Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1493 ggr
mois
0

hur mycket pellets per dag?

Ska man ge kaninerna pellets flera gånger om dagen eller ska det vara begränsat, mina honor är nu nästan fyra månader.

Memsan
0

Jag ger mina kaniner kraftfoder 1 gång per dag.

dec-feb = 0,75 dl/dag

mars-maj = 0,5 dl/dag

jun-aug = inget

sep-nov = 0,5 dl/dag

Oavsett ålder

flikkan
0

Jag ger alla mina kaniner ca 1 dl var på morgonen.

Men ungarna ger jag fri tillgång till.

Taci
0

Jag tycker det är lite olika. Hur är de i hullet? Man brukar ju säga att de ska få fri tillgång till pellets upp till ett halvårs ålder. Men många ransonerar ändå lite, eftersom de kan lägga på sig lite mkt i vikt. Men känns de i fin form så skulle jag ge dom fri tillgång nån månad till, o sedan ransonera, o anpassa efter hur bra hull de har, o hur mkt de motionerar osv :)

Om du ger dom en eller två gånger om dagen kan bara du bestämma. Tror de flesta ger en gång om dagen. Ex pellets morgon o grönsaker på kvällen eller tvärtom :)

Tina-A
0

Ge fri tillgång i någon/några månader till. Om du vill ge pellets 1, 2, 3 eller 10 gånger per dag bestämmer du ;) Dock kan det vara svårt att dela upp några matskedar (om det är vad du ger dom) på 10 :) 1 eller 2 gång per dag är vanligast.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mois
0

Ok tack

[Wera]
0

Beror på vad för pellets du har, och vad för ras kaninen är. Oftast brukar man ge fri tillgång, men max 1dl pellets när kaninen växer.

Jag ger 5msk (nästan 1dl) till min 5 månader gammla dvärgvädur, ca ½dl till min 4 månader gammla dvärgvädur (fri tillgång, max 1dl, men ½dl i taget). Mina två teddyvädurar ger jag 1dl (de bor tillsammans) och de är ungefär 9-10 veckor nu.

+ alla får fri tillgång till hö (dock inte om de är i hagen och äter gräs).

Kawaiih
0

putt

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Taci
0

#7, varför putta när TS fått svar på sin fråga?:S

Cagi
0

fri tillgång, men max 1dl pellets. Vad betyder det?

gaaabbi94
0

när kaninerna inte växt klart ska dom få äta hur mycket dom vill av palletsen , men när dom växt klart, vid ca 4 5 månader ska du gee begränsat med pellets!  För en dvärgkanin är ungefär 3 matskedar pellets om dagen ett bra mått för att kaninern ska må bra, sen ska det vara ca en deceliter om det är en kanin (alltså inte dvärgkanin) men kom ihåg att alltid fri tillgång till hö!

[Niike]
0

#10 Vid 8 månader brukar en dvärgkanin ha växt klart.

Och hur mycket kaninen ska få då är heelt olika! Vissa kaniner lägger väldigt lätt på sig, medan andra behöver väldigt mycket för att ligga bra i hull. Det är även inte säkert att större kaniner behöver mer pellets. En del kaniner kan man inte heller ge fri tillgång till pellets tills dom vuxit klart. Man får helt enkelt se om dom behöver det eller ej :)

conejo
0

jag brukar ge min sötnos blandat foder. En näve ungefär.. eller 3 matskedar. Är det tillräckligt för en 2 åring?

[Wera]
0

#12 Vad menar du med blandat foder :) ? 3msk kan vara bra till en dvv, men vissa behöver mer. Olika fårn kanin till kanin och vad för ras är han?

Taci
0

#12, du ska Inte ge gnagarblandning, om det är det du menar. Ge pellets, o hur mkt du ska ge är omöjligt för någon av oss här att svara på, det beror på en himla massa olika saker, läs vad Niike skrev i #11 :)

conejo
0

#13  Jag brukar köpa Dogman Proffesional's Dinner (blandfoder) och så brukar jag blanda det med pellets. Har en foodbag :D

#14  Jag har alltid gett honom blandfoder, men jag har alltid försökt att köpa det nyttigaste. Solna zoo har ett nyttigt och bra foder. Dom rekomenderade det där jag köpte honom, vilket var på Solna zoo :)  Fodret har ljusbruna och mörka pellets.. och lite torkade solrosor. Min kanin är inte så förstjust i just pellets men äter det ibland, faktiskt..