Sår vid könet! ;O
I förrigår märkte jag ett litet rött sår bredvid könet på Mumin, idag märkte jag ganska många små sår vid Nalles kön samt på testiklarna! Ser inte så fint ut ;/ Mamma tror att det kan vara gräset för de gick båda i gårdarna som var i längre gräs som är lite "vassare" typ.. och inte "vanligt trädgårds gräs". Så vi har flyttat gårdarna så får vi se om det läker, Mumins sår läker iaf. jätte fint. Men tror ni att det kan vara p.g.a det "vassa" gräset? Mumin går ju ihop med My och hon har inte sår, dock har hon längre päls vid könet än vad Mumin har efter som jag klippt Mumin där för hon var lös i magen förut. Och Nalle är ju korthårig. Lägger ut bilder på Nalles sår! Dom är fler än vad Mumin har efter som hon bara har ett, Nalle har fler, men vid könet på han är dom större, på testiklarna är dom mkt mindre! Det är inte svullet elr infekterat eller liknande, bara som prickar typ…
Har inte märkt att de skulle påverkas av att gå i högre gräs.
Just nu är det så högt gräs i hagen, att kaninen som är därinne nästan försvinner (utom Järnsaxa då).
Och de har inget sånt där.
Var väldigt suddig bild, så svårt att se.
Du kan ju ringa en veterinär och höra vad de tror.
#2 Okej men de är sånt där som typ "vass" har för mig att det kallas så? fast det växer väl vid sjöar, men ja det är nästan som det… gårdarna är i hästarnas "hage" typ.. och det är en bit vid vår gård men vid skogen så det växer lixom "vilt" där… det är inte vanligt gräs.. du har väl gräs som är längre men mer som "trädgårds gräs" .. ja svårt att förklara. Men om det inte läker.. så ringer jag vetten ;)
putt
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#4 Tack :D
Tvätta rent och ha han bara i kort gräs där han inte kan göra sig illa.
#6 han går nu på kort gräs (som vanligt "trädgårds gräs"). Ska tvätta rent det med jodopax… men kan inte kaninerna tvätta rent det då? Det ä väl inte bra att få i sig det då elr?
#7 tvätta bara med jumet vatten :)
Kan berätta hur det har gått då :)
Dagen efter såg jag att 2 av såren på Nalle + såret på Mumin var stort och svullet! Ringde veterinären direkt och hon sa att jag skulle klippa bort pällsen på dom så de kunde luftas, och så hålla det tort och rent, så de fick inte komma ut hagarna för de hade regnat för de var vått i gräset. Satt på en salva på mot svullnader. Och dagen efter vart de bättre, nu synns de inte, så såren är helt borta, fast Nalle har fortfarande små prickar på testiklarna.
Jag tror att sårna berodde på knott, efter som jag hittat en hel del döda knott i pällsen på Nalle, så de har fått flytta in, så det inte kommer fler knott.