma
0

Jag vet att det finns en artikel med godkända färger o sen med inte godkända, verkligen jättebra, men vissa vet ja inte hur dom ser ut, Så lite mer lärdom till oss nya tack =)

[Zoie]
0

#2 till tina ? =)

[Niike]
0

#5 Ja, eller vem som helst av medarbetarna. Tror det är OK för Tina iaf, om ni inte bestämt något annat då =)

#4 Vill du ha mer bilder eller förstod jag fel?

Jetaime
0

Jag har en liten ide kanske? Kaninungars utveckling, så kan man lägga upp lite bilder och skriva om dom, typ hur dom utvecklas och sånt, gjorde det på min hemsida med min a-kull :P
Om det skulle va nån ide kanske, jag har ju massa bilder och så..

[Niike]
0

#7 Tror faktiskt det är påväg :D

Jetaime
0

#8 jaha :P

Milosmamma
0

Ja mer bilder hur olika färger o allt ser ut. i smam artikel.

Zvintos
0

Jag skulle vilja se en artikel med hur man öronmärker kaninungar, med beskrivning och bilder. ^^

Tina-A
0

Bra förslag!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KvirrZ
0

#10 kanske ska läsa bland artiklarna? jag har skrivit om alla godkända färger samt så finns det bilder och nya läggs till när jag fått tag i dom. men vissa färger är inte så lätta att få tag på.

- Mvh Emma

Dixxie
0

En artikel om rasen Lilla Havanna är högst upp på min önskelista just nu. PM:ade Tina_A om det. Någon som känner sig manad?

[Caaassie]
0

Jag skulle tycka det var kul och intressant att läsa om hur det är att vara uppfödare :)

thexclub
0

#14: jag tänkte göra en artikel om lilla havannah, det är dock svårt att hitta info/bilder på dem..

the vanity, it becomes insanity

ciss
0

läs tråden "ras-artiklarna"

www.frihetenskaniner.se

aliciia
0

hur man gör gröt etc. till kaniner ^^

repekka94
0

en om hur man blir medlem i skaf och hur man skriver ut stammtavlor och härstammnings bevis och sånnt

[Zoie]
0

#18 Gröt är inte så svårt :D enkelt!

Tixy
0

En artikel om hur man gör rosetter till luggar/selar?
En hjälp-artikel där man kan försöka diagnosera sin kanins sjukdom, och saker som man ska göra för dessa för att underlätta för kaninen under ev. resa till veterinär osv?

Feliciaa
0

Vad som kan vara bra att ha i sitt "kaninapotek" och vad man ska använda dem olika sakerna till

t.ex

Pincett

Är bra til blaablaablaa ..

ciss
0

#22: Kommer snart :)!

www.frihetenskaniner.se

Tixy
0

#23 Perfa! :D

aliciia
0

#20 de vet jag ^^ men va man kan ha i , för att få det nyttigt åså ^^

[Zoie]
0

#25 haha okej :)

Feliciaa
0

#23 *tummenupp* :D

[Niike]
0

putt!

fler förslag önskas! :D

Yuki
0

Kanske en artikel om hur man lugnar ner sin kanin när det hänt nåt som gör den stressad (annars kan den ju dö?) eller hur man undviker att den blir det när man till exempel är ute och går med den? Att man håller ögonen öppna ifall ett djur skulle komma och så vidare… Ja, jag vet inte, jag suger på förslag… Men jag tycker det skulle bli en bra artikel. Fast alla bra idéer verkar vara upptagna.

[Niike]
0

alla förslag är välkomna =)

putt

Siggen
0

En artikel om hur man bygger utebur kanske? Kanske typ hur man bygger flerfackare, vad man behöver, ungefär vad det kostar och så..?

Mvh Sigrid

Jojsan
0

En artikel om hur man handmatar kaninungar och hur man tar hand om kaninungar som har förlorat sin mamma eller liknande.

Taci
0

En sak som jag skulle tycka var intressant är, att jämföra olika ögonfärger o skriva mer om dom. Tex hur man får fram rödögt, blåögt, hur odd-eye uppkommer, om synen är olika vid olika färger. Hoppas ni förstår ;D

[Niike]
0

#33 Låter spännande! :D

Bra förslag!

[Niike]
0

putt

Tina-A
0

puttar

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

putt

Tarkie
0

Hur man gör koppel ^^

Creation
0

Hur man tränar en kanin till att inte bita på sladdar, om det ens är möjligt.^^'

Nej, jag vet en ännu roligare idé. "Hur man kaninsäkrar hemmet" xP Fast det kanske är förklarat nog i artikeln om hur det är att ha kaninen lös inomhus?

Hur man vänjer bort dåliga beteenden, såsom gallerbitande t.ex.

Finns det någon steg-för-steg artikel om hur man tämjer en kanin? Eller om hur man tämjer en skygg kanin?
Bara några förslag. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

viko
0

Hur man gör sitt eget H-sele!

Katter3
0

Jag skulle vilja läsa om hur man "stärker bandet" till sin kanin. Hur man ska gå tillväga för att få kaninen att lita på en.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Katter3
0

Puttar upp.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

[Caifeen]
0

Typ vad man ska tänka på om man ska ha uppfödning och så ^^

[Eichan]
0

Hihi kom bara på en liten ide nu när jag var inne på ridsport iFokus. Skulle man inte kunne göra en artikel serie om kaniner i andra länder? t.ex hur kaninerna har det där, om skötseln på dem är annorlunda, raser, om man ställer ut och hoppar med kaniner etc.. Om det låter intressant så kan jag berätta om kaniner i japan ;D Och sedan finns det väl några här inne som bor i finland också?

