Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1251 ggr
ladysurprise
0

rovdjurs säker

Hur gör man buren rovdjursäker.. Nät i boten är väll en gräj så inget kan ta sig in eller ut.. Har ni några mer tips??

Evelinaesbjornsson
0

Du kan ha dubbla nät. T.ex första nätet (det som är mot backen) är hundgårds nät och det andra kan vara nått annat nät. Då blir det ju så att hundgårds nätet skyddar mkt då det är ett mkt starkt nät. Och genom att du har 2 nät så blir det lite extra starkt. Jag har hundgårds nät under buren, det är mkt effektiv.

Så mitt råd är att du har ett hundgårds nät mot backen och sedan ett annat nät efter det! (som kaninen kliver på)

ladysurprise
0

ja de kan ju va nått.. :)

mer tips? tas gjärna i mot

aliciia
0

#1 MAN SKA INTE HA NÄT I BOTTEN ?!

aliciia
0

ops, caps lock

Taci
0

#3, om det ligger mot marken så? Annars kan ju både kaninen gräva sig ur o rovdjur gräva sig in..

Frida-H
0

En rovdjurssäker bur ska ha golv, sidor och tak. Nätet ska vara hållbart både för kanin och rovdjurständer, dvs är tunna nät som ex hönsnät förkastligt. Möjligtvis kan man ha detta som tak. Maskorna ska även vara relativt små, tills ett par veckor tillbaka trodde jag kompostgaller var bra då dessa är mycket starka. Dock är maskorna såpass stora att ett rovdjur kan sticka in nosen och ta sig en tugga av kaninen inuti, jag hade en kanin som blev av med ett stort område päls samt att lite hud slets med.

Tänk på att även skarvar ska vara täta och hållbara, många rovdjur är riktigt starka och kan slita sönder det mesta om det sitter en hel måltid framför näsan på dem…

#5 precis :) I betesburar som står på marken får man ha nät men inte i vanliga burar som står över mark.

Evelinaesbjornsson
0

#3 Jag menade om hon skulle ha betes bur. Annars om det är över mark ska man inte ha nät, då är det t.ex playwood eller nått sånt.

gogogo
0

alltså, om man har nät kan dom väl fastna med klorna eller tårna och göra sig illa??

[Stampelina]
0

Aldrig varit med om att kaninerna fastnar med klor eller tassar i bottennät. Jag har gunnebostängsel i botten, mest för att de inte ska kunna gräva sig ut och smita, men även för att det ska bli svårare för rovdjur att ta sig in till dem.

Evelinaesbjornsson
0

#8 jag har alltid haft nät i botten. Och aldrig vart med om att kaninen/kaninerna fastnat på nått sätt. Man måste ju vara försiktig så det inte händer. Det 'r ju inte bara att lyfta och flytta, man måste ju se till att kaninen inte trapar igenom el liknande.

Efter att en av mina kaniner åkte igenom nätet (det var tydligen ett stort hål i nätet efter att det lossnat från kanterna) så har jag luft mina burar mkt högre ään vad jag gör nu, detta för att vara säker på att kaninen inte klämms mellan nätet och backen om den åker ut, vilket är helt omöjligt nu när jag lagat buren och kollat alla de andra burarnas nät.

[Wera]
0

#3 Vrf inte? :) I gården? Mot marken, går jue! Om kaninen gräver elr om det finns t.ex. rävar.

malinroth
0

Att ha höga ben på buren  samt att den är stadig bur och har stadigt nät (exempelvis svetsnät) är effektivt för att skydda djuren mot rovdjur. Har man höga ben och en bit täckt längs nederkanten dessutom så blir det än svårare för rovdjuret att komma åt och ens visa sig för kaninen så risken för att kaninen skräms ihjäl borde också vara lite mindre då.