[Niike]
0

bra förslag :D

[Eichan]
0

#39 jag har en färdig sån nerskriven någon stanns på datorn..

[Eichan]
0

*putt*

Feliciaa
0

Hur man syr en rosett

Skulle vara kul att veta :)
Men då kanske inte rosetterna skulle sälja så bra om alla började tillverka egna xD Men jaja :P

kaningodis
0

Jag tycker att det ska finnas en artikel om hur man könsbestämmer kaninungar. Det finns en bra tråd om detta men det skulle vara bra om den blev en artikel.

Kastanjegårdens Kaniner

[Zoie]
0

#48  **Vill verkligen också veta hur man syr en rosett! :D
**Det är väl samma med selar, jag skrev en artikel om hur man syr bogsele. Har själv inte märkt att alla tillverkar egna men jag kan kanske hålla med :D  Om flera börjar sälja rosetter är det ganska bra och ganska dåligt, för köparen är det ganska bra. Då kan man välja mellan flera som säljer rosetter och titta vad dom har, vilka som säljer dom finaste m.m. Fast det är nog ganska dåligt för dom som säljer..

[Niike]
0

#49 är på väg.. :)

Kiwanu
0

jag vill verkligen veta hur man gör sitt egna kanintäcke :D

Quette
0

Jag skulle vilja ha en artikel om vad man kan göra med sin innekanin på vintern, hur man gör en egen prisrosett av tyg och lite annat roligt pyssel :D

Frida-H
0

Om Gotlandskaninen Oskyldig

Christinen
0

#48, #50: Jag håller på att skriva en artikel om hur man göra rosetter. Blir klar om 1-2 veckor.

Zvintos
0

Vore inte en artikel om wienertecknat bra att ha?
Där det står om hur wienerteckning uppkommer, hur den kan se ut, anledningen till att den inte är godkänd, och varför man (om man inte vet vad man gör) ska blanda in vit blåögdt i annan färgavel.

Feliciaa
0

#55 Superbra! :D

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Niike]
0

puttis :)

[Zoie]
0

#55 vad bra! :D ,  Det var inte så svårt att göra en rosett provade en liten stund och funderade sen kom jag på :D  Så nu vet jag hur man gör rosetter *haha*

Christinen
0

#61: Visst är det lätt! men kanske exprementera ganska mycket också och komma på egna former och utföranden! :)

[Niike]
0

putt

[Wera]
0

Vet inte säkert om det redan finns en sån här artikel. Men havanna är en jätte fin färg! Skulle vilja läsa mer om den färgen, den är ju ganska efterfrågad! T.ex. läsa lite om vilka raser det finns i den färgen, och lite om genkoden och vart man upptäckte den (kanske?) eller t.ex. om man ska försöka få fram havanna, vad man "måste göra då" (alltså vilen färg måste kaninen ha/bära på för att få kunna få fram havanna). Vissa vet ju redan om det, men vissa inte!

Skulle också vilja läsa en artikel om hur man kan importera och sånt från utlandet (t.ex. holland elr tyskland).

Creation
0

Kom att tänka på nu, att det finns rätt få utställningsartiklar(bara en, om jag inte missat någon till?) *s* Själv kan jag knappt något om kaninutställning, förutom de grunder man läser i den artikel som det finns. Men är det inte mer man kan lära sig om hur en utställning går till? De olika titlarna/priserna kaninerna kan få, förklaring för förkortningarna, t.ex. Själv vet jag inte ens riktigt vad PET är i kaninvärlden ^^' Är det som med marsvin, att bara kondition och sundhet bedöms där?

Det skulle även vara bra att veta vad för utrustning som kan vara bra att ta med sig. Behöver kaninen tränas på något inför utställningen? Att ligga på rygg, att stå rätt?
Bara några exempel på vad man kan skriva om. :)

Skulle kanske vilja ställa ut kanin någon gång i framtiden(när jag skaffat en :p), men tycker inte att den informationen jag fått reda på här känns riktigt tillräcklig för att jag skulle våga mig på något sånt sen, tyvärr :p

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Niike]
0

putt
**
Ös på med ännu fler förslag nu** ^^ jag vet att det finns många förslag som vi inte har skrivit artikel om, men vissa saker är väldigt svåra att hitta fakta om och vissa kräver lång tid att göra.. :)

[Niike]
0

putt igen :P

[Niike]
0

putt

[Niike]
0

putt, har ni inga fler idéer?;)

flikkan
0

Puttar ..

Dixxie
0

Skulle gärna vilja ha en artikel om nyttigt godis till kaninen. Vet inte om det finns någon sådan redan? T ex om vilka växter och blad som kaniner gillar och som är ofarliga. Vet att PippiAdolfs kaningård har rätt mycket information i och för sig, men en lättfattlig artikel hade inte varit fel.

En artikel om hur man avlar fram nya raser vore kul också, t ex om avelsarbetet för lejonhuvad dvv.

Quillaq
0

en artikel om hur man gör rosetter :) eller piffar upp sin transportbur :)

[Niike]
0

#71 Det finns ju t ex "Kaningott", "godsaker till din kanin" och "grenar" :